Schroefas borging

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Schroefas borging

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:24

Berichtdoor Doodle » di 09 apr 2013, 21:49

Vandaag tijdens een test vaart liep ineens het motor toerental op en weg was de aandrijving. Eerst dacht ik dat het aan het bijvullen van de olie lag maar al snel merkte ik op dat de breekpen in de aandrijfas gebroken was.
Het stuk dat afgebroken was vond ik in eens terug, dit terug gezet nadat ik net achter de keerkoppeling alle bouten tegen de schroefas los had. Met losse breekpen en handvaste schroefas flenzen op eigen kracht terug in de haven op de plek gekomen.
Wat een beleving :)

Maar nu mijn vraag, met hoeveel breekpennen zet je normaal de flens op de schroefas vast? Is dat er 1 die ongeveer 3cm lang is of moeten er 2 in? Of moet de breekpen aan de ene zijde de flens door dan de schroefas door en weer eindigen in de andere zijde van de flens?

Wie het weet zeg het aub dan kan ik morgen op pad voor een nieuwe breekpen met een paar boortjes erbij want schroefas ziet er heel erg hard uit ;)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Schroefas borging

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 12:25

Bericht door vuuren1 » di 09 apr 2013, 22:09

Alleen een buitenboordmotor en een boegschroef heeft een -breekpen-.

Een enkele standaard flexibele koppeling had vroeger een spanstift en een klembus. De spanstift was daarbij een extra zekerheid.
Die zat door de schroefas en de mof van de schroefaskoppeling heen (die over de schroefas is geschoven).
De lengte van de pen (1 pen) is gelijk aan de diameter van het deel wat over de schroefas heen zit.

Als je een foto zou plaatsen van de situatie kan ik wellicht meer zeggen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schroefas borging

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:26

Bericht door Doodle » wo 10 apr 2013, 20:07

Heb helaas geen foto bij handen Hans omdat het op het moment van opruimen al te donker was en ik er even klaar mee was maar........

Vandaag even bij vrienden van Fabory langs geweest en daar heb ik een zakje gekregen met nieuwe onderdeeltjes welke ik morgen weer ga monteren dus nu weer goede hoop op een goede afloop :)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Schroefas borging

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:26

Bericht door Doodle » za 24 aug 2013, 22:13

Een hele poos niet online geweest omdat, de reparatie van de schroefas perfect is en omdat het heerlijk vaar weer is geweest.
Al vele dagen lekker rond gevaren zonder een enkel probleem :D
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten