Thermostaat gm 250

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Thermostaat gm 250

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:09

Bericht door peergroen » zo 02 jun 2013, 20:41

Hallo ik ben peter en sinds kort in het bezit van een oude Larson met gm 250 (mercruiser) die probeer ik wat op te knappen.

Nou heb ik een thermostaat huis, zonder thermostaat erin?
Kan dat kwaad? Koppakking ligt er al uit, kan geen thermostaat de oorzaak zijn?
Vorige eigenaar heeft er altijd zo mee gevaren

Heeft er iemand een soort schema hoe de koeling werkt

Ik heb 1 aanvoer slang, eentje gaat er naar het blok (dikke slang) en eentje naar het uitlaat spruitstuk?

Wie kan mij helpen

Alvast bedankt
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Thermostaat gm 250

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 12:09

Bericht door vuuren1 » zo 02 jun 2013, 21:08

Welkom op he forum Peter.

Ik ken geen GM 250 maar als men zonder thermostaat vaart is daar een reden voor geweest en zou ik eerst de oorzaak willen weten waarom de thermostaat is verwijderd en waarom de koppakking er uit ligt.

Soms kan het zeker kwaad als iemand de thermostaat er uit haalt:
Als het een 3-weg systeem is met bypass* gaat dit fout.

* Dan heeft de thermostaat ipv 1 klep 2 kleppen.

Update:
Heb e.e.a. even nagezocht en het zou gaan om een thermostaat met 1 klep, die zou er uit mogen zonder directe schade aan te richten.
De vraag is of de motor direct gekoeld is met buitenboordwater of middels een warmtewisselaar? Er zijn thermostaten te koop van 65 en van 80 graden, dat suggereeert dat er 2 soorten koelsystemen bestaan.
De motor is tussen 1967 en 1969 geproduceerd en zou inwendig in geval van directe (buitenboord) koeling inmiddels danig kunnen zijn vervuild met troep en kalk. Ook kan roest funest zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Thermostaat gm 250

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:10

Bericht door peergroen » zo 02 jun 2013, 21:16

Bedankt voor uw snelle antwoord, is het "normaal" dat de aanvoer eerst naar de themostaat gaat?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Thermostaat gm 250

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 12:10

Bericht door henkvd » zo 02 jun 2013, 21:54

Ja is normaal, je hebt een drie weg thermostaat. Tevens 2 waterpompen, de eerste is de impellor in de staart en de tweede is de motor circulatie pomp.
Zonder thermostaat krijg je nooit voldoende koeling van de motor bij dit type koelsysteem.
Als u commentaar of vragen van persoonlijke aard heeft is de PB (Persoonlijk Bericht) mogelijkheid van het forum de juiste manier om teveel afdwalen te voorkomen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Thermostaat gm 250

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:11

Bericht door peergroen » ma 03 jun 2013, 06:00

Allen bedankt voor de reactie, ga ik mee aan de slag

Grt

Peter
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Thermostaat gm 250

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 12:11

Bericht door vuuren1 » ma 03 jun 2013, 19:45

henkvd schreef:
Ja is normaal, je hebt een drie weg thermostaat. Tevens 2 waterpompen, de eerste is de impellor in de staart en de tweede is de motor circulatie pomp.
Zonder thermostaat krijg je nooit voldoende koeling van de motor bij dit type koelsysteem.




Henk,
Voor dit type motor kwam ik uitsluitend thermostaten tegen met 1 klep, geen 3-weg.
Is die informatie fout?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Thermostaat gm 250

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 12:12

Berichtdoor henkvd » ma 03 jun 2013, 20:01

Nee info is goed, tenminste als we het over het zelfde hebben, in mijn geval een GM motor aan een Mercruiser drive.
Gehele motor draait op "zeewater".
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Thermostaat gm 250

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:13

Bericht door peergroen » ma 03 jun 2013, 20:45

Ik heb inderdaad ook een gm motor en mercruiser drive.
En ik heb de pomp op de motor ook al gezien ( of zit deze er altijd?)

Zonder thermostaat heb he volgens mij een altijd volledig gekoelde motor, wordt ie in ieder geval niet te warm?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Thermostaat gm 250

Berichtdoor eagle » 08 Dec 2013, 12:13

Bericht door eagle » di 04 jun 2013, 19:38

Mercruiswr 250 CID is een 6 cil lijnmotor van GMC, standaard met buitenwaterkoeling.

De gang van het koelwater:

De impellerpomp in de staart brengt het water via een pijp in de transom binnen de boot. Daar gaat het door de oliekoeler, en eventueel door de koeler van de servostuur-olie.

Het komt bij de motor aan op het thermostaathuis (SB zijde; onderste haakse aansluiting).

Bij koude motor(=thermostaat dicht) wordt het gedwongen om door een klein intern kanaal direkt naar het uitlaatspruitstuk te gaan (SB zijde, bovenste aansluiting); dit moet immers meteen gekoeld worden! Het probeert weliswaar om de motor in te komen (BB zijde, dikke U vormige slang naar beneden, de circulatiepomp in), maar dat lukt niet, omdat de thermostaat de uitgang van de motor (vierkante gat in de voorkant van de kop, waar het th.t huis tegenaan zit) dicht houdt; Het water in de motor circuleert wel, maar wordt niet afgevoerd en vervangen door koud water;De motor wordt niet gekoeld.

Bij wame motor opent de th.t: Door de opstuwing van de genoemde (bypass) opening is er druk; Die drukt het koude water de motor in, omdat nu de th.t het warme water eruit laat ontsnappen. Dit warme water verdwijnt door de bovenste aansluiting naar het uitlaat(+inlaat!)spruitstuk, dat daardoor op bedrijfstemperatuur blijft.

Als de th.t wordt weggehaald, vervalt de opstuwdruk van het bypassgat, en vliegt alles naar het uitlaatspr.k. De motor wordt dan niet- of te weinig, gekoeld!!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Thermostaat gm 250

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 12:14

Bericht door henkvd » di 04 jun 2013, 20:32

De laatste regel van Eagle zie ik ook als een probleem voor de koeling.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast