koppeling watermola bw6 vraag

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor Guerto » 08 Jan 2016, 11:46

Heren,

Wij hebben sinds twee jaar een nieuwe TMC 60e keerkoppeling in onze Doerak (i.c.m. Een tweedehands Yanmar), maar op de kk staat toch echt een plaatje met de tekst 'use ATF only'. En inderdaad bij wegvaren met koude motor hoor je geen inschakelklap, maar bij terugkomst in de thuishaven en bij het achteruit de box in manouvreren hoor je wel degelijk een inschakelklap. Wat zou in dit geval dan een goed alternatief voor de ATF zijn?

Alvast bedankt,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor vuuren1 » 08 Jan 2016, 23:26

@Geert,

Die klap is heel normaal mits het niet te erg is.
Net zoals vroeger Hurh is overgestapt van motorolie naar ATF heeft Technodrive dat ook gedaan.
In 2000 stond er nog SEA 30 op en daarna use ATF oil.

De Hurth werkt volgens een ander principe met koppelingsplaatjes, daar weet ik van dat die last kregen van koolvorming en dan schakelt de koppeling niet meer in omdat er dan te weinig wrijving tussen de plaatjes plaatsvond.
Technodrive TMC zijn conuskoppelingen en waarom die overgegaan zijn naar ATF weet ik niet.
Wel weet ik dat de snelheid waarmee de koppeling inschakelt hoger is dan bij ZF bw6 (waar het in dit topic over gaat) en ook hoger is dan bij de conuskoppeling van Yanmar (fabr. Kanzaki).
Daarom klapt de TMC ook meer. Wellicht hadden ze met motorolie ook meer last van koolvorming maar dat weet ik niet.

Als je een TMC 60 hebt achter bv. een motor van 30 pk met een 2:1 reductie (dat heb je niet beschreven) dan is de inschakelwrijving relatief laag en zal je met dikkere olie geen last hebben van koolvorming.
Toch en ook met zelfs SAE 80-90 blijft de TMC in warme toestand een inschakelklap geven, wel wat minder.

In mijn eerdere voorbeeld is de TMC 60 vrij zwaar belast met een grote schroef en een 2,5:1 reductie.
Die zit aan de grens.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor eagle » 10 Jan 2016, 18:01

Stefan,

BW 6 olie:

Conuskoppeling, dus geen ATF om de ATF eigenschappen. Hoe dunner de olie, hoe groter de schok (probeer maar eens zonder (!!!) olie; doen we op de testbank, met een vliegwiel als belasting)
Hoe dikker de olie, hoe tammer, maar meer kans op slip, met bijbehorende warmte ontwikkeling. ATF eventueel alleen om zijn zeer lage viscositeit.

Bij kleine zeilboten, weinig motorren (met kleine 2 blads schroef, kleine spoed, laag GD2 ): Dunne olie; 15W40.
Bij grotere motorboten, grote schroef, hoog GD2, veel motorren=warm worden: Transmissie olie 80W90.

Zo kijken wij er (al jaren) tegenaan; We bekijken het per geval, en soms passen we aan naar de bevindingen van de klant.

NB: De peilstok (in het pijpje naast de koppeling) geeft alleen juist aan als de vulplug is verwijdert! (luchtdruk in de koppeling door temperatuurverschillen daalt!)

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor Guerto » 10 Jan 2016, 18:06

Bedankt voor je reactie Hans.

Qua specificaties zou ik dan ook bijna in de gevarenzone zitten. De TMC 60e is heeft inderdaad een reductie van 2,5:1 en de schroef is uit mijn hoofd 19R12.
Er is wel een Vetus Uniflex gemonteerd en de motor draait stationair ongeveer 700 toeren. Deze motor is een tweedehands geplaatste Yanmar 4TNV88 van ongeveer 42 PK bij 2600 toeren max. (komt uit een John Deere zitmaaier, maar dat terzijde ;) )

Voorheen zat er een Peugeot Indenor in de boot met een Hurth 2:1 keerkoppeling, samen met dezelfde schroef en de Vetus Uniflex. Stationair draaide de Peugeot ongeveer 800 toeren. Toch schakelde in mijn beleving de Hurth bij warme motor harder in dan nu de TMC.

Ik was van plan om dit voorjaar de kk-olie te vervangen, het flesje ATF staat al klaar. Wat adviseer je op basis van bovenstaande, gewoon de ATF gebruiken of toch een dikkere olie?

Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor stefan » 10 Jan 2016, 21:57

Hoi Eagle,

Dank voor de info! Ik heb inderdaad een zeilboot, weet niet GD2 is, maar dan komt die genoemde 20W50 inderdaad goed in de richting.
Koppeling werkt na revisie overigens prima, geen last van slip of klappen oid, dus ik hou het maar zo....

Groet Stefan
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jan 2016, 22:56

Bij een TMC met 2:1 en een 19x12 schroef kan de klap fors zijn.
Het voordeel is dat je een Uniflex hebt en geen keiharde homokineet, tevens speelt de soort demperplaat aan het vliegwiel een rol.
Ook het stationaire toerental heeft veel invloed maar 700 is erg netjes.

Ik kom eigenlijk op ongeveer hetzelfde als Eagle dat het per geval anders is.
Eagle heeft het over een BW6 van ZF en niet over een TMC, maar beiden zijn conuskoppelingen.

Ik heb het idee dat je wel aanvoelt of het schakelen goed gaat en je kunt gerust verschillende olieën uitproberen (als je maar bij de definitieve olie de koppeling een keer extra spoelt).

Bij mijn vaders boot heb ik er nu 80/90 inzitten (vergis je niet in de aanduiding van 80/90 want dat is niet 2x dikker dan sae 40) en dat gaat wel goed.
Die zat met ATF wel in de gevarenzone omdat de motor niet lekker onder de 800 toeren wil lopen (dat scheelt aanzienlijk in het inschakelen dan met 700 toeren) en er een homokineet achter zit die niks dempt.
Tevens heb ik een beter demperplaat gemonteerd (de oude was gebroken).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor eagle » 11 Jan 2016, 01:43

Stefan,

GD2, of G.D kwadraat is een getal dat de vliegwielwerking van een draaiend voorwerp beschrijft.

De mate van vliegwielwerking hangt af van:

Het Gewicht van het hele wiel (de schroef).
De afstand tussen draaipunt (hartlijn van de schroefas) tot aan het gewicht-centrum (zwaartepunt)van de bladen; De zwaartepunt-Diameter. Dit laatste werkt onevenredig veel mee nl in het kwadraat!

Daarom zijn vliegwielen altijd schijfvormig of met spaken, met een dikke velg aan de omtrek; Dat omtrekmateriaal doet naar verhouding verreweg het meeste mee in de vliegwielwerking.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor phoskam » 14 Okt 2020, 14:16

Goedemiddag,

Al een ouder topic, maar ik heb hier ook een bw6 op de werkbank liggen, welke bijna niet vrijschakelde vanuit vooruit.

Heb hem helemaal gedemonteerd, en het enige wat ik afwijkend heb gevonden is erg veel koolvorming op de conus van de vooruit.

Kan dit de oorzaak van mijn probleem zijn?

Ik wil de koppeling met nieuwe keerringen en liefst ook nieuwe lagers weer samenbouwen, maar als ik de lagers vervang, moet het geheel dan weer uitgeshimd worden, ik vermoed van niet door de als het goed is exacte maat van lagers.
phoskam
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 Okt 2020, 16:38
ligplaats: ROSSUM GLD
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor vuuren1 » 16 Okt 2020, 01:47

Die koppelingen schakelen nu eenmaal lastig van vooruit naar de vrijstand, dat is omdat het een conus koppeling is en zolang er aandrijving is (Lees: Langzaam terug lopend toerental) blijft de conus vast zitten.
Dat vindt vooral plaats bij motoren met een flink vliegwiel, dat vertraagt langzaam en zo blijft er aandrijving / bekrachtiging.

Koolvorming komt doordat er motorolie is toegepast.
Zo is o.a. Hurth begonnen met het voorschrijven van motorolie en later werd het ATF olie (idem bij Technodrive).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koppeling watermola bw6 vraag

Berichtdoor pascall » 16 Okt 2020, 04:09

Hans, ik weet niet waar jij je kennis op baseert maar ik heb een jonge motor/keerkoppeling Technodrive, maar daar gaat gewoon motorolie in.
Ook als je de productinfo van verschillende keerkoppelingen naleest van dit merk vind je motorolie.

Wat Hurth betreft, daar ging vroeger ATF olie in, geen motorolie.
Dat was mijn vorige keerkoppeling, tussen 1995 en 2009.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast