Dynamo

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Dynamo

Berichtdoor Bejakruiser » 08 Dec 2013, 00:47

Bericht door Bejakruiser » do 10 jan 2013, 21:57

Lotte schreef:
Ik weet niet zo veel van motoren. Pas sinds een jaar of 4 door bootjes daarmee in aanraking gekomen. Eerst een bbmotor, via een OM 636 naar een Volvo Md2b en nu een benzinemotor. Lees er veel over en weet inmiddels de minnen van benzine. Nu ben ik bezig met de electra voor service en motor. En dus aangekomen bij de dynamo. Ik kan mij iets voorstellen bij het aantal amp. Maar hoe zit het met dat een dynamo afhankelijk is op welke motor hij zit. Anders gezegd, kan ik op deze Ford motor iedere dynamo plaatsen en zoniet, waarom dan niet?




Je moet rekening houden met de draairichting van de pouli, dit in verband met de koeling. En verder moet de motor het kunnen trekken qua vermogen. (uiteraard moet hij passend te maken zijn maar dat lijkt me logisch)


Hans, als je had opgelet had je dat ook kunnen lezen in de tekst die ik erbij had gezet. Ik heb het EDR nummer in Aldoc opgezocht maar bij EDR stond er geen afbeelding met gegevens bij. Vandaar het plaatje van Delco wat dus exact dezelfde zijn. Overigens is dit gewoon een Bosch dynamo geriviseerd door EDR. Dus als je er geen verstand van hebt.. ;) Geintje he :P


En dit is het bijbehorende Bosch nummer (voor diezelfde dynamo maar dan gereviseerd door Bosch): 0986034470
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 00:47

Bericht door vuuren1 » do 10 jan 2013, 22:49

Ja, had ik wel gezien maar de vraag gaat in eerste instantie over de laadcapaciteit.

DR is geen Bosch en dus niet hetzelfde en daarnaast twijfel ik nog steeds aan die 70A. Dat past m.i. niet bij de foto van Lotte en de verhoudingen die ik zie.
Aan al die plaatjes heeft de vraagsteller toch niks dat is alleen maar verwarrend (op geen een link met dat nummer staat de door Lotte afgebeelde dynamo).
Eerst moet je zeker weten wat de capaciteit is en dan deze laten zitten of vervangen voor groter.

De draairichting van automotoren is voor 99.999% rechtsom (van voor af gezien).
Zelfs deze eigenwijze engelse Ford draait rechtsom (er is zelf een pijl op de dynamo getekend..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dynamo

Berichtdoor Bejakruiser » 08 Dec 2013, 00:48

Bericht door Bejakruiser » vr 11 jan 2013, 14:05

http://pic1.aldoc.eu/PicData//00631/903 ... V=20130110


Dit is de dynamo die Lotte heeft maar zoals ik al zei heb ik geen afbeelding waar de specificaties in staan behalve de afbeelding van een nieuwe Delco Remy die ik hier kan plakken. Als je nog niet overtuigd ben kan ik wel een screenschot maken maar geen idee hoe ik die hier plak.

De dynamo van Lotte is geen Bosch maar een Delco Remy.

De draairichting is niet alleen afhankelijk van de motor maar ook van de ligging van de v-snaar. Daarbij word dan alleen de waaier over gezet. Net zoals er voor 1 model dynamo meerdere toepassingen zijn door aleen de pouli over te zetten. Van een enkele v-snaar tot 2 of een multiriem. Uiteraard heb je gelijk dat de meeste motoren que draairichting gelijk zijn.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Dynamo

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 00:48

Bericht door henkvd » vr 11 jan 2013, 15:23

Een screenshot kan je uploaden met Tinypics, dan plaats je de IMG tags hier.

http://tinypic.com/
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten