koppeling watermola bw6 vraag

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:05

Berichtdoor mannes » do 30 mei 2013, 12:21

koppeling watermola bw6 vraag
de koppeling blijft in zijn vooruit staan
hij wil niet in vrijstand of in achteruit
wat kan hier van het probleem zijn??
mvg
mannes
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 12:05

Bericht door vuuren1 » do 30 mei 2013, 20:01

Dat zou een ZF BW-6 keerkoppeling moeten zijn?

Die heeft een conuskoppeling die wellicht (te) vast zit.
Is het hendel ook niet te bewegen?


(forumlid Eagle heeft ervaring met dit type koppeling, wellicht weet die meteen wat er loos is en wat er aan te doen is)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 12:05

Bericht door mannes » vr 31 mei 2013, 11:10

de motor is van een maat van me
die heeft geen internet
en mijn vader had gister de motor draaiend
hij zet hem in zijn vooruit en wou niet meer vrij of achteruit
en wat ik begrepen had wou het ook niet via de motor zelf
dus met de afstandsbediening losgekoppeld
mvg
mannes
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 12:06

Bericht door vuuren1 » vr 31 mei 2013, 20:19

Het type conuskoppeling schakelt in d.m.v. een soort van grove schroefdraad die de koppelingseenheden vast schroeft zodat de uitgaande as wordt meegenomen.
Deze ZF schakelt standaard al vrij lastig naar de vrijstand als de motor de schroef aandrijft.

Om de koppeling uit te kunnen schakelen (als het echt vast zit) zet je de motor stop en draai je met een flinke tang de schroefas met de vooruit draairichting mee (dat zal even moeilijk kunnen gaan) en daarna zou je de koppeling in de vrijstand kunnen zetten.
Dat wil overigens niet zeggen dat het probleem (de oorzaak) dan is opgelost.

Het enige wat mij bekend is is dat de buitenste conus wel eens scheurt.
(ik heb het dan niet gehad over foute olie, geen olie of water in de olie)

Nogmaals: Vraag het desnoods middels een PB even aan Eagle, die mannen weten de weg op het gebied van de BW-6keerkoppeling)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor eagle » 08 Dec 2013, 12:07

Bericht door eagle » di 04 jun 2013, 20:33

Over ZF BW 6 ((Zahnraderfabrik Friedrichshafen, Boots Wendegetriebe).

Dit is een mechanisch bekrachtigde keerkoppeling, die gebruik maakt van het schroef-aandrijfmoment. De koppeling (2X) is uitgevoerd als conuskoppeling; Een voor Voor-en een voor Achteruit.
De servokracht wordt ontleend aan de wigvormige achterzijde van de binnenconusringen (3x 120 gr, hoek is ca 7 gr; daardoor niet zelfremmend), die zich afrolt op 3 geharde rollen per ring...

De bediening gaat met een extern armpje met kleine slag (zo,n 12 a 15 mm vanuit neutraal). Eea is ontstaan uit de eis, om de koppeling direkt te kunnen bedienen met een "pook" door de vloer...

Daarom is er altijd een buiten de koppeling gelegen hefboommechanisme (met een kogelkop-bout in een sleuf), dat de aansluiting van een C 330 kabel mogelijk maakt.
Bij Watermota zit dat aan de Sb zijde. De werking ervan is goed te zien.. Na afkoppelen van de kabel (gaffel) kan de verticale arm in drie posities gezet worden, met duidelijke klikken.

Als de hefboom vast staat in stand "Vooruit", komt dat vrijwel altijd door vreten van de conussen. Die zijn oppervlakte gehard (gecementeerd), maar dat laagje wordt dunner door slijtage, en schilfert dan opeens af, waardoor de binnen-en buitenconus aan elkaar vreten.. Bak moet uit elkaar...

Loswerken door omgekeerd moment werkt niet, omdat de rollen niet kunnen "trekken"...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor Buhk » 06 Jan 2016, 20:19

Eagle,

Ik heb alle forum berichten over de ZF BW6 doorgelezen, omdat ik hetzelfde probleem heb met onze BW6.
Het begon met wat "hakerig" schakelen van achteruit naar de vrij stand, totdat er een keer zoveel water (oorzaak daarvan was waterlekkage via de roerkoning) in de dooskiel kwam te staan, dat de keerkoppeling onder water kwam en via een slecht sluitend overdrukventiel ook water in de KK.

Direct olie afgetapt en gespoeld met schone ATF olie, nog een keer afgetapt en weer gevuld met schone ATF olie.
Na een paar uur varen wilde de KK niet meer naar de vrij stand.

KK uit de boot gehaald en thuis gedemonteerd, alles schoongemaakt en nu inmiddels zover dat de bak weer in elkaar zou kunnen.
Maar, niets afwijkende kunnen vinden. Geen gescheurde buitenconus, geen beschadigde lagers, geen extreme slijtage, helemaal niets!
Om nou te voorkomen dat ik straks de bak weer netjes in elkaar heb en het probleem er nog steeds is, de vraag wat er nog meer aan mogelijke oorzaken kan zijn, die ik misschien over het hoofd zie? Ik heb alle onderdelen al wel drie keer bekeken en zie niets afwijkende wat er voor zou kunnen zorgen dat de bak niet naar vrij wil.

Ook de schroefas is eenvoudig met de hand te draaien en lekt af en toe een drupje water via de stopbuspakking.
Met vriendelijke groet,

Danie
Buhk
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Jan 2016, 19:54
ligplaats: Midwolda
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor eagle » 07 Jan 2016, 01:34

De BW 6 is een conus(sen) koppeling; Daar hoort nooit ATF in! Er hoort transmissie olie 80W90 in. Door de erg hoge vlaktedruk op de smalle conusvlakken wordt de oliefilm wel weggedrukt..
Een niet-geschakelde conus-set raakt elkaar niet; er is dan ook "geen" wrijving, dus nauwelijks warmte ontwikkeling, dus een hoger rendement.

Keerkoppelingen met meervoudige natte platenkoppelingen (oa BW 7) hebben Automatic Transmission Fluid nodig.. De vlaktedruk op de platen is veel lager. Om de oliefilm weg te krijgen moet de olie erg dun zijn, zowel warm als ook koud!
Bij een niet-geschakelde platenkoppeling-set raken de platen elkaar min of meer wel; In neutraal geldt dat voor beide sets: De even platen staan stil, de on-even draaien motortoerental.
Ingeschakeld is het voor de niet-gekozen set nog beroerder: Beide plaatsoorten draaien met motortoerental, maar in tegengestelde richting! Hiervoor is ATF ontwikkeld..


Er van uitgaand dat verder alles ok is; De juiste olie gebruiken zou het probleem op moeten lossen; Succes!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor stefan » 07 Jan 2016, 10:17

Hoi Eagle,

Ook ik heb een BW 6, deze is een paar jaar geleden gereviseerd door Klaassen in Uithoorn, deze gaf aan dat ondanks dat er in het instructie boek wordt gesproken over SAE 90 olie, er beter 20w50 olie in kan en niet dikker omdat de olie anders te dik blijft waardoor schakelen met een te grote klap plaatsvindt.
Jij spreekt echter over 80w90, vergelijkbaar met SAE 90 meen ik.

Aan jouw kennis hecht ik veel belang, wat is wijsheid??
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor Buhk » 07 Jan 2016, 21:54

Bedankt voor de reactie.

Er is veel verwarring en onduidelijkheid over de toe te passen olie voor keerkoppelingen in het algemeen.
Dit wordt nog eens versterkt door dat er verhalen de ronde doen dat ZF een gewijzigd olie advies voor de BW6 zou hebben afgegeven omdat er met de eerder geadviseerde SAE 90 te veel koolvorming op de conussen zou geven. Er was toen sprake van dat er dus ATF in zou moeten.
Maar ik kan me geheel vinden in jouw uitleg dus ik ga de SAE 80W90 (API GL4, 5 of synthetisch?) proberen en hoop dat het probleem dan over is.

Over het algemeen lees ik veel vragen over het moeilijk vrij schakelen van de BW6, is dit inherent aan de constructie en het mechanisme van dit type?


Danie
Met vriendelijke groet,

Danie
Buhk
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Jan 2016, 19:54
ligplaats: Midwolda
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jan 2016, 22:46

Mijn ervaring is dat deze ZF achter bv. een Bukh motor altijd wat lastig naar neutraal wil schakelen omdat een Bukh een flink vliegwiel heeft wat na het terughalen van het gashendel nog even energie (= aandrijvend koppel) aan de schroef levert waardoor de keerkoppeling nog 'vastgeschroefd' blijft totdat het aandrijvend koppel voldoende is afgenomen.

Net zo snel schakelen als bij een snellopende motor (met een lichter vliegwiel waardoor het toerental sneller terug loopt) lukt niet zonder te forceren.
Als de motor stationair draait mag het uitschakelen niet met teveel weerstand gebeuren.

@Eagle,
Een TMC 40, 60 en 260 is ook een conuskoppeling, daar schreef men vroeger SAE30 voor en later wel ATF.
Die klappen met ATF erg, vooral met een 2,5 reductie en een homokineet (die demp al niks).
vb:
Vetus M4.17, tmc 60 2.5R, Python, 18x14 4 blad schroef:
In volgorde van draaiuren (50-600 uur):
- aandrijfflens homokineet los (bouten).
- keerkoppeling los (nog 3 gangen van de m8 boutjes).
- demperplaat in stukken.

Die standaard demperplaat is erg licht, vervangen voor een 2 fasen R&D (een zwaardere dan voorgeschreven omdat de eerste dempingsfase anders niks doet, daar slaat hij meteen doorheen naar fase 2).
Dan klink het iets 'minder slecht' met inschakelen maar het blijft pijn doen aan mijn technische oren.
Toen een proefje met SAE 80-90: De eerste keer na koude start moet de olie weg worden gedrukt; het inschakelen duurt dan 1 seconde (en uiteraard erg netjes/zacht).
Als snel (iets warmer en de olie er tussenuit) laat het schakelen zich weer goed horen. Wel wat minder dan met ATF.

Het zou al een stuk schelen als het stationaire toerental lager zou kunnen maar de (spartaanse) regulateur van die S4l2 kan dat niet aan.
Met stationair koude motor en/of gas terugnemen neemt die regulateur niet op (met de demperschroef kan je het nog iets tegenhouden maar m.i. niet voldoende).

Dit scheepje is in de familie dus kunnen we wat uittesten.

Het is een interessant onderwerp als je een redelijk zware schroef achter een mechanische keerkoppeling hebt, eigenlijk is dat geen goede optie.

Het kan echter wel anders:
De Yanmar 4jh4e heeft standaard een koppeling die op een tmc 40 lijkt maar die schakelt wel mooi met een hogere reductie en flinke schroef.
TMC schiet in de fine-tuning van het ontwerp daarin tekort.
Note: De Yanmar kan wel wat lager in stationair toerental dan de M4.17 wat ook verschil maakt.

Eigenlijk moet je in die vermogensklasse gewoon meteen een fraaie ZF25 hydraulisch monteren als de reductie >2:1 is.
Het moet allemaal goedkoop en dan komt men bijna altijd met een TMC-tje, een veren demperplaat en een 2:1 reductie.
De koppeling is goedkoper, de asinstallatie is goedkoper en de schroef is goedkoper.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten