Bobine draadje

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Bobine draadje

Berichtdoor Lotte » 08 Dec 2013, 01:17

Berichtdoor Lotte » di 08 jan 2013, 22:21
De bobine:
Afbeelding
Afbeelding
Rechts bovenin het blauwe draadje met het 12 volt draadje voor een lampje
Afbeelding
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Bobine draadje

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:17

Bericht door vuuren1 » di 08 jan 2013, 23:01

Mooie plaatjes (er zitten idd wat veel draadje op die bobine) .

De bedrading laat zien dat het niet origineel is en wel relatief netjes opnieuw is aangelegd, ook is de bobine van Bosch (Lucas was de standaard bij deze Ford uit Engeland).
Uit je verhaal blijkt dat de boot een vrij serieuze eerdere eigenaar heeft gehad die de boel heeft onderhouden en waar nodig heeft aangepast.
Als het verder goed werkt is het prima en blijft je vraag over de losse draad een onbelangrijk item.

Vertel eens of de motor met directe koeling of middels een warmtewisselaar wordt gekoeld.
De uitvoering met directe koeling kent namelijk wat standaard problemen omdat het in de basis een automotor is die niet ontwikkeld is om als scheepsmotor te werken.

Plaats voor het algemene beeld eens een foto van de hele motor installatie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bobine draadje

Berichtdoor Lotte » 08 Dec 2013, 01:19

Bericht door Lotte » di 08 jan 2013, 23:26

Gewoon een prachtig motortje, rij zelf al 38 jaar Ford
Afbeelding
Nog niet af, maar wel nieuwe bedrading getrokken.
Afbeelding

Afbeelding
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Bobine draadje

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:20

Bericht door vuuren1 » di 08 jan 2013, 23:46

De plaatjes zijn wat -ver weg- maar het lijkt op een motor met directe (buitenboord) koeling (meer plaatjes en ook dichtbij plaatjes geven meer informatie kunnen meer verduidelijkem).
Verder is de keerkoppeling niet de koppeling die Watermota ooit standaard mee heeft geleverd, dit is een oude ZF keerkoppeling met een conuskoppeling.

Al met al is het een museumstuk wat er netjes uitziet, verwacht vooral niet dat je op iedere hoek van de straat nog onderdelen kan kopen.
Het koelsysteem is mogelijk een potentieel probleem (als het een direct gekoeld systeem is maar daar weet je kennelijk geen antwoord op te geven)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bobine draadje

Berichtdoor Lotte » 08 Dec 2013, 01:21

Bericht door Lotte » di 08 jan 2013, 23:53

Ach, ben zelf ook een museum(stuk), maar mijn vrouw onderhoudt mij zeeeeer goed. En blijf daardoor functioneren.

Zal meerdere foto's maken. Koeling is direct en de monteur weet nog de adresjes voor onderdelen. Heb ook nog vragen over de boegschroef, maar dat later.............
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Bobine draadje

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:21

Bericht door vuuren1 » wo 09 jan 2013, 00:46

Geweldig dat je een vrouwelijk steunpunt hebt.
Daar hou ik mij ook vaak aan vast ;)

Kennelijk heb je een deskundige monteur, waarom stel je hier dan vragen die begonnen over een draadje?
Dat zou die monteur toch moeten weten?

Voor onderdelen zal je het ver buiten de deur moeten zoeken (internationaal) .
Dan heb je nog erg weinig kans, maar je hebt kennelijk een monteur die de weg wel weet .
(ik geloof er overigens niks van...)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bobine draadje

Berichtdoor Lotte » 08 Dec 2013, 01:22

Bericht door Lotte » wo 09 jan 2013, 07:49

Ja, tuurlijk kan alles aan een monteur vragen, maar wil zoveel mogelijk zelf doen. Het "zware" werk laat ik aan hem over. En dit is toch ook wel leerzaam!

Overigens denk ik dat het maar goed is dat er van dit soort motortjes zijn, want anders zou de watersport onbetaalbaar worden. Denk ook dat een heeeel groot deel van onze motorbootwatersport nog voorzien is van dit soort oude motoren. Hoeveel OM 636 varen er nog rond, Volvo MD2b, Renault, Peugeot etc.? Een beetje dieselmotor kost vanaf al snel 5-10k.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Bobine draadje

Berichtdoor Wolf1 » 08 Dec 2013, 01:22

Bericht door Wolf1 » wo 09 jan 2013, 07:57

vuuren1 schreef:
Japanse motoren hadden veelal voorschakelweerstanden (slim bedacht), BV. Opel heeft dit nooit gehad.


Ook opel had een voorschakel weerstand, was uitgevoerd met een weerstand draad in de kabelboom (nog slimmer) !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Bobine draadje

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:23

Bericht door vuuren1 » wo 09 jan 2013, 20:54

@Wolf1,
Je hebt gelijk, is bij een aantal types zo toegepast (9,7V bobine met een zwarte weerstandsdraad).
Geen -Japans- blokje en te herkennen aan de extra voedingsdraad op de plus aansluiting.

@Lotte,
Een direct gekoelde Watermota heeft een relatief kleine impellerpomp en mede omdat het een automotor basis is (met kleine koelkanalen) ontstaat er vervuiling en juist ver weg van de pomp (bij cilinder 4) kalkafzetting.
Hierdoor wordt de motor achterin te heet (de kalklaag isoleert en bouwt steeds meer op).
Het is dus aan te raden om met een infrarood thermometer de temperaturen van voor naar achter te meten. In geval van overmatige afzetting/vervuiling zal je bij cilinder 3/4 een hogere (of te hoge temperatuur meten).
Te hoog is groter of gelijk aan 60 graden Celcius.

Er is een truuk die verdere ophoping en dus temperatuurverhoging op te lossen (mits het systeem niet te ernstig is vervuild).

Van de Watermota's zijn er lang zoveel niet meer als van de OM 636 MB en de Peugeot Indenor.
Ofwel de inboard benzine motoren zijn uitstervend en zeldzaam geworden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bobine draadje

Berichtdoor antonh » 08 Dec 2013, 01:24

Bericht door antonh » do 10 jan 2013, 20:10

Ik vraag me toch wel eens af wat voor leeftijd Hans van Vuuren heeft.
Gezien de antwoorden betreffende de oudere motoren zit hij volgens mij wel op de pensioen leeftijd of er over.
Maar over de nieuwe motoren heeft hij ja ook altijd antwoordt.
Je kunt vragen stellen wat je wilt, die wandelende vraagbaak weet het.
Of hij stuurt je de richting op waar wel info zou kunnen zijn.
Compliment Hans.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten