Yamaha 4 cilinder inboard ervaringen?

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Yamaha 4 cilinder inboard ervaringen?

Berichtdoor Tinus80 » 20 Feb 2021, 21:55

Goedenavond,

Ik heb een zeewaardige visboot (6.70)met daarin een Yamaha 4 cilinder (156pk) inboard motor op het oog. Huidige eigenaar heeft de motor helemaal uit elkaar gehad en daarna de behuizing ook gespoten, ziet er optisch goed uit. Het motor nummer is "400319" maar ik kan hier verder niks over vinden. Hekschroef en staartstuk lijkt ook nog in prima staat, maar type hiervan is momenteel onbekend.

Mocht ik tot aankoop overgaan dan wil ik de motor natuurlijk wel eerst werkend zien en testen. Echter misschien zijn hier mensen die al ervaringen hebben met dit type motoren of overige aandachtspunten? Waar ik ook wel benieuwd naar ben is het gemiddelde gebruikt van dit soort type motoren? Heb zelf geen ervaringen met bezine inboard.

Afbeelding


Groet Tinus
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Yamaha 4 cilinder inboard ervaringen?

Berichtdoor Oeverloos » 20 Feb 2021, 23:50

Hey Tinus,

Als het over een benzinemotor gaat zorg dan dat er eerst krachtig geventileerd wordt in de motorkamer gedurende enige tijd voordat de motor wordt gestart zodat alle mogelijke benzinedampen weggeblazen zijn. Dat is wel zo veilig voor jezelf en je bemanning als voor de schepen om je heen.

Daarnaast heb je een vaarbewijs nodig en een snelvaargebied.
Als je wil waterskiën is deze boot misschien wel geschikt.
In dat geval zou je de motor kunnen laten keuren door een monteur. Kijk eens wat het merk is van het motorblok. Zou zomaar een Nissan motor o.i.d. kunnen zijn, dan wordt het al makkelijker.

Als een motor overgespoten is, is het of een hele nette watersporter en dan is de rest net zo netjes, of het heeft een andere reden.
In het algemeen heeft een dieselmotor de voorkeur op het water.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten