Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Jan 2019, 14:58

Afbeelding

Bovenstaand paneel zit in mijn boot. Nu vertelde de firma die dat heeft ingebouwd het volgende over de functie van de draaiknop.
Je stelt die knop bijvoorbeeld in op 4. Dan levert mijn boordsysteem, via de accu's en omvormer, dus tot 4 ampere zelf de stroom. Wordt er meer gevraagd dan pakt hij het extra van de walstroom.

Maar gisteren was ik bij iemand en die vertelde dat je juist die draaiknop op de waarde van de walstroom moest zetten. Dus heb je 8 ampere walstroom dan moet je die knop op 8 zetten.

Maar op de vraag of je direct walstroom pakt of dat je eerst tot 8 ampere je stroom van jezelf, van je eigen accu's dus, pakt kon hij ook geen antwoord geven.

En wanneer zet je de schakelaar op "charge only"? Ik laat hem altijd op "on" staan, ook als ik van boord af ben.

Dus, hoe zit het?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Jan 2019, 16:27

Ik heb een vergelijkbare installatie, maar dan van Mastervolt. En die 2 ontlopen elkaar niet veel (er staat me zelfs bij, dat ze beiden de zelfde oorsprong hebben, maar uit elkaar zijn gegaan).

En in dat licht denk ik dat 'die iemand anders' gelijk heeft:
Met de knop stel je de Imax van de walstroom in, om te voorkomen dat je bij grote afname de zekering van de walkast eruit blaast.
Verbruik je meer, dan gaat de omvormer bij leveren, vaak noemen ze dit Power Assist.

Voorbeeld:
Walstroom Imax 6A, je waterkoker trekt 2200W, dus 10A, dan zal hij die 6A maximaal benutten en de resterende 4A (880W) via de omvormer leveren.

Bij mij zit er ook nog een aparte aansluiting (een soort by-pass) voor de boiler op, die los staat van het lader/omvormer deel maar wel wordt mee genomen in de meting.

Dus als de boiler verwarmt (ca 4A) en ik heb 10A tot mijn beschikking, is er maar 6A voor het AC net over.

Charge only gebruik ik alleen tijdens de winterslaap, dan gaan alle DC circuitbreakers 'off', idem de AC automaten.
Uitgezonderd de bilgepomp, is het hele AC/DC systeem dan 'dood' met uitzondering van de accu lader.

Als je walstroom hebt, doet die omvormer toch niks.
Die off stand voor de omvormer is alleen bedoeld voor de winterslaap en voor schepen met beperkte accu cap, want ook in nul-last trekt een omvormer toch wat uit de accu.

Daarbij draait zowat alles bij ons op 230 en krijg ik gegarandeerd ruzie we elke scheet dat ding aan/uit zouden moeten zetten.
En daar maak ik me meer druk om dan die paar A in nulllast :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Jan 2019, 19:47

Hooveld960 schreef:Dus, hoe zit het?

https://www.victronenergy.com/upload/do ... -DE-ES.pdf
Vanaf pagina 15 tot en met 27 ,heb je het NL gedeelte.
Effe uitprinten en meenemen naar de boot.
Heb je altijd een "achterdeurtje" bij je, als je het ding weer in wilt stellen.
Noordvaarder
 

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Jan 2019, 11:46

Ok, duidelijk. Het is dus precies het tegenovergestelde als wat ik dacht. Dus tot aan de ingestelde waarde pakt jij alles van de walstroom en daarboven van het eigen boordnet.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jan 2019, 14:21

Hooveld960 schreef:Ok, duidelijk. Het is dus precies het tegenovergestelde als wat ik dacht. Dus tot aan de ingestelde waarde pakt jij alles van de walstroom en daarboven van het eigen boordnet.

Inderdaad en in mijn optiek is dat ook logisch: Waarom uit je accu halen als je het van de wal kunt krijgen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor Ronaldmuzie » 09 Jan 2019, 20:31

Dit is inderdaad de maximale waarde voor de walstroom.

Tip als je 16 amp walstroom hebt stel hem dan in op 15 dan zal de wal zekering als die niet zo best is er nooit uitgaan.

Ik vraag zelf altijd in de havens even hoe groot de zekering is en stel hem altijd een amp lager in 10 wordt 9 , 16 wordt 15 etc.

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Jan 2019, 22:00

Ronaldmuzie schreef:Ik vraag zelf altijd in de havens even hoe groot de zekering is en stel hem altijd een amp lager in 10 wordt 9 , 16 wordt 15 etc.

Doe ik ook, maar vaak staan ze je dan een beetje glazig aan te kijken ......

Los van het feit dat ik hem niet traploos in kan stellen, heeft dat mijns inziens ook niet zoveel zin.
Walzekeringen zijn meestal van het trage type en ik denk dat de electronische begrenzing van je combi eerder reageert dan je zekering.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor Ronaldmuzie » 09 Jan 2019, 22:18

Denk ook dat hij sneller is maar de evaring leert dat het op veel havens slecht is geregeld met de stroom voorzieningen .

Heb meegemaakt dat er aan het begin van een steiger 230 volt was en aan het einde van de steiger nog maar net 200 volt vaak teveel verbruikers dan de voorzieningen eigenlijk toelaten

Heb zelf 570 wat aan zonnepanelen aan boord heb eigenlijk totaal geen walstroom nodig gebruik het alleen als we een aantal dagen in een haven blijven om de boiler op te warmen daarom laat ik hem ook vaak gewoon op 9 amp staan

Als we om de dag varen neem ik geen walstroom heb 2 koelkasten een vrieskast en nespresso apparaat en nog diverese klein verbruikers die doen het prima op de accuset moet wel zeggen dat dit mijn vak is en het daarom wat makelijker te verwerken was naar mijn eigen wensen

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jan 2019, 00:23

Herkenbaar ..
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor aquanaut » 11 Jan 2019, 16:34

Op de website van Victron Energy, en op bijvoorbeeld onze webshop zijn alle gebruikershandleidingen van de Victron apparatuur te downloaden.
Als ik die van de Digital Multi Control open sla zie ik als eerste staan bij wat de Digital Multi control doet:
Beschrijving van het Digital Multi Control paneel
De DMC is een paneel dat geschikt is voor alle Multi’s/Quattro’s en Multi/Quattro systemen. Dit is
inclusief standalone, parallelle, en 2+3-fase configuraties. Zowel VE.Bus als non VE.Bus
systemen worden ondersteund.
U kunt met de DMC een aparte walstroom en generatorstroom instellen.
.

Je vind dit manual hier:
https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Manual-Digital-Multi-Control-Panel-EN-NL-FR-DE-ES.pdf

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten