Water lekt uit oliekoeler AQ130C

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Water lekt uit oliekoeler AQ130C

Berichtdoor robgommans » 23 Apr 2021, 22:10

Dag allemaal,

Ik heb een lekkende oliekoeler op mijn AQ130C...het lekt behoorlijk wat water. Zie de video hier: https://www.dropbox.com/s/h14ej7i484fol ... 0.mov?dl=0. Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Geen idee of er nu water bij de olie kan komen, heb de olie pijlstok nog niet gecheckt op witte aanslag. Zou het ook gewoon een o-ring kunnen zijn? Het lijkt uit het midden te komen...

Alvast bedankt voor jullie tips!
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)

Re: Water lekt uit oliekoeler AQ130C

Berichtdoor stefan » 24 Apr 2021, 08:59

Op basis van dit onduidelijke filmpje kan ik het slecht zien helaas.
Wellicht droog maken en dan starten, wellicht maakt dat het wat duidelijker. Als het zoals je zegt uit het midden komt is het wellicht eerder een scheur.
Was de boel goed winterklaar gemaakt? Vinkeveen heeft aardig vol met ijs gelegen deze winter...
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Water lekt uit oliekoeler AQ130C

Berichtdoor robgommans » 26 Apr 2021, 22:23

Beste Stefan,

Dank voor je reactie. Waarschijnlijk kwam het toch van boven (1 van de koelleidingen). Heb in ieder geval de o-ringen op de oliekoeler vervangen en de koelleidingen afgedicht. Nu is het lek in ieder geval opgelost.Ik was ook bang voor een scheur oid door bevriezing, maar gelukkig was dat het niet.

Groetjes,
Rob
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)

Re: Water lekt uit oliekoeler AQ130C

Berichtdoor stefan » 28 Apr 2021, 09:39

Fijn dat het opgelost is!
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Water lekt uit oliekoeler AQ130C

Berichtdoor robgommans » 30 Apr 2021, 15:33

De waterlekkage was inderdaad opgelost...alleen nu heb ik water in mijn olie. Heb de oliekoeler voor nu omzeild door rechtstreeks vanaf de waterpomp/impeller de manifold in te gaan. Al 3 keer olie verwisseld, alles gereinigd...hoop dat het nu goed is, afwachten. Heb vandaag ook de oliekoeler gedemonteerd en geprobeerd door de water ingang te blazen terwijl ik de water uitgang blokkeer. Ging niet. Dat zou suggereren dat de oliekoeler niet lek is. Maar hoe is dan water in de motor gelopen?? Of toch misschien ergens eerder de oliekoeler niet goed vastgedraaid, o-ring die niet helemaal goed afsloot, ...?
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten