uitvallen van de motor

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 12:55

Bericht door vuuren1 » do 22 aug 2013, 19:10

Zowel de moderne diesel en benzine bevat componenten die de houdbaarheid negatief beinvloeden en zelfs ook motor delen beschadigen a.g.v.erosie.
Met name dit jaar is in de media te lezen dat de vooral branstofproblemen bij pleziervaartuigen oorzaak zijn van stilvallende motoren en reddingsacties.

Vapor-lock sluit ik niet uit maar waarom ineens nu?
De Renault Marine en de Watermota motoren zijn al niet geschikt voor loodvrije benzine en ook niet voor bio brandstof.

Voor wie geld in een oude benzine motor wil blijven stoppen: mijn zegen heb je (ik zou het niet doen).
In geval van een Albin kan ik mij er nog wel iets bij voorstellen omdat dat nostalgie is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor stentor950 » 08 Dec 2013, 12:56

Bericht door stentor950 » do 22 aug 2013, 21:00

Tjeerd en Flevocowboy zijn niet erg geholpen met het geleverde commentaar. Waarschijnlijk ook de reden dat zij zich niet meer laten horen.
Beste forumleden, probeer je eens te verplaatsen in de persoon die de vraag stelt. Deze wil graag constructieve antwoorden en geen gez**k!

Zelf heb ik niets met benzinemotoren, maar meedenken kan geen kwaad.

Even terug naar de probleemstelling.

Eerst even terug naar Tjeerd. Sinds wanneer heb je dit probleem? Is het begonnen toen de temperaturen in juli de lucht in schoten of heeft dit probleem zich al eerder - in voorgaande jaren- voorgedaan? Zo ja, was dit dan in lente, zomer, herfst of winter? Hoe staat de motor opgesteld? Is er veel ruimte omheen? Hoe (hoog) is de temperatuur van de motorruimte na een aantal uren draaien?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 12:57

Bericht door MaartenKlop » do 22 aug 2013, 21:03

Ik ben het met je eens dat er een hoop ruis op de lijn is, maar ik heb al meerdere oorzaken en oplossingen aangedragen.. Ik durf er bijna vergif op in te nemen dat het probleem zich in de vlotter + ethanol bevindt.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor stentor950 » 08 Dec 2013, 12:58

Bericht door stentor950 » vr 23 aug 2013, 14:25

Ik krijg van Tjeerd en Flevocowboy niet de indruk dat zij - in iedergeval niet bewust - benzine hebben getankt waarin ethanol zit, maar de normale Euro 95. Flevocowboy gaf al aan dat het probleem zich voordoet op warme dagen na een aantal uren te hebben gedraaid. Dit heeft waarschijnlijk niets van doen met de brandstof op zich, maar met de temperatuur.

Zoals Flevocowboy al aangaf, denk ik dat hier sprake is van vapour lock. Dit gebeurde vroeger ook veelvuldig bij auto's, toen deze nog waren voorzien van carburateurs. Dit kwam vaak door de warmte straling van de motor of uitlaat.
Zodra de druk wegvalt doordat de motor wordt gestopt, ontstaan er door de warmtestraling luchtbellen in de leidingen en/of carburateur. Hierdoor wil de motor niet meer starten totdat de temperatuur weer drastisch is gedaald.

De remedie was simpel. Plaats tussen de warmte bron een blikkenplaat. Deze vangt de directe stralingswarmte af. Denk daarbij aan het hitteschild tussen je katalysator en de carrosserie van de auto.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor stentor950 » 08 Dec 2013, 12:58

Bericht door stentor950 » vr 23 aug 2013, 21:05

Ik begrijp de visie van Hans v Vuuren heel goed. Moet je nog willen investeren in een motor die 50 jaar of ouder is? Dan moeite het echt wel liefhebberij zijn om zo'n apparaat nog aan de praat te houden. Technisch is hier geen eer meer mee te behalen. Los van het feit dat een inboard benzinemotor niet geheel ongevaarlijk is, wordt het erg prijzig om deze nog lang te willen hebben.

Als de mocgelijkheid bestaat om deze door een dieseltje te vervangen dan heeft dat zonder meer de voorkeur. Het rendement van een diesel is nu eenmaal veel beter dan een benzinemotor en is als het eenmaal loopt ook veel betrouwbaarder.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 12:59

Bericht door MaartenKlop » za 24 aug 2013, 06:57

Stentor,

Misschien moet je eerst even wat informatie googelen over benzine en bio ethanol.. In Euro95 zit standaard zo'n (maximaal) 10% bio ethanol, de zgn. E10.
Vapour lock komt slechts zelden voor, en alleen als de brandstofleiding warmte op kan nemen van de motor.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:59

Bericht door Doodle » za 24 aug 2013, 22:38

De problemen van vraag stellers ken ik persoonlijk niet maar ook ik vaar met zo'n oldtimer rond van het merk Watermota.
Ik tank gewoon Euro 95 het enige wat ik wel doe is de lood vervanger toevoegen aan de benzine.
Torretje start en loopt altijd zonder af te slaan, oké misschien heb ik wel geluk.

Maar eerlijk is eerlijk ik vind een oldtimer echt wel wat hebben
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:59

Bericht door Flevocowboy » zo 06 okt 2013, 22:48

Howdy Folks

Een tijdje niet aan boord geweest hier.
1 omdat Stentor950 gelijk heeft met zijn opmerkingen dat ik niet zoveel geholpen ben met het geleverde commentaar.
Tjeerd heeft waarschijnlijk het zelfde ervaren.
Maar goed dit gezegt hebbende het volgende.
Zoals gezegt dacht ik dat het probleem wel eens bij Vapour-lock zou kunnen liggen.
Wat het ik gedaan:
Ik heb tussen het motorblok en de carborateur een aluminium plaatje geplaatst.
en ik heb de benzine slangen met aluminiumfolie-plakband omplakt.
Inmiddels al weer vele vaartochten achter de rug (ook op voor Nederland zeer warme dagen) en totaal geen probleem meer ondervonden.
Ik tank euro 95.
Deze oplossing heeft me nog geen tien euro gekost en mijn renaultje draaid lekker stilletjes zijn rondjes.

So far so cool..............
Groet Flevocowboy
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 13:00

Bericht door fred » zo 06 okt 2013, 23:17

Dacht dat je hem had geruild voor een huifkar,past beter bij een cowboy :mrgreen:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 13:01

Bericht door vuuren1 » ma 07 okt 2013, 18:46

Kan goed dat de bio componenten in de huidige benzine gaan koken en vapor lock (oid) kan veroorzaken (deze motoren zijn daar niet voor gemaakt).
Renault en Ford motoren kunnen in elk geval niet tegen loodvrije benzine, dat kost kleppen en klepzittingen.

Als dergelijke motoren nu nog goed draaien heb je veel geluk, daarna worden het bodemloze putten.
Niet leuk om te lezen maar dat is onze ervaring gewoon..

Ook onderdelen worden steeds duurder of niet meer te krijgen.
Ingeruilde Renault Marine motoren doen wij in de oud ijzerbak..
(nee, we geven ze ook niet weg omdat er zelfs dan gezeur van komt)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten