Albin O41 onderhoud

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Dec 2013, 02:04

Bericht door Wim Niessen » do 04 okt 2012, 18:06

Joep,
Het is al met andere woorden gezegd maar jouw visie m.b.t. het gevaar van benzine versus diesel op een boot raakt kant nog wal.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 02:05

Bericht door vuuren1 » do 04 okt 2012, 21:43

Joep,

Eens met de voorgaande reacties.

Je was toch niet serieus van plan om een oude Albin met een antieke carburateur te vergelijken met een auto die is voorzien van een multi-point benzine injectie?
Nog los van het feit dat benzinedampen zich onderin een boot verzamelen en dat moderne automotoren een volkomen gesloten brandstofsysteem hebben die niet kunnen lekken.
Je vergelijking gaat aan alle kanten mank.

Het onderwerp - veiligheid- is nog niet aan de orde geweest omdat het steeds ging om -het nut- van een Albin al dan niet oplappen.
Nu het er wel over gaat is de veiligheid zeker een belangrijk punt om mee te nemen in de algehele situatie.

We denken op het forum zeker met je mee maar wij hebben ons geen boot laten verkopen met een bijna hopeloze voortstuwing.
Je bent gewoon wat laat, ik hamer altijd op het laten keuren van een dergelijk voorgenomen aankoop.
In dit geval zou de -keuring- je per email ongeveer 50 euro hebben gekost omdat ik binnen een uur had kunnen uitleggen dat dit je dromen niet waar zou maken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 02:05

Bericht door joep » vr 05 okt 2012, 07:54

Heren,

Ik snap dat de antwoorden goed bedoeld zijn en zal mijn reactie nuanceren;
Uiteraard is Benzine uiterst brandbaar, echter bij een goed werkende carburateur is het niet perse gevaarlijk.
Ook een moderne auto is niet perse ongevaarlijk; Ik merkte pas toen ik een keer op Benzine reed (auto op gas) dat er iets mis was in mijn auto (injectie).. De leiding naar de injector-rail was gescheurd, dien gevolgen drupte er een behoorlijke hoeveelheid Benzine in de motor-ruimte (Benzine pomp werd uitgeschakeld bij op gas rijden, vandaar dat het niet opviel).
Nu kan een tegenargument zijn "rijwind zorgt wel voor menging", klopt.. Echter in mijn motor-ruimte in de boot zit ook een flinke fan die voor het afzuigen van dampen zorgt..
Ondanks dat ik dus zelf ervaren heb dat een carburateur vlotter kan weigeren (en dan ontstaat wel een gevaarlijke situatie, vooral bij stilstand/stationair), ben ik niet direct bang. Uitgezonderd de stationair situatie is de Benzine toevoer toch afgesloten, voor het varen check ik ALTIJD of alles kurk-droog is.

Dan het economische argument;
Je hebt gelijk als een Diesel inderdaad met 1l/u uitkomt, is dit het geval?
Uiteraard heb ik bij de aankoop van de boot overwogen niet voor Benzine te gaan.. Mijn afweging toen was dat het prijsverschil in aanschaf niet opwoog tegen de rest van mijn leven op Benzine ipv Diesel te varen.

Dus...
Gisteren in de boot geweest en geprobeerd het Albinnetje te starten bij kouder weer, die had daar duidelijk minder zin in dan met warm weer (zelfs met choke).
Kijkende naar de kosten die ik moet maken om mijn Albinnetje weer in nieuwstaat te krijgen.
Kijkende naar het argument brandstof verbruik (komt een nieuwe Diesel (bv Mitsubishi blok) echt met 1l/u uit??).
En ja ook het argument van veiligheid meenemende.
Misschien toch maar... Even op de tong bijten... Een nieuwe Diesel aanschaffen...
Dat wil dan echter meteen ook zeggen compleet opknappen van de boot, anders is hij de investering niet waard.
Dus?
Veel werk in het voorjaar :-)

"Uiteraard" was ik mij al aan het verdiepen in scheeps-Diesels. Het lijkt dat veel marine motoren gebaseerd zijn op een Mitsubishi basis blok?
In de "betaalbare" categorie kom ik tegen: Timray (4500), Drinkwaard Mitsubishi L3E (http://www.drinkwaard.com/aanbiedingen e6000)
Verder kom ik tegen (in mijn vermogens categorie) >6000e: Beta Marine (geen idee van prijs), Volvo Penta, Vetus, Yanmar
Daar tussenin zit nog Sole die ook Mitsubishi motoren gebruikt.

Wat is jullie opinie mbt de "goedkopere" Diesel motoren zoals hierboven?
Is het slim voor een hydrolische KK te gaan of gewoon mechanisch?
Is het verstandig een motor van hetzelfde vermogen te kiezen (20pk), of liever toch een beetje meer (40pk) ?
-> De boot is een BejaKruiser (staal) van +/- 8.5m/2.8m volgens vorige eigenaar 5 tot 6 ton, ik denk eerder rond of onder 5 ton?
Met de huidige motor vaar ik 10km/u bij 1200 TPM (geen vertraging), moet ik de schroef aanpassen (lijkt mij niet met een 2 maal vertragende koppeling?)
Zijn de "Pythondrives" / homo-kinetische koppelingen hun geld waard/noodzakelijk?

Misschien slim een nieuw topic te openen :-)

PS @reijmerink, ook jou reactie waardeer ik. Mijn kort-door-de-bocht reactie kwam door de kort-door-de-bocht "een Benzine boot ontploft alleen maar" ;-)

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 02:06

Bericht door MaartenKlop » vr 05 okt 2012, 11:07

Bij 1200 tpm zal de albin zo'n 10-12 pk leveren schat ik, en dat is dan als de motor in nieuwstaat is.. Werkelijke vermogen wat je voor die 10 km/h nodig hebt zal ergens ruim onder de 10 pk liggen.. Als je dan nog bedenkt dat het schroefje wat er nu onder zit een aanzienlijk lager rendement zal hebben als een nieuwe schroef uit deze tijd, dan kan je met heel wat minder vermogen prima varen. Zeker niet meer..
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 02:06

Bericht door joep » vr 05 okt 2012, 11:59

MaartenKlop schreef:
Bij 1200 tpm zal de albin zo'n 10-12 pk leveren schat ik, en dat is dan als de motor in nieuwstaat is.. Werkelijke vermogen wat je voor die 10 km/h nodig hebt zal ergens ruim onder de 10 pk liggen.. Als je dan nog bedenkt dat het schroefje wat er nu onder zit een aanzienlijk lager rendement zal hebben als een nieuwe schroef uit deze tijd, dan kan je met heel wat minder vermogen prima varen. Zeker niet meer..



Hi Maarten,

Dat komt kwa vermogen overeen met wat ik dacht te gebruiken.
Ik heb nog geen idee wat voor schroef eronder zit (hij gaat aan het eind van de maand uit het water), ik weet wel dat er ooit een nieuwe schroef onder gekomen is.
Ik heb door een plotse ondiepte wat schade opgelopen aan het roer, als ik volledig stuurboord stuur dan raakt het roer de schroef. De verzekering zal dit vergoeden, mocht de schroef te zeer beschadigd zijn dan zal deze vervangen moeten worden. In dat geval kan ik kiezen een andere schroef te monteren..
Met rendement wil je zeggen dat de schroef de energie niet kan omzetten in voortstuwing? Klopt het dat de maximale snelheid van een schip bepaald wordt door de lengte van het schip?

Is het een bezwaar om bv 40pk te installeren (met overeenstemmende schroef), of zal dit problemen geven met "stationaire snelheid" ?
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 02:07

Bericht door MaartenKlop » vr 05 okt 2012, 12:03

De Albin heeft een linkse schroef, en alles wat je nieuw koopt is rechtsomdraaiend. Voor wat betreft de vermogensberekening en motorconfiguratie: schakel iemand in met verstand van zaken, en laat er een berekening op los. Hans zal hier ook nog wel op reageren, en gebruik anders de zoekfunctie eens..
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 02:07

Bericht door joep » vr 05 okt 2012, 12:11

MaartenKlop schreef:
De Albin heeft een linkse schroef, en alles wat je nieuw koopt is rechtsomdraaiend. Voor wat betreft de vermogensberekening en motorconfiguratie: schakel iemand in met verstand van zaken, en laat er een berekening op los. Hans zal hier ook nog wel op reageren, en gebruik anders de zoekfunctie eens..



Tnx Maarten, zal ik doen!
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor Popeye » 08 Dec 2013, 02:08

Bericht door Popeye » vr 05 okt 2012, 13:31

MaartenKlop schreef:
Bij 1200 tpm zal de albin zo'n 10-12 pk leveren schat ik, en dat is dan als de motor in nieuwstaat is.. Werkelijke vermogen wat je voor die 10 km/h nodig hebt zal ergens ruim onder de 10 pk liggen.. Als je dan nog bedenkt dat het schroefje wat er nu onder zit een aanzienlijk lager rendement zal hebben als een nieuwe schroef uit deze tijd, dan kan je met heel wat minder vermogen prima varen. Zeker niet meer..



joep schreef:
Dat komt kwa vermogen overeen met wat ik dacht te gebruiken.

Is het een bezwaar om bv 40pk te installeren (met overeenstemmende schroef), of zal dit problemen geven met "stationaire snelheid" ?




Wat voor vermogen is nu de bedoeling? Omstreeks 10 pk of wil je graag 40 en betalen voor pk's die je niet nodig hebt en ook niet nuttig kunt gebruiken? Volgens mij wordt vaak 5 pk per ton gehanteerd als vuistregel als aantal pk's voor een motorjacht. Ik leur vaker met het idee om te wachten met het kopen van een motor tot de beurzen weer beginnen. Vetus biedt dan zijn motoren aan "ex. b.t.w.". als de verkoper dan ook nog een 10% korting wil geven kan dat natuurlijk behoorlijk schelen. Zie hier prijslijst Vetus.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Dec 2013, 02:09

Bericht door Wim Niessen » vr 05 okt 2012, 13:37

Dit jaar heb ik een Craftsman 42PK motor (is een Mitsubishi blok) met ZF12 keerkoppeling aangeschaft met iets meer dan 35% korting.
Het is dus de moeite waard om goed om je heen te kijken.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor Bejakruiser » 08 Dec 2013, 02:09

Bericht door Bejakruiser » vr 05 okt 2012, 15:09

Wim Niessen schreef:
Dit jaar heb ik een Craftsman 42PK motor (is een Mitsubishi blok) met ZF12 keerkoppeling aangeschaft met iets meer dan 35% korting.
Het is dus de moeite waard om goed om je heen te kijken.




Maar die 35% korting vertaalde zich wel in een fiks aantal teleurstellingen en ellende of vergis ik mij?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten