Pagina 2 van 3

Re: hydraulische koppeling

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2013, 00:25
door vuuren1
Bericht door vuuren1 » zo 03 jun 2012, 21:11

Het is, voor zover ik de uitleg snap, een voor mij onbekend systeem.
Het lijkt er op dat er een stukje hydrauliek tussen de kabel en de hekdrive zit.

Als daar water uit komt (of witte olie) dan zou ik de hekdrive ook controleren op water.
Als dat ook wit is dan is het dezelfde olie als in die servo.
Zo niet is het gescheiden en zal een olie voor een hydraulische besturing het moeten doen.

Eerst de oorzaak opzoeken, als er water in zit moet dat eerst worden opgelost.

Voor zover ik kan nagaan stamt deze motorinstallatie uit de jaren 60.
Daar ben ik iets met een hydraulische bediening tegengekomen (wat niet meer te koop is). Of dat dit systeem is weet ik niet.
Als het een 90 PK motor is dan kan het de basismotor van de Renault 16 (auto) zijn.
Dat is allemaal heel erg oud en dan is het verstandig om eerst eens goed te inventariseren in welke staat het geheel zich bevindt.
Anders wordt het voor wat betreft kosten 'water naar de zee dragen'.

Re: hydraulische koppeling

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2013, 00:26
door henkvd
Bericht door henkvd » zo 03 jun 2012, 21:28

Nou heb ik toch al wat heckdrives gezien en ik denk te weten wat je bedoelt, je omschrijving maakt het er alleen niet makkelijker op.

De slangetjes die je ziet zijn voor de smering van het gimbal lager en hebben niets vandoen met hydraulische bediening
De shift ( schakelen ) gebeurd gewoon met een shift kabel, bij juiste montage valt de shift kabel in een klem vorkje en kan je schakelen, ik denk dat het klem vorkje stuk is en de beweging van de shiftkabel dus niet wordt over gedragen.

Re: hydraulische koppeling

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2013, 00:27
door .....
Berichtdoor ReChart » zo 03 jun 2012, 21:36

vuuren1 schreef:
Het lijkt er op dat er een stukje hydrauliek tussen de kabel en de hekdrive zit.




Ja precies!! Ik wou zo graag de fotos erop zetten om het te laten zien! maar dat is het in principe wel !


henkvd schreef:
Nou heb ik toch al wat heckdrives gezien en ik denk te weten wat je bedoelt, je omschrijving maakt het er alleen niet makkelijker op.

De slangetjes die je ziet zijn voor de smering van het gimbal lager en hebben niets vandoen met hydraulische bediening




Maar nu de olie eruit is kan ik helemaal niet meer schakelen ! Had eerst nog wel wat druk op de handel, nu de olie eruit is, is de druk op de hendel weg en kan ik hem
zo heen en weer halen en schakelt er helemaal niks meer, terwijl eerst al ik de afstandsbediening in de neutraal zetten de motor in de voorruit stond, en als ik hem in de achteruit zet ging hij in zijn vrij, nu de olie eruit is en er geen druk meer op de afstandsbediening zit, schakelt hij helemaal niet meer :o

Re: hydraulische koppeling

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2013, 00:27
door henkvd
Bericht door henkvd » zo 03 jun 2012, 21:40

Dan wachten we op de foto's eerlijk gezegd ken ik deze uitvoering niet, tot nu toe altijd met kabel bediening aangetroffen er was ooit een merk wat het elektrisch heeft geprobeerd dat was geen succes, de hydraulische uitvoering is me niet bekend.
Als u commentaar of vragen van persoonlijke aard heeft is de PB (Persoonlijk Bericht) mogelijkheid van het forum de juiste manier om teveel afdwalen te voorkomen.

Re: hydraulische koppeling

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2013, 00:28
door vuuren1
Bericht door vuuren1 » zo 03 jun 2012, 21:53

Henk,

Ik heb het uit nieuwsgierigheid opgezocht en er bestaat (of bestond..) een soort van bediening waarbij de kabel niet aan een schakelvork zit maar middels een stukje hydrauliek loopt.
Dat systeem zou het naar neutraal schakelen vergemakkelijken.
(Bij conus koppelingen geeft het naar de vrijstand schakelen met nog wat belasting erop weerstand en dat zou dan wat gemakkelijker moeten gaan)

Of hetgeen ik gevonden heb bij deze vraag hoort weet ik niet.

Re: hydraulische koppeling

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2013, 00:29
door henkvd
Bericht door henkvd » zo 03 jun 2012, 22:00

Ik ben het nog niet tegen gekomen, het bovenstaande geeft aan dat die uitvoering kennelijk ook bestaat, leer ik ook weer wat van bij.

Re: hydraulische koppeling

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2013, 00:29
door .....
Bericht door ReChart » zo 03 jun 2012, 22:23

Haha, nou mooi dat er mensen zijn die hier misschien ook nog wat van kunnen opsteken ! Nooit verkeerd dacht ik zo.
Ben zeer benieuwd wat jullie morgen gaan zeggen van de foto's!

Re: hydraulische koppeling

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2013, 00:30
door .....
Bericht door ReChart » do 14 jun 2012, 17:24

Nou ik heb inmiddels wat foto's kunnen maken tussen mijn drukke agenda door.
Hieronder de links van de situatie!

Foto1
Dat ronde zwarte ding zit vast aan mijn afstandbediening, het grijze staafje aan de linkerkant schuift erin en eruit bij het koppelen.
Aan dit ronde zwarte ding zitten 2 slangetjes die naar beneden, naar de hek drive gaan.

http://i45.tinypic.com/vcylie.jpg

Foto2
Hier de aansluiting op de hekdrive.

http://i45.tinypic.com/xnf86g.jpg

Re: hydraulische koppeling

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2013, 00:32
door vuuren1
Bericht door vuuren1 » do 14 jun 2012, 20:16

Het lijkt op hetgeen ik eerder had ontdekt; een hydraulische bediening.
De 2 slangetjes aan de heckdrive zien er niet uit, de ene zit te strak bij opgeklapte staart en de ander is met een grofstoffelijke slangklem gemonteerd, dat is knoeiwerk.
Daar kan best ook het water zijn binnengekomen (of olie er uit..).
Het kán maar het hoeft niet, het is immer erg oud en dan geven de andere afdichtingen ook vaak de geest.

De vraag is nu of de staart a.g.v. het water nog in orde is en of er nog onderdelen bestaan en of de boel dat nog wel waard is.
Je komt immers met dit soort oude systemen van het een in het andere terecht.
De minst kostbare optie is dan een mooie 4 tact buitenboordmotor.

Re: hydraulische koppeling

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2013, 00:33
door henkvd
Bericht door henkvd » do 14 jun 2012, 20:26

Ik heb het nog niet eerder gezien, maar heb wel een manual gevonden, hier de link

Zo als ik het kan zien is het een mechanisch hydraulisch systeem, de kabel van de afstandbediening beweegt de cilinder, vervolgens gaan de hydraulische slangen naar het staartstuk waar dus een 2e cilnder zit om de clutch te verplaatsen in het staartstuk
Het systeem is uit eind jaren 60. de model aanduiding is Mercruiser model 60