Pagina 1 van 1

Mercruiser 3.0 Reviseren?

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2021, 17:49
door Leendert-Jan
Goedemiddag !


Recent heb ik een Chris Craft Scorpion 169 SL als opknap bootje gekocht voor een zacht prijsje. Hierin ligt een Mercruiser 140 3.0.

Het verhaal wat mij is verteld bij aankoop:
Hij had de boot gekocht van een vriend die in geldnood zat. Er moest het een en ander aan vervangen worden.
Dit heeft hij vervolgens gedaan, motor deed het weer, testvaart ging goed. Dus havengeld betaald en wilde de volgende dag weer gaan varen.
De motor deed toen niets meer, startmotor wilde niet rond gaan. Was wat 'elektrisch' heeft hij mij vervolgens verteld.

Nu ben ik begonnen met het probleem te gaan onderzoeken. Wilde eerst de motor controleren dus heb allereerst het uitlaatspruitstuk gedemonteerd en de cilinderkop eraf gehaalt.
Waterkoeling van beide onderdelen zat vol roest, en de koppakking was opgeblazen...
Vervolgens geprobeerd de motor te draaien met de propeller. Dit ging goed.

Staartstuk gedemonteerd, kwam een aardige hoos water uit de bellow van de aandrijving en de kruiskoppeling was wat oppervlakkig verroest. Functioneert verder nog wel prima.
Ik heb vervolgens de motor uit de boot gehaald en ben verder gaan kijken. Olie uit de carterpan laten lopen, maar zat bijna 7 liter water bij. Niet gek dat die het niet meer deed dus.
Middelste 2 cilinders hebben lichte schade maar geen diepe groeven. De vriesplug bij het vliegwiel was er ook een stuk uit, maar was gek genoeg nog wel waterdicht.

Ik heb wel eens gelezen dat de oliekeerring van deze motor beter is in olie binnen houden dan in water buiten houden. Ik weet niet in hoeverre dit waar is, maar als dit kan kloppen is de motor waarschijnlijk overnacht volgelopen via de bellows langs de gimbal lager en vervolgens langs de oliekeerring. De verkoper zegt overigens dat de motor niet onderwater heeft gestaan. Maar ik weet niet in hoeverre ik dit kan vertrouwen aangezien de plug ook niet in het gat zat achter in de boot. Alle onderdelen zaten ook tot ongeveer ter hoogte van de krukas onder een soort vettige laag.

Zou dit kunnen kloppen? Anders zit er waarschijnlijk ergens een scheur in het blok, wat waarschijnlijk komt doordat deze niet goed winterklaar is gemaakt wat te zien is aan de vriesplug die er een stukje uit is gekomen.

Ik heb de cilinder koeling gevuld met dieselolie en een nachtje laten zitten. Volgende dag zat er nog evenveel in dus lijkt mij niet dat die lek is.
Watergekoelde onderdelen goed doorgespoten met hogedrukspuit, meeste roest eruit gekomen en ze zijn naar zover ik kan zien wel weer in orde.

Dusss
Kan het kloppen dat het water door de oliekeerring heen komt en kan ik het blok dus gerust reviseren of komt er 7 liter water ergens door een scheur heen?
Overmaat boren en alles wat er bij komt kijken gaat al snel 500 euro kosten. Daarbij nog overmaat zuigers (die ik trouwens niet goed kan vinden op internet, alleen op ebay maar betwijfel de kwaliteit?) ga je al zowat naar de 1000 euro. Zonde om uit te geven als er vervolgens een lek zit. Nieuwe pakkingen ertussen om te testen of het waterdicht is is dan misschien nog de goedkoopste optie.

Speling tussen zuiger en cilinderwand was ook erg groot, met schuifmaat al grof 0,8 mm wat volgens de manual minder dan 0,1 moet zijn...

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan ik het beste deze motor reviseren of voor een alternatieve optie gaan?
Zat zelf als eventueel alternatief al te denken aan een Mercedes OM605 diesel, scheelt ook weer in de kosten.

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken, hoop dat alle informatie er zo een beetje in staat.


Alvast vriendelijke bedankt !
groetjes Leendert-Jan

Re: Mercruiser 3.0 Reviseren?

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2021, 18:59
door broekie
Ik heb je verhaal globaal gelezen en ik zou adviseren om naar een deskundig bedrijf te gaan om de motor te laten bekijken.
Water in je blok betekent lagers verroest enz. Ik geef er weinig voor dat dit goed komt.
Vorstschade is onderblok gescheurd, en zo kom je nog meer tegen voorspel ik je.

Zelf zou ik nooit aan zo'n ding gaan sleutelen wordt een bodemloze put voor oude handel.
Zoek een goede gebruikte is mijn advies.

Re: Mercruiser 3.0 Reviseren?

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2021, 23:54
door Leendert-Jan
broekie schreef:Ik heb je verhaal globaal gelezen en ik zou adviseren om naar een deskundig bedrijf te gaan om de motor te laten bekijken.
Water in je blok betekent lagers verroest enz. Ik geef er weinig voor dat dit goed komt.
Vorstschade is onderblok gescheurd, en zo kom je nog meer tegen voorspel ik je.

Zelf zou ik nooit aan zo'n ding gaan sleutelen wordt een bodemloze put voor oude handel.
Zoek een goede gebruikte is mijn advies.


De olie drijft op het water en heeft dus precies de lagers en de krukas beschermt dus deze zijn niet verroest. Onderblok gescheurd lijkt me ook onwaarschijnlijk want alle olie en water bleef er in zitten.
Gebruikt blok is ook niet zomaar aan te komen, staat er nu een voor 1500 te koop op marktplaats zonder aanbouwdelen. Vind ik toch een hoop geld als je nog eventueel een revisie moet doen...

Mvg,
Leendert-Jan

Re: Mercruiser 3.0 Reviseren?

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2021, 16:23
door broekie
Laat je niet tegenhouden en maak er een leuk leerproject van.
Houd ons op de hoogte.

Re: Mercruiser 3.0 Reviseren?

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2021, 18:13
door EricS
Ik denk ook dat het spruitstuk lek/gescheurd is.Er komt dan water in je uitlaatgedeelte en loopt 1 of meerdere cilinders in.
Loopt dan langs de zuiger(s) het carter in.

Re: Mercruiser 3.0 Reviseren?

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2021, 23:57
door Leendert-Jan
EricS schreef:Ik denk ook dat het spruitstuk lek/gescheurd is.Er komt dan water in je uitlaatgedeelte en loopt 1 of meerdere cilinders in.
Loopt dan langs de zuiger(s) het carter in.


Denk dat dit meevalt. Binnenkant van het spruitstuk was ook nergens aangetast door roest.
Daarnaast, 7 liter water? Dat kan er nooit ingekomen zijn op het moment dat de motor gedraaid heeft. De motor zou veel eerder al gestopt zijn en de schade zou aanzienlijk groter zijn, met name ook aan de buitenste cilinders.

Ik ben van plan nieuwe pakkingen te bestellen, het complete systeem met water te vullen en een tijd te laten staan om zeker te weten dat er nergens een lek is.

Foto's aangetaste cilinderwand:
Afbeelding
https://ibb.co/PNmbzxM
Afbeelding
https://ibb.co/sVgMzL5

Bij het schoonmaken van de carterpan ben ik trouwens nog op wat verontrustend gestuit;
Afbeelding
https://ibb.co/hZ4rq3F
Dit lag onder in de carterpan, en ik weet niet waar het vandaan komt. Bij het draaien van de krukas geen vreemde geluiden...
Iemand die dit onderdeel eventueel herkent? Ik ga de krukas ook nog demonteren dus kom het misschien wel tegen wat het is.

Proffesional komt trouwens ook binnenkort kijken bij de cilinders en de zuigers.