uitvallen van de motor

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor Jan Huibers » 08 Dec 2013, 12:45

Bericht door Jan Huibers » ma 19 aug 2013, 19:56

Anton, zei iemand dat de oude bootjes het water afmoesten??
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor antonh » 08 Dec 2013, 12:46

Bericht door antonh » ma 19 aug 2013, 20:19

Bericht door Jan Huibers » ma 19 aug 2013, 19:56
Anton, zei iemand dat de oude bootjes het water afmoesten??




Even goed lezen Jan.

vuuren1 schreef:
Ik wil booteigenaren met oude (ook niet verwende motoren) niet ontmoedigen maar onze ervaring is: wegdoen die boot of hermotoriseren.
Inmiddels is er aan een Renault Marine echt geen eer meer aan te behalen, de Watermota is eigenlijk beter maar agv de directe koeling eveneens vrij hopeloos.




Jan, we kennen Hans ondertussen.
En ook zijn rechtlijnige reacties ook, en die ook nog vaak goed zijn.
En daar is niet mis mee maar ik beschrijf wat er dan gebeurt.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor Jan Huibers » 08 Dec 2013, 12:46

Bericht door Jan Huibers » ma 19 aug 2013, 23:22

Anton, ik ga morgen naar de Hans Anders denk....... :oops:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor antonh » 08 Dec 2013, 12:51

Bericht door antonh » di 20 aug 2013, 08:09

Jan Huibers schreef:
Anton, ik ga morgen naar de Hans Anders denk....... :oops:




Als je dat nog niet weet dat je naar Hans gaat Jan dan ben je ver heen.
Jij leest graag wat je wilt lezen en niet wat er staat.
Maar of Hans sprookje brillen voor jou heeft?
Dit gebeurde ook met de vraag over verplichten van vaarbewijzen.
Toe kon je ook niet lezen wat er stond.
Succes dan vandaag maar bij Hans met je nieuwe bril.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor Jan Huibers » 08 Dec 2013, 12:52

Bericht door Jan Huibers » di 20 aug 2013, 19:19

Ben blij dat we eindelijk een forumlid blijken te hebben die werkelijk waar 100% perfect en foutloos is!!! HULDE aan Anton!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 12:52

Bericht door MaartenKlop » wo 21 aug 2013, 21:41

Dacht dat dit gevit op elkaar alleen voor de winter voorbestemd was ;)

On topic:
Ik acht de kans toch groot dat het probleem in de eerder door mij aangedragen oorzaken is te vinden, heb het laatste halfjaar een explosie van klanten met soortgelijke vlotterproblemen.Vermoedelijk is het ethanolpercentage in de E10 benzine (maximaal 10% ethanol) recentelijk verhoogd..

Over vapour lock wordt veel meer gel*ld dan dat het daadwerkelijk voorkomt. Alleen als je brandstof aanvoerleiding langs warme motordelen loopt kan dat voorkomen, maar dan ben je sowieso al verkeerd bezig..
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 12:53

Bericht door henkvd » wo 21 aug 2013, 21:59

Op alle fronten is het zeuren met de huidige benzine en niet continue in gebruik zijnde benzine motoren, de aanslag in de carburateurs is veelal schrikken, waar het bij de 2 takt motoren de vergumming van de 2 takt olie de grootste problemen gaf, is oxidatie ( water) tegenwoordig het grootste probleem.

Tevens zijn niet alle materialen van de oude carbs bestendig tegen de huidige bio benzine, pakkingen en kunststoffen geven ook de nodige problemen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 12:53

Bericht door MaartenKlop » wo 21 aug 2013, 22:05

Klopt. Vooral aluminium carburateurs lijden er erg van, worden helemaal opgevreten. Heb me er nooit in verdiept, maar komt de oxidatie van het aluminium door de ethanol zelf of door het hygroscopisch effect van de ethanol, oxidatie met water?

Overigens zijn er wel oplossingen voor te verzinnen om toch op hedendaagse benzine te draaien, andere afdichtingen / materialen etc. Maar meestal moet je dat zelf doen, dat verzinnen.. :roll:
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 12:54

Bericht door henkvd » wo 21 aug 2013, 22:24

De duurdere benzines hebben nog nagenoeg of geen toevoeging, lees voor duurdere de z.g Super varianten, zoals V- power, Super plus etc.

Aan het eind van het seizoen gaat er bij mij tegenwoordig Aspen benzine in, kost wat maar scheelt een hoop gezeur, de generator start altijd zonder problemen, ook na een jaar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: uitvallen van de motor

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 12:54

Bericht door MaartenKlop » do 22 aug 2013, 17:39

Dat laatste is een goede tip!

Van V-Power weet ik inderdaad dat deze benzine zonder ethanol is. Nog zonder ethanol, want Shell garandeert dit alleen tot het einde van dit jaar. Wat er daarna gebeurt kan ik wel een beetje raden..
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten