Lek in trim motor

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Lek in trim motor

Berichtdoor Frank 4.3 V6 » 27 Apr 2022, 15:16

Goedendag, ik heb sinds een paar weken een andere boot. Een glasstream 210cc met een Yamaha 4.3L V6.En nu blijkt na een aantal dagen varen dat ik een lekke aansluiting heb op de powertrim motor, als ik naar beneden trim perst hij vloeistof bij de aansluiting eruit.
Nu dacht ik makkelijk opgelost, daar zal een seal of iets dergelijks inzitten. Maar dit blijkt niet het geval.
En bij het loshalen van de hele aansluiting zie ik dat het inwendige schroefdraad niet helemaal top meer is, dus ik durf hem ook niet "extra" vast te draaien.
Heeft iemand misschien een idee of tip? Kan ik hier bijvoorbeeld iets van teflon tape voor gebruiken? Dit lijkt mij niet de perfecte oplossing, maar en hele nieuwe motor aanschaffen omdat een aansluiting niet goed afsluit lijkt mij ook overkill?
Ik zou graag foto's en filmpjes uploaden maar dit lukt me niet via dit forum.

Ik hoor graag of iemand tips heeft!
Frank 4.3 V6
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 Apr 2022, 15:02
ligplaats: Hoorn
info: Glasstreem 210cc
Yamaha 4.3L V6

Re: Lek in trim motor

Berichtdoor Rene » 27 Apr 2022, 16:41

Lijmen met Permabond, alles goed ontvetten, daarna Permabond op het schroefdraad, erin draaien, 2 uur wachten en klaar.

https://www.elektrobode.nl/products/per ... HwEALw_wcB

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Lek in trim motor

Berichtdoor Frank 4.3 V6 » 27 Apr 2022, 17:31

Bedankt voor de tip Rene! Dat is nog best een goed idee!
Frank 4.3 V6
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 Apr 2022, 15:02
ligplaats: Hoorn
info: Glasstreem 210cc
Yamaha 4.3L V6

Re: Lek in trim motor

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Apr 2022, 20:53

Je kunt er ook een helicoil in zetten. Even op internet zoeken naar "schroefdraadreparatieset" en de juiste maat.
Je kunt deze optie ook nog achter de hand houden voor als je het met Permabond niet voor elkaar krijgt.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lek in trim motor

Berichtdoor Frank 4.3 V6 » 28 Apr 2022, 17:36

Ik wil het liefst niet te veel aanpassen in de zin van boren en tappen. Maar bedankt voor het meedenken Felix! Mocht permabond falen is dit misschien een back up plan inderdaad :)
Frank 4.3 V6
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 Apr 2022, 15:02
ligplaats: Hoorn
info: Glasstreem 210cc
Yamaha 4.3L V6

Re: Lek in trim motor

Berichtdoor SimondeDanser » 28 Apr 2022, 18:40

Frank 4.3 V6 schreef:Ik wil het liefst niet te veel aanpassen in de zin van boren en tappen. Maar bedankt voor het meedenken Felix! Mocht permabond falen is dit misschien een back up plan inderdaad :)

Het ligt er maar helemaal aan in welke mate de schroefdraad is beschadigd. Volgens mij heeft Loctite ook een product wat speciaal geschikt is voor een situatie als dit. Maar ik weet helaas niet welk type je dan zou moeten hebben. Je zou daar eens op moeten zoeken. Loctite heeft voor vrijwel al dit soort situaties waarbij iets beschadigd is wel een product waarmee je de zaak weer goed kunt herstellen.
Als dit ook niet mocht lukken en je zou geen helicoil willen plaatsen, dan is er nog een derde mogelijkheid. En dat is met vloeibare aluminium van Loctite of Devcon of een vergelijkbaar ander merk. Het gat goed schoon maken en er vloeibare aluminium in aanbrengen. Daarna uitboren tot tapdiameter en nieuwe schroefdraad tappen. Je hebt dus nog een paar escapes. Succes.
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lek in trim motor

Berichtdoor Nope » 10 Apr 2023, 16:49

Hoe heb je het gedaan en is het gelukt?
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten