Beste medewatersporters,
Ik heb een volvo penta mb10a in een saga die uitvalt na ongeveer 2 minuten lopen. stationair of met gas, het maakt niet uit. Ik weet even niet waar ik het zoeken moet en probeer deze hulplijn weer eens. Zo veel kennis hier!
De motor valt niet sputterend uit maar in één of twee slagen. Hij start direct weer zonder mopperen waarna het zich herhaalt.
De motor draait op een lage druk hardi pomp ipv de aangebouwde mebraanpomp. De carburateur is schoon, rotor, verdelerkap, contactpunt (op 0.40mm), condensator en (de juiste) bougies zijn nieuw en hebben voor het uitvallen al storingsvrij gedraaid.
De boot is per trailer 25km verplaatst waarna de ellende begon. Ik heb de tank een tijd voor de storing gereinigd. Die zou schoon moeten zijn. Het is de originele hangende tank. Inmiddels al eens leeggepompt en voorzien van nieuwe benzine.
De leidingen zijn vanaf de tank tot de carburateur zijn van rubber. Geen messing meer.
Vlotters zowel de kunststof als de messing geprobeerd. Nieuwe bobine ook geen verbetering. De pakking van de vlotterbak is bijgesneden waardoor de vlotter niet kan blijven hangen.
De hardipomp maakt twee tikken na uitvallen. Ik neem aan dat dat niet betekent dat de vlotterkamer leeg loopt voor het uitslaan. Daar heeft de pomp wat meer werk mee.
Ik heb het zonder tankdop geprobeerd, geen verschil. De carb nogmaals gereinigd en een delphi filter geïnstalleerd. Die vulde erg snel waardoor ik niet vermoed dat de tank een blokkade heeft.
De brandstofleiding ligt zoveel mogelijk vrij van het blok om vapourlock te voorkomen.
Massapunten gecontroleerd, geen warme bobine (als je een te hete überhaupt aan de buitenkant voelen kan)
De hardipomp zit op een apart circuit. Niet over de bobine. Ik meet 13 volt op de bobine tijdens het draaien. Hij vonkt prima.
De klepspeling heb ik niet bekeken. Dat begrijp ik niet helemaal bij deze motor waar je ze niet kunt stellen. Hij draaide tot het traileren mooi waardoor ik dit wellicht onterecht niet als oorzaak zie.
Uitvallen zonder te stotteren en direct weer starten. Op toeren wel eerst inhouden voor uitvallen. Ik weet niet meer of ik het in de brandstoftoevoer of in de ontsteking/bedrading moet zoeken.
Wellicht heeft iemand een suggestie. De timing heb ik niks aan gedaan daar hij mooi liep. Zou ik daar toch eens naar moeten laten kijken?
Omdat een beeld soms meer zegt dan 1000 woorden: mb10 uitvallen
Alvast dank voor het meedenken.