Water in oil with a AQ130C and AQ270 drive

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Water in oil with a AQ130C and AQ270 drive

Berichtdoor robgommans » 30 Apr 2021, 15:55

So...

It started with water leaking from somewhere around the oil cooler. I replaced the o-rings front and back (water intake/outtake) and it stopped leaking, but now it was leaking from the cooling pipe entering water in the oil cooler. I sealed it with liquid sealant. Problem solved...at least in terms of leaking water.

Next day when for a ride...upon return, port side of engine room completely covered in white slush. The ride went fine, the only thing was that it became very hot apparently based on my temperature gauge. So I gave it a break before returning to port.

My guess...it could be a blown head gasket, a cracked head (hope not), a failing o-ring behind the impeller, or a failing (leak) oil cooler. Since the oil cooler was giving the problems in the first place, started with that.

Bypassed the oil cooler completely with a hose connecting directly between water pump and manifold. Changed the oil now for the third time. 2nd time oil still looks a bit milky, but not as much as the 1st batch. We'll see what the oil looks like tomorrow. Had the motor run warm before changing the oil and rinsed the inside with a bit of diesel as well. Maybe we need at least 3-4 oil changes for all the water to come out.

I also took off the oil cooler today and tried to blow through the water inlet, while blocking the water outlet. Couldn't...so my guess is, the little water canals inside the oil cooler are not leak. Am I drawing a most likely correct conclusion? No air appeared to be leaking out of the oil canal. Of course, I have no idea how much psi I can blow and how much psi is normally put on there.

So...if the oil cooler appears to be ok...what then caused water to go in the oil? Providing that there isn't any water coming in the oil right now anymore. Not fully sure that is the case. Will do a compression test tomorrow and check the waterpump. I haven't really stress tested the engine yet. Maybe that is also something to have a look at...

Any tips, ideas? Your help is really appreciated.

Ps. I left the oil cooler out for now (that is bypassed, oil is not cooled at the moment). Not sure whether I really need to reinstall it eventually...the oil doesn't feel very warm when I ran the engine for about 20 minutes at 1000 rpm and shortly 1-2 minutes at 3000 rpm.
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)

Re: Water in oil with a AQ130C and AQ270 drive

Berichtdoor aadbloem » 30 Apr 2021, 16:45

Misschien zelfde motor, zelfde probleem?
Water in olie volvo penta aq130c
http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=26&t=2477
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Water in oil with a AQ130C and AQ270 drive

Berichtdoor robgommans » 01 Mei 2021, 10:13

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het gelezen maar de oplossing lijkt mij niet op mij van toepassing. Snap het ook niet helemaal met een koelwater invoerslang die onder water niveau ligt en hoe dat dan in de motor terecht zou kunnen komen? Bij mij zit er sowieso nog een wierpot tussen dus dan zou het eerst daar langs moeten gaan en die zit echt boven water niveau. Aan dit systeem is ook niks gewijzigd, behalve dan dat de boot nu misschien iets lager ligt omdat hij wat zwaarder is geworden met de nieuwe banken.

Vandaag compressie maar eens testen.
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)

Re: Water in oil with a AQ130C and AQ270 drive

Berichtdoor robgommans » 02 Mei 2021, 14:07

Ik heb de motor op compressie getest:

Droog: 135 135 120 135
Met een theelepel olie toegevoegd: 150 150 140 155

Ik weet dat de compressiewaarden te laag zijn, maar aangezien ze vergelijkbaar zijn voor alle vier de cilinders, denk ik dat ze niet per se slecht zijn. Ik heb gehoord dat iets boven de 9 bar goed genoeg is. Maar dit kan te wijten zijn aan versleten zuigerveren?

Terug naar het water-in-olie-probleem ... het was niet de oliekoeler. Ik heb de waterpomp gecontroleerd en dit lijkt ook niet het probleem te zijn. Dus ... wat overblijft is een lekkende koppakking of een gebarsten kop (hoop van niet).

Zijn er andere problemen bij jullie bekend waardoor water zich met de olie vermengt?

Wat ik echter niet begrijp is: als er een lek is in de koppakking, hoe kan er dan water in de olie komen? De olie / uitlaatsysteem druk is toch altijd hoger dan de waterdruk? Hoe komt het dan dat er water in de oliecarterpan enz. komt?
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)

Re: Water in oil with a AQ130C and AQ270 drive

Berichtdoor Kwokko » 02 Mei 2021, 14:32

Hier heb je views van hoedje motor eruit ziet.
https://www.marinepartseurope.com/nl/e- ... Q130C.aspx
En verder zou ik met een druktest uit gaan testen waar de lek zit.
Eerst oliehoogte peilen ,en na druktest weer.
Is de motor kapot gevroren misschien?
Het kan iedereen overkomen,ook degene die zeggen ,"mij gebeurd zoiets niet".
Kwokko
 

Re: Water in oil with a AQ130C and AQ270 drive

Berichtdoor robgommans » 02 Mei 2021, 15:38

Dank voor je reactie.

De exploded views ken ik en zijn een grote hulp.
Druktest op het koelsysteem? Hoe zou ik dat kunnen doen? Tips?

Of het blok kapot gevroren is, geen idee. Ik heb uiteraard water uit de motor laten lopen via beide aftapkraantjes (blok & oliekoeler). Ik heb twee keer gevaren zonder problemen (ogenschijnlijk...wellicht was het toen al een probleem). Ik vermoed toch een gebarsten koppakking omdat hij nogal heet was geworden na de 2e keer varen. En een motor die 50 jaar oud is...waar wellicht nog nooit de koppakking vervangen is?
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)

Re: Water in oil with a AQ130C and AQ270 drive

Berichtdoor robgommans » 17 Mei 2021, 19:45

Het probleem is (waarschijnlijk, hopelijk) opgelost. De kop is afgevlakt en onder druk gezet en de koppakking is vervangen. Daarnaast was in-/uitlaatspruitstuk (manifold) lek; deze is vervangen. Oliekoeler en waterpomp bleken in orde. Alle koelkanalen uitgespoten met compressor, zo veel mogelijk gruis verwijderd.

Het probleem dat de motor te warm wordt lijkt nu ook opgelost te zijn, maar niet per se door een betere koeling of zo. Schijnt dat de massa naar de temperatuurmeter niet goed is/slecht contact. Kon namelijk zo wat alles aanraken op het blok waar het warm wordt; nergens is het te heet om aan te raken en met een infrarood meter is het ook niet heter dan 60-70 graden (behalve dan onder de bougies).
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten