Vraag over start- en boegschroefaccu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Vraag over start- en boegschroefaccu

Berichtdoor Hooveld960 » 10 Apr 2024, 16:12

Dit zijn mijn start- en boegschroefaccu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu probeer ik wat meer van elektronika te begrijpen.
Mijn kennis is: vroeger wat gebouwd met de Philips elektronica experimenteerdozen.

De accu's zijn blijkbaar parallel geschakeld want de minnen zijn met elkaar verbonden.
De plussen zijn met elkaar verbonden met een zwarte kabel. Hoort dit zo?
Verder is aan de ene plus een rode kabel is bevestigd en aan de andere plus een zwarte kabel?
De minnen zijn verbonden met het staal van het schip.

Is dit allemaal correct? Het is destijds wel door een jachtwerf in Grou (naam bij mij bekend en de rekening heb ik ook) in de boot aangelegd.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraag over start- en boegschroefaccu

Berichtdoor Amersfow » 10 Apr 2024, 16:51

De minnen aan elkaar is normaal. Maar waarom staan de boegschroef accu en start accu naast elkaar? Je wilt er alleen 2 als de afstand naar de boegschroef nogal groot is. Dan zet je daar een accu. Als een soort stroom buffer. En de startaccu bij de motor. 1 accu kan makkelijk de boegschroef en motor aan. Temeer de motor meestal draait als je de boegschroef gebruikt. Als alles aan elkaar zit, heb je gewoon 1 accupakket. Lijkt me wat overbodig
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vraag over start- en boegschroefaccu

Berichtdoor Navigo » 10 Apr 2024, 19:01

HH,

Plus aan de Plus en de min aan de min is parallel.
Dit doe je normaal alleen als je de capaciteit wilt vergroten, spanning blijft gelijk, je kunt de Ah dus bij elkaar optellen.

Is dus een beetje afhankelijk van de stroomvraag van de startmotor en/of boegschroef? Verder worden de accu's misschien ook nog eens gebruikt als service set. Wat het weer logischer maakt dat ze bij elkaar staan. Een accu dicht bij de boegschroef(het scheelt weliswaar wat koper) in de zelfde ruimte als waar je slaapt/ leeft is ook niet alles.

Persoonlijk, vind ik het een rommeltje. Geen krimpkous, uitgeharde stugge kabel en her en der aan zowel de plus als de min zijde bij geplaatste kabeltjes(het verdiend iig niet de schoonheidsprijs).
Als het werkt en je bent storingsvrij, dan kun je het zo laten. Aan de andere kant, een beetje aandacht en optimaliseren is misschien een optie.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Vraag over start- en boegschroefaccu

Berichtdoor aadbloem » 10 Apr 2024, 20:16

Hooveld960 schreef:Is dit allemaal correct? Het is destijds wel door een jachtwerf in Grou (naam bij mij bekend en de rekening heb ik ook) in de boot aangelegd.

De bedrading kan beter en netter afgewerkt ook op kleur rood/zwart en meer afgeschermd met krimpsok en meer gestructureerd. Ik snap niet dat een werf dit zo af kan leveren. Het komt helaas voor dat het technische mannetje op een werf timmerman, loodgieter, elektricien en motorinstallateur is en dat brengt met zich mee dat de kennis vaak op één vakgebied ligt en de andere zaken "erbij" gedaan worden.

Als de accu's identiek zijn, al bij aanschaf, is het niet zo'n probleem deze parallelschakeling. Ik heb ook een opstelling naast elkaar maar toch wel elektrisch gescheiden. Een boegschroefaccu en een hekschroefaccu. Op de hekschroefaccu start ik ook de diesel. Beide worden tegelijkertijd geladen via een Victron Cyrix laadrelais en de 90A dynamo van de dieselmotor. Dit werkt al jaren goed en de accu's zijn niet van dezelfde leeftijd. Het kan dus voorkomen dat er een accu op raakt en in noodgevallen kan ik dan de startkabel omsleutelen naar de andere accu en altijd de diesel starten.
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraag over start- en boegschroefaccu

Berichtdoor Beemer » 10 Apr 2024, 22:10

aadbloem schreef:De bedrading kan beter en netter afgewerkt ...................

Uiteraard geheel met aadbloem eens.
En in elk geval direct die dikke kabel die de plussen van beide accu's verbindt een stuk inkorten.
Deze plus-kabel lijkt op de foto's (vrijwel) nu op of over de min-polen te liggen. ls dit echt zo is, dan is het wachten op grote problemen.
Immers, als de boel om welke reden dan ook eens echt warm wordt, is de rubber isolatie snel doorgesleten op die minpool. Met een 100% kortsluiting en beslist ontploffende accu's :cry: :cry:
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Vraag over start- en boegschroefaccu

Berichtdoor pascall » 11 Apr 2024, 06:27

De bedrading kan beter en netter afgewerkt ...................[/quote]
Uiteraard geheel met aadbloem eens.
En in elk geval direct die dikke kabel die de plussen van beide accu's verbindt een stuk inkorten.
Deze plus-kabel lijkt op de foto's (vrijwel) nu op of over de min-polen te liggen. ls dit echt zo is, dan is het wachten op grote problemen.
Immers, als de boel om welke reden dan ook eens echt warm wordt, is de rubber isolatie snel doorgesleten op die minpool. Met een 100% kortsluiting en beslist ontploffende accu's :cry: :cry:[/quote]

Dat verbaasd mij ook, de pluskabel die tegen de minpool loopt, dit vraagt om vette problemen.

Verder eens over de eerder gemaakte opmerkingen, nog een tip, zet de polen met klemmen in de vaseline.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten