Pagina 1 van 1

Olie mercruiser 4.3 1996

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2023, 18:24
door Arno1985
Beste leden.

Ik loop nog steeds te rommelen met de olie van mijn motor.
Ik heb van de winter de olie ververst inclusief filter. Het laatste restant wat eruit liep was een klein beetje mayonaise achtig drap olie was wat verkleurd naar richting grijs. De olie zat er al 3 jaar in hoorde ik van de vorige eigenaar, er waren veel kleine stukken mee gevaren.
Ik heb vandaag de olie (15w30) wat mij geadviseerd was er weer uit gepompt en het olie filter nogmaals vervangen om te zorgen dat al het oude vocht eruit was.
De olie kwam er mooi donker uit na 25 uur varen in totaal. Ik heb vandaag bij een erkend specialist olie gehaald, er bleek 25w/40 in te horen. Dat aangevuld samen met weer een nieuw oliefilter.
Na een half uur motorolie gepeild en weer gestart.
De motor heb ik een half uur laten draaien totdat deze op temperatuur was. Ik heb daarna de olie opnieuw gepeild, en er zat grijze olie op mijn peilstok. Zoals op de afbeelding, links oude olie. Recht de nieuwe olie wat een halfuur heeft warm gedraait.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Alvast ontzettend bedankt
https://i.postimg.cc/kXdLNNtn/20230615-161338.jpg

Re: Olie mercruiser 4.3 1996

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2023, 19:08
door Ed de R
Water in je olie....

Re: Olie mercruiser 4.3 1996

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2023, 20:54
door Arno1985
Ja die snap ik wel, ik vraag mij af hoe je van donkerbruine afgetapt olie naar lichtkleurige olie komt na een olie verwissel van olie in een half uur warm draaien

Re: Olie mercruiser 4.3 1996

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2023, 14:11
door Eddepett1974
Hallo,

Ik denk dat ik het antwoord wel weet als je er al niet zelf achter bent gekomen. Ik heb hetzelfde aan de hand gehad en bij mij was de bocht op het spruitstuk gaan roesten, waardoor er water in de 4e cilinder van het motorblok kwam. Hierdoor flink vermogens verlies en bruin/gele drab in de olie.

Ik heb als oplossing het spruitstuk en de bocht laten frezen inclusief de cilinderkop laten vlakken. Hierdoor heb ik nu een hogere compressie druk (13bar). De motor loopt weer als nieuw. Totale kosten: inclusief pakkingen, frezen vlakken enz 300€

Ik hoop dat je iets aan mijn advies hebt. Vr gr Eddie.