Berichtdoor joep » zo 26 aug 2012, 15:55
Beste forum lezers,
Wij hebben ons eerste bootje gekocht, een BejaKruiser (830) van rond 1978 met daarin een Albin O41 van ongeveer 1965.
<Introductie van wij >
Mijn achtergrond is Electronica/Embedded Software dus dit is voor mij een nieuwe tak van de engineers sport
Een electronische ontsteking maken zal nog wel lukken, aan mechanica sleutelen is toch weer wat anders
Ben 30 jaar en werk bij meneer Philips (licht).
Samen met mijn vriendin was het eigenlijk de bedoeling de laatste 2 weken van het zonnetje te kunnen genieten op ons bootje...
Ik zal beginnen bij het begin.
In eerste instantie leek de motor in prima conditie, de vorige eigenaar had de rotor/condensator en contactpuntjes uit voorzorg vervangen aangezien hij niet lekker liep en de contactpuntjes erg ingebrand waren. Voor ons geen reden aan te nemen dat er verdere problemen zouden optreden.
We hadden een 2 daagse trip voor de boeg naar "onze" haven, waar we uiteindelijk een week over hebben gedaan (met tussenpozes).
De eerste dag sloeg de motor af even na het starten na in de sluizen de motor af gezet te hebben, de eigenaar dacht dat het aan de ontsteking zou liggen aangezien die vervangen waren.
Een "monteur" heeft er vervolgens naar gekeken (letterlijk, verdeler kap eraf, beetje frunniken, kap er weer op), waarna hij weer liep (maar ondertussen had de motor ook al weer 2 uur gehad om af te koelen..). Er zat wat vet op de rotor, de verwachting was dat er teveel aan de smeer-nippel gedraaid was zodat er wat vet omhoog was gekropen.
Toen eigenlijk een dag zonder grote problemen gevaren (af en toe afslaan bij manouvreren).
De 2e dag was het geen probleem hem te starten, ruim half uur gevaren tot de volgende sluis, sluis ingevaren en weer een motor die niet meer wilde starten.
"Monteur" kon die dag niet dus een aantal dagen moeten wachten, weer hetzelfde gedaan dan de vorige keer en de motor liep weer... (die 2 dagen had om af te koelen)
De 3e dag leek het goed te gaan, een poos gevaren een paar keer afgezet in de sluis (meteen weer starten) tot we weer wilde starten in een sluis... Hij startte meteen, maar zodra je gas wilde geven of de koppeling in z'n vooruit zette was het weer einde oefening (sloeg hij af). Starten ging dan ook moeizaam.
Uiteindelijk met slippende koppeling hem uit de sluis gekregen.
Toen bougies schoon gemaakt die helemaal zwart waren en nieuwe bobine uit voorzorg gemonteerd.
Daarna het laatste stuk naar de haven kunnen varen waarbij hij in de haven weer moeilijk ging doen (afslaan bij manouvreren, maar wel meteen weer te starten).
Nu begon de carburateur Benzine te pissen uit het luchtfilter (woorden uit een Frans Ferguson forum)...
Mijn verwachting was dat dit met een te hoog vlotter-niveau te maken zou hebben (de vlotters waren niet lek), Maarten bevestigde dit vermoeden (tnx!).
Gedurende de hele trip had ik al het vermoeden dat hij veel te rijk liep, het brandstof verbruik was erg hoog en uit de uitlaat was Benzine te ruiken (en bougies helemaal zwart).
Toen de hele carburateur in een ultrasoon reiniger gewassen (hij zag er opzich schoon uit) inclusief vlotternaald (welke er nieuw uitzag), aangezien de vlotter op de kop gemonteerd zat had ik goede hoop dat dit het probleem van Benzine lek zou oplossen, maar nog steeds problemen.
Uiteindelijk een nieuwe vlotternaald gehaald en geplaatst welke het probleem oploste.
Ik het nog niet gevaren maar stationair loopt hij nog steeds zo rijk dat de bougies in 5 min lopen helemaal zwart kleuren. Hij start altijd zonder problemen (zonder choke) en loopt ook prima met de stationair-mengsel schroef helemaal ingedraaid (zelfs toeren maken is geen probleem met schroef helemaal naar binnen)...
Aangezien ik langzaam het vermoeden krijg dat deze motor niet veel onderhoud gekregen heeft bij de vorige eigenaar (die hem 5 jaar gehad heeft) ben ik gedurende de laatste weken steeds verder in de motortechniek uit <1960 gedoken
Nu heb ik een hele hoop vragen mbt onderhoud en weet ik dat o.a. Maarten hier meeleest. Ik denk dat het voor vele Albin eigenaren kan helpen deze vragen hier in 't forum neer te leggen.
1a. Alle bougies zwart na aantal minuten stationair lopen
-> Is dit normaal als de motor stationair loopt en geen vermogen hoeft te leveren
1b. Kan er nog iets met de carburateur niet goed zijn wat te rijk lopen veroorzaakt.
2. Olie op bougie van Cilinder 1 (verste van vliegwiel)
-> Compressie gemeten en die is constant voor alle cylinders (4 bar, echter vergeten de gasklep helemaal open te zetten en 't is een goedkope meter..)
-> Motor start normaal zonder problemen dus vermoeden is dat hij voldoende compressie maakt.
3. Kleppen stellen
-> Kan iemand vertellen hoe vaak en hoe dit gedaan moet worden bij een stationair/zijklepper motor?
4. Loodvervanger
-> De vorige eigenaar vind min of meer dat al mijn problemen na de "ontstekingsproblemen" van de eerste dag komen omdat ik loodvervanger ben gaan gebruiken
-> Is het niet noodzakelijk loodvervanger te gebruiken in deze motors?
5. Olie
-> De vorige eigenaar gebruikte multigrade 20w45 olie ipv SAE30, is dit (zeer) slecht of niet?
-> Ik heb SAE30 (HD30) olie gekocht, meteen vervangen ondanks dat hij over een ruime maand in winterstalling gaat?
-> Of juist zeker niet teruggaan naar de oude olie (welke ik al gekocht heb)?
6. Temperatuur
-> Volgens de temperatuur meter wordt hij stationair 70gr en bij varen tussen de 80 en 90gr
-> Volgens Maarten zijn beschrijving is dat veel te hoog, echter de thermostaat is van het type "open bij defect"?
-> Kan er een verkeerde thermostaat geplaatst zijn? Hoe kun je de temperatuur specificatie van de thermostaat zien?
7. Keerkoppeling
-> De keerkoppeling slipte (uitgaande as draait) altijd een beetje door in de vrij
-> Ik dacht dat dit normaal was, na lezen van boekje blijkt dit niet normaal te zijn
-> Nu (na aantal keren varen) slipt hij behoorlijk
-> Bleek het olie-pijl nog maar net de pijlstok te raken Olie ook vies en niet lekker ruikend dus waarschijnlijk niet (vaak) vernieuwd. Olie afgetapt en vervangen door verse SAE30.
-> Geprobeerd volgens het boekje met de schroef aan de zijkant het slippen te stoppen (in de vrij)
--> Ik kan draaien aan deze schroef totdat hij "terugschiet" of een ratelend tandwiel geluid gaat maken (wat mij niet goed lijkt?), echter geen effect op de slip
--> Iemand enig idee?
8. Vet in de distributie
-> Volgens het boekje moeten hier 3 of 4 verschillende vetten in! De lokale auto-zaak heeft van geen van alle ooit gehoord...
-> Is dit achterhaald en bestaat er universeel vet? Zo nee welk vet moet ik gebruiken in de vet-nippels?
9. Vet smeren in waterpomp
-> Volgens het boekje iedere 5 uur (weet niet precies uit mijn hoofd), volgens Maarten vaker. Echter er staat een waarschuwing dat over-smeren er voor kan zorgen dat vet in het water komt..
-> Hoe weet ik nu hoeveel ik moet smeren, aangezien ik denk? dat als er vet in de water-kanalen van het blok komen deze verstopt raken?
10. Luchtfilter
-> Het luchtfilter bestaat uit lagen gaas gesoldeerd aan een messing? rand welke op de luchtinlaat geschroeft is. Hierop staat weer een toeter van gaaf geschroefd.
-> Hoe ziet dit er orgineel uit? Kan dit er voor zorgen dat er te weinig lucht in de carburateur komt waardoor hij te rijk gaat lopen? Ik heb momenteel de toeter niet gemonteerd.
11. Onderhoud/revisie
-> Weet iemand een bedrijf of persoon in de buurt van Limburg/Brabant die nog "liefde" kent voor oude motoren en ECHT weet hoe je zo'n motor moet onderhouden en dit wil doen?
Hmmm en er zullen vast nog meer vragen komen ben ik bang
Alvast dank voor het lezen van dit hele verhaal, ik hoop dat iemand zich de tijd wil nemen enkele punten te beantwoorden!
Uiteraard hoor ik het graag als bovenstaande verhaal "hint" naar een probleem waar ik het bestaan nog niet van weet.
Mvg,
Joep