Info watermota

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Info watermota

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:30

Berichtdoor Doodle » di 02 apr 2013, 22:37

Wie o wie kan er meer info verschaffen over een Watermota Mk1 Sea Wolf uit de jaren 60?
Enkele gegevens van de motor zover ik het al heb kunnen vinden, pre-crossflow 109E6015B

Nu zie ik de ene keer voorbij komen dat het een 997cc zou zijn en andere info geeft weer 1200 of zelfs 1340cc Kent

Op de keerkoppeling staat ook de naam watermota zie plaatje hieronder,

Afbeelding

En wie o wie zou er nog elektra vervang delen kunnen leveren en dan met name de ontstekingsdelen. Alvast bedankt voor alle reacties.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Info watermota

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 12:31

Berichtdoor henkvd » di 02 apr 2013, 22:40

Kijk even hier http://www.sheridanmarine.com/watermota
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Info watermota

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:31

Bericht door Doodle » do 04 apr 2013, 21:04

Dank je Henk.

Die site had ik al eerder gevonden en daar ook al veel gelezen.
Ook al ontdekt dat het gaat om een Sea Wolf motor, dus dit is een originele set :)
Aankomende zaterdag er eens een nieuw contactpunt in zetten en kijken of hij aan wil slaan .

Mocht iemand nog nieuwe info hebben altijd welkom en een andere vraag zijn er op het forum nog meer mensen met dit type aandrijving?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Info watermota

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 12:31

Bericht door vuuren1 » do 04 apr 2013, 22:34

Sea Wolf type 1, dat zal waarschijnlijk de 997cc motor zijn (dezelfde als in de Ford Anglia auto).

Ik heb er nog lang eentje in onderhoud gehad maar ze zijn inmiddels zeer zeldzaam.
Het is / was geen verkeerde motor, wel jammer van de directe koeling met buitenboordwater, het koelsysteem gaat dan met vuil en kalk verstoppen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Info watermota

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:32

Bericht door Doodle » vr 05 apr 2013, 17:57

@Hans, dat dacht ik zelf ook al dat hij destijds in de Anglia heeft gelegen. Dan zal het wel kloppen wat op het plaatje staat 1959 WHOW dat is al even geleden :o
Maar moet zeggen hij is wat vies van de buitenkant maar ziet er verder goed uit. Morgen eens kijken of ik hem aan de praat kan krijgen. Afgelopen week even een nieuw contactpuntje gescoord bij de automaterialen zaak.

Weet jij zo ongeveer wat hij zou lusten als hij in bedrijf is?

Ik zal morgen eens proberen wat nieuwe foto's te maken maar hierbij alvast een sneak preview ................
Afbeelding
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Info watermota

Berichtdoor laserdevil » 08 Dec 2013, 12:33

Bericht door Laserdevil. » vr 05 apr 2013, 19:58

Try this http://motoren.ath.cx/menus/ford.php
Klik op seawolf en vul de code in.
Downloaden die hap.
Pak voor de zekerheid die eronder ook mee.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Info watermota

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 12:34

Bericht door vuuren1 » vr 05 apr 2013, 20:22

Documentatie is er nog wel op de door Laserdevil aanbevolen website, is altijd handig!

Wat de motor in een zeilboot lust?
Ligt er aan hoe veel gas je geeft...
Bij 8 km/u zal het weinig zijn (als de motor in orde is), dan kan je het met 1,5 liter per uur redden.
Bij altijd volgas (zou ik met deze bejaarde motor niet doen) kom je zomaar aan 10 liter per uur.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Info watermota

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:34

Bericht door Doodle » vr 05 apr 2013, 22:29

Inmiddels al wat verder gekomen met het zoeken naar info en onderstaande gegevens gevonden. Dit is gebaseerd op de code 109E6015B welke op de zijkant van het blok staat.

naturally aspirated petrol
motor fabrikant Ford
motor nummer
aantal cilinders Straight 4
cilinderinhoud 1.3 litre
1340 cc
(81.772 cu in)
boring × slag 80.96 × 65.07 mm
3.19 × 2.56 in
boring/slag verhouding 1.24
distributie OHV
2 Kleppen per cilinder
8 Totaal aantal kleppen
vermogen
(net) 54.8 PS (54 bhp) (40.3 kW)
bij 5000 t/min
specific output
(net) 40.3 bhp/litre
0.66 bhp/cu in
max. koppel
(net) 100 Nm (74 ft·lb) (10.2 kgm)
bij 2500 t/min

(net) 74.63 Nm/litre
0.9 ft·lb/cu3
motor constructie
carter
compressieverhouding 8.5:1
brandstofsysteem 1 Ze carb
937.8 kPa (136 psi)
maximum tpm
aantal nokkenas lagers
afkoeling Water
eenheidscylinderinhoud 335 cc
aanzuiging Normal
compressor N/A
intercooler None
katalysator N
prestasies
0-80km/h 14.10 s
0-60mph
0-100km/h
0-160km/h
0-400m 21.90 s
0-1000m
max. snelheid
power-to-weight ratio 58.06 bhp/ton


Gezien de leeftijd zal ik hem maar met beleid gaan behandelen zodat hij niet in de soep loopt. Gezien de info welke ik middels ford en kent sites zijn het vrij unieke/ gewilde motors bij de freaks.
Afgelopen weekend het schipje (net geen 10 meter lang) aangeschaft voor een leuk bedrag omdat ik de enige geïnteresseerde was die hem niet zou gaan slopen of zou gebruiken voor oud ijzer.
Uit info van de vorige eigenaar blijkt dat er vijf jaar geleden heel erg veel aan het schipje is gedaan denk aan ontzettend veel nieuw plaatwerk wat er in is gelast. Nieuwe verf van buiten, wijziging van de betimmering van binnen. Grote kiel is weg gehaald en daarvoor zijn twee kimkielen terug gekomen om zo minder diepgang te hebben voor ondiep water. Het enige wat ik echt jammer vind is dat de mast zelf er niet meer bij is. Wel zijn alle, lees heel veel zeilen aanwezig welke nu nog aan boord liggen maar morgen met mij mee naar huis komen. De stagen? Cq staalkabels liggen ook allemaal netjes aan boord net zoals vele andere benodigdheden om hem weer origineel te maken.
Helaas kon de eigenaar niet vertellen hoe oud het schip zelf is dat vind ik wel jammer maar ach er zijn ergere dingen in het leven.
De lijnen van het schip vond ik direct bij het zien super mooi en zeker de voorplecht met de ketting er onder. Ook lag er in het schip een echt mooi anker als ik er aan denk zal ik daar morgen ook eens een foto van maken.

@Hans, dat is voor benzine nog een heel prettig verbruik in vergelijk tot de diesel die in ons andere bootje ligt.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Info watermota

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 12:35

Bericht door vuuren1 » vr 05 apr 2013, 23:43

De aanschaf van een boot is veelal op een soort van emotie gebaseerd.
Een oude Watermota hoort daar dan ook bij en dan begeef je je op het pad van oldtimers en de bijbehorende onzekerheden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Info watermota

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:36

Bericht door Doodle » za 06 apr 2013, 23:11

Vandaag nieuw contactpuntje gemonteerd daarna bougies droog en schoon gemaakt, vloeistoffen op peil gezet, alle versmeer punten een slaatje gegeven en toen was het grote moment daar..............

De startsleutel mocht omgedraaid worden :D spannend, spannend hoor

MAAR hij sloeg ineens aan en begon zalig te snorren .............. Helaas moest hij snel weer uit omdat er koelwater langs een slang pieste :o

Er zat een kunstof t-stukje in de slangen en dat was open gescheurd helaas maar goed even naar de onderdelenshop en voilà het lek probleem verdween als sneeuw voor de zon :D

Torretje even warm laten draaien en tijdens het warm draaien goed kijken en luisteren hoe het allemaal gaat maar mijn god wat draait hij mooi zeg. Je hoort zelfs geen klepje tikken, slaat geen gang over tijdens het verbranden van de brandstof oh oh wat kan een mens toch blij zijn hahahahaha

Tijd om de trossen los te gooien en eens even te zien of hij ook wel echt vaart. Echt ongelofelijk zonder problemen weg en weer terug =D>

Daarna van buiten eens alles schoon gemaakt zoals de groene aanslag, vette handen en voeten en oh wat knapte hij er van op.

Zondag heb ik een grachtentocht gepland, de proviand staat al klaar.

Word vervolgd ............
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten