uitvallen mb10a

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

uitvallen mb10a

Berichtdoor watergraag » 05 Okt 2023, 19:59

Beste medewatersporters,

Ik heb een volvo penta mb10a in een saga die uitvalt na ongeveer 2 minuten lopen. stationair of met gas, het maakt niet uit. Ik weet even niet waar ik het zoeken moet en probeer deze hulplijn weer eens. Zo veel kennis hier!

De motor valt niet sputterend uit maar in één of twee slagen. Hij start direct weer zonder mopperen waarna het zich herhaalt.
De motor draait op een lage druk hardi pomp ipv de aangebouwde mebraanpomp. De carburateur is schoon, rotor, verdelerkap, contactpunt (op 0.40mm), condensator en (de juiste) bougies zijn nieuw en hebben voor het uitvallen al storingsvrij gedraaid.
De boot is per trailer 25km verplaatst waarna de ellende begon. Ik heb de tank een tijd voor de storing gereinigd. Die zou schoon moeten zijn. Het is de originele hangende tank. Inmiddels al eens leeggepompt en voorzien van nieuwe benzine.
De leidingen zijn vanaf de tank tot de carburateur zijn van rubber. Geen messing meer.
Vlotters zowel de kunststof als de messing geprobeerd. Nieuwe bobine ook geen verbetering. De pakking van de vlotterbak is bijgesneden waardoor de vlotter niet kan blijven hangen.
De hardipomp maakt twee tikken na uitvallen. Ik neem aan dat dat niet betekent dat de vlotterkamer leeg loopt voor het uitslaan. Daar heeft de pomp wat meer werk mee.
Ik heb het zonder tankdop geprobeerd, geen verschil. De carb nogmaals gereinigd en een delphi filter geïnstalleerd. Die vulde erg snel waardoor ik niet vermoed dat de tank een blokkade heeft.
De brandstofleiding ligt zoveel mogelijk vrij van het blok om vapourlock te voorkomen.

Massapunten gecontroleerd, geen warme bobine (als je een te hete überhaupt aan de buitenkant voelen kan)
De hardipomp zit op een apart circuit. Niet over de bobine. Ik meet 13 volt op de bobine tijdens het draaien. Hij vonkt prima.

De klepspeling heb ik niet bekeken. Dat begrijp ik niet helemaal bij deze motor waar je ze niet kunt stellen. Hij draaide tot het traileren mooi waardoor ik dit wellicht onterecht niet als oorzaak zie.

Uitvallen zonder te stotteren en direct weer starten. Op toeren wel eerst inhouden voor uitvallen. Ik weet niet meer of ik het in de brandstoftoevoer of in de ontsteking/bedrading moet zoeken.
Wellicht heeft iemand een suggestie. De timing heb ik niks aan gedaan daar hij mooi liep. Zou ik daar toch eens naar moeten laten kijken?

Omdat een beeld soms meer zegt dan 1000 woorden: mb10 uitvallen

Alvast dank voor het meedenken.
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Re: uitvallen mb10a

Berichtdoor eagle » 05 Okt 2023, 23:23

De voeding voor de Hardypomp moet zijn: + aan15 van de bobine, - aan massa.
Als de Hardy 2x tikt Na uitval, dan was de vlotterkamer leeg bij uitval. Ik meen te horen dat de toeren iets toenemen kort voor uitval; dat duid op verarming van het mengsel...
Na uitval pompt de Hardy de vlotterkamer weer vol, dus kan er gestart worden. Maar waarom de Hardy niet pompt bij draaiende motor, maar wel na uitval, moet haast wel een elektrische fout zijn..
Bij Saga 20 zit de spanningregelaar/startrelais in het stuurboord kajuitbankje, en daar staat de accu ook, in een polyester bakje; Misschien is er bij het transport een verplaatsing van de accu geweest, tegen electra aldaar; het lijkt wel alsof de Hardy + krijgt van 61 van de regelaar??! Of komt de - van de bruine draad van de oliedrukschakelaar??! Test: Proeflampje op de Hardy..
Ook nuttig: Carburateur tijdelijk voeden uit een hooggeplaatst hulptankje..

Zomaar wat suggesties..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: uitvallen mb10a

Berichtdoor watergraag » 06 Okt 2023, 00:03

Dank voor deze reactie eagle,

Het externe tankje had ik mee maar ben ik net niet aan toe gekomen voor de werf om 17 uur sloot. Dat wordt de eerste zet morgen.
Mooie info dat de pomp in een paar tikken een vlotter kan vullen. Ik giste daar naar omdat het motorgeluid de tikken van de pomp overstemmen. Ik had geen idee met wat voor regelmaat deze tikt tijdens het lopen en of dit een beetje bijvullen betekende of een te lege kamer opvullen.
De vlotternaald opent en sluit goed met een blaastest. Ik heb twee carburateurtjes. Bij één zat een heel klein veertje om de naald. De ander niet. Of dit een lapmiddel was of standaard kon ik uit de exploded view niet opmaken.

De pomp had ik eerst over de bobine zoals je het noemt. Later op een apart circuit omdat ik dacht dat de pomp wellicht te veel bij de bobine wegtrok waardoor deze te heet werd. Ik zal het weer terug aanleggen zoals je zegt en dan een externe tank proberen.
Proeflampje gaat ook mee.
Ik heb de bedrading in de zitbank nagelopen maar zal dit nogmaals doen. Ik heb nog een extra kabelboom. Wellicht de spanningsregelaar ook even uitwisselen.

Dank zover en ik meld mij weer met de verdere uitkomst.
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Re: uitvallen mb10a

Berichtdoor watergraag » 06 Okt 2023, 00:14

Ik lees je bericht nog eens en snap nu wat je zegt. Het zou kunnen dat de hardy tijdens het draaien geen/ te weinig stroom krijgt. Dan trekt de motor de vlotterbak leeg en valt uit. Na uitvallen krijgt de hardy weer prik en vult de vlotterbak weer waarna het zich herhaalt. Dat klinkt heel logisch. Lampje en multimeter plus externe tank gaan mee. Dank voor deze invalshoek
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Re: uitvallen mb10a

Berichtdoor eagle » 06 Okt 2023, 15:31

Succes!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: uitvallen mb10a

Berichtdoor watergraag » 06 Okt 2023, 17:39

Geheel goede gedachte Eagle!

De hardypomp stond op contact mooi op 12.5 volt maar zakte volledig met draaiende motor.
Alle bedrading langsgelopen. De pomp weer op de bobine en de massa goed opgeschuurd waarna de motor weer storingsvrij liep. Erg fijn, dank!

groet
watergraag
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 16:22
Woonplaats: friesland
ligplaats: friesland
info: saga20

Re: uitvallen mb10a

Berichtdoor chaea » 06 Okt 2023, 20:14

eagle schreef:Succes!

Gr, Eagle


Topper
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten