Bericht door Wim Niessen » do 04 okt 2012, 18:06
Joep,
Het is al met andere woorden gezegd maar jouw visie m.b.t. het gevaar van benzine versus diesel op een boot raakt kant nog wal.
MaartenKlop schreef:
Bij 1200 tpm zal de albin zo'n 10-12 pk leveren schat ik, en dat is dan als de motor in nieuwstaat is.. Werkelijke vermogen wat je voor die 10 km/h nodig hebt zal ergens ruim onder de 10 pk liggen.. Als je dan nog bedenkt dat het schroefje wat er nu onder zit een aanzienlijk lager rendement zal hebben als een nieuwe schroef uit deze tijd, dan kan je met heel wat minder vermogen prima varen. Zeker niet meer..
MaartenKlop schreef:
De Albin heeft een linkse schroef, en alles wat je nieuw koopt is rechtsomdraaiend. Voor wat betreft de vermogensberekening en motorconfiguratie: schakel iemand in met verstand van zaken, en laat er een berekening op los. Hans zal hier ook nog wel op reageren, en gebruik anders de zoekfunctie eens..
MaartenKlop schreef:
Bij 1200 tpm zal de albin zo'n 10-12 pk leveren schat ik, en dat is dan als de motor in nieuwstaat is.. Werkelijke vermogen wat je voor die 10 km/h nodig hebt zal ergens ruim onder de 10 pk liggen.. Als je dan nog bedenkt dat het schroefje wat er nu onder zit een aanzienlijk lager rendement zal hebben als een nieuwe schroef uit deze tijd, dan kan je met heel wat minder vermogen prima varen. Zeker niet meer..
joep schreef:
Dat komt kwa vermogen overeen met wat ik dacht te gebruiken.
Is het een bezwaar om bv 40pk te installeren (met overeenstemmende schroef), of zal dit problemen geven met "stationaire snelheid" ?
Wim Niessen schreef:
Dit jaar heb ik een Craftsman 42PK motor (is een Mitsubishi blok) met ZF12 keerkoppeling aangeschaft met iets meer dan 35% korting.
Het is dus de moeite waard om goed om je heen te kijken.
Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten