hydraulische koppeling

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

hydraulische koppeling

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 00:19

Bericht door ReChart » wo 30 mei 2012, 13:32

Hallo,

In de hydraulische koppeling van mijn inboard motor heeft de vorige eigenaar nieuwe cillinders erin gezet.
Nu ik de boot heb gekocht, en een paar keer heb geschakeld, wil de boot opeens niet meer schakelen.
Hij zit nu in zijn voorruit en ik krijg hem er niet meer uit. Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn ?

Mvg. Richard vd Werf
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: hydraulische koppeling

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 00:20

Bericht door vuuren1 » wo 30 mei 2012, 19:42

Welkom op het forum Richard,

Als je een technische vraag stelt is het handig om zoveel mogelijk gegevens te plaatsen zoals merk, type, een foto en een duidelijke omschrijving van het probleem.
Deze vraag is zo vaag dat zelf een helderziende er niets mee kan..

"Nieuwe cilinders" in een keerkoppeling? Nooit van gehoord, kan je dat toelichten?

Hij zit in de vooruit, wie is HIJ? Het bedieningshendel of staat dat (ook op de keerkoppeling) in de vrijstand? Kan je het hendel zelf wel schakelen?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hydraulische koppeling

Berichtdoor Stylerider » 08 Dec 2013, 00:20

Bericht door Stylerider » do 31 mei 2012, 15:26

Het is waarschijnlijk een hydrostatische koppeling, die heeft cylinders.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: hydraulische koppeling

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 00:21

Bericht door vuuren1 » do 31 mei 2012, 20:03

Stylerider schreef:
Het is waarschijnlijk een hydrostatische koppeling, die heeft cylinders.




Leg eens uit.. Nooit van gehoord ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hydraulische koppeling

Berichtdoor Stylerider » 08 Dec 2013, 00:21

Bericht door Stylerider » vr 01 jun 2012, 14:19

vuuren1 schreef:
Leg eens uit.. Nooit van gehoord ;)




Huh, serieus niet?
Er was er een besproken in het oude forum, ongeveer anderhalf jaar geleden. Kunnen we daar nog in eigenlijk?

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: hydraulische koppeling

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 00:22

Bericht door vuuren1 » vr 01 jun 2012, 20:17

Ik heb even gezocht op dat woord maar er zijn slechts een paar mensen die deze kreet gebruiken voor een diesel-hydraulische aandrijving.
Dan is er juist geen sprake van een keerkoppeling maar van een hydropomp met regelbare opbrengst en een omkeermogelijkheid (bv. een axiale plunjerpomp met regelbare taatsplaat) en een hydromotor.
Alle onderdelen daarvan hebben geen cilinders maar plunjers (waarvan je de plunjervoeringen niet kan verwisselen).

Dat is een duur systeem en heeft aanzienlijke verliezen en vaak extra geluidsproductie, je ziet het dan ook nooit meer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hydraulische koppeling

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 00:23

Bericht door henkvd » vr 01 jun 2012, 20:37

Als de vraag in de juiste rubriek staat en daar ga ik van uit dan zou er best wel eens een spraak verwarring kunnen zijn waar niemand aan gedacht heeft. Wat plaatjes zouden dit kunnen verduidelijken, heb me vermoedens dat het heel wat anders zou kunnen zijn daar waar in eerste instantie aan gedacht wordt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hydraulische koppeling

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 00:24

Bericht door ReChart » za 02 jun 2012, 18:14

Ik ga even wat foto's maken van de situatie! Ik zet ze er zo snel mogelijk op !!

Het gaat in ieder geval om een renault mecruiser 90pk benzine motor!
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: hydraulische koppeling

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 00:24

Bericht door vuuren1 » za 02 jun 2012, 19:55

Mercruiser heeft ooit diverse Renault benzinemotoren gebruikt die eigenlijk altijd een sterndrive aandrijven.
Een sterndrive is mechanisch geschakeld, net zoals een buitenboordmotor.

Kreten zoals -hydraulische en cilinders- horen daar niet bij..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hydraulische koppeling

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 00:25

Bericht door ReChart » zo 03 jun 2012, 20:43

De foto's zou ik vanavond maken totdat ik er achter kwam dat me accu van de camera leeg is. De fotos komen dus ieets later.

Het is geen geschakelde koppeling gelijk op de motor. Sja hoe zal ik het uitleggen foto's zeggen meer dan duizend woorden.

Het is gewoon een zwarte ronde bus, waar een pen in zit, doe je de hendel voorover schuift die pen in het ronde busje trek je de hendel achterover schuift
de pen uit het ronde busje. in het busje zit olie met daaraan 2 slangetjes, deze gaan naar beneden en komen buiten uit en zitten aan de hekdrive vast.

Ik heb vanmiddag 1 slangetje aan de hek drive los gehaald, er zat olie in alleen dat was wit kleuren, had van horen zeggen dat er dan water bij is gekomen.
Nu heb ik alle olie eruit laten lopen en stuiterde ik al snel weer op het volgende punt, shit! wat voor olie moet ik er weer opnieuw indoen.
Had een paar mensen gevraagd die zeiden, ja je moet gewoon nieuwe hydraulische olie erin doen. Nou dacht dat ik niet zo moeilijk, alleen nu blijken er ook nog
veel verschillende soorten te zijn. Weet iemand ook wat voor olie ik erin moet doen ?

Ik weet ook zeker dat die 2 slangetjes voor het koppelen zijn, ik kreeg hem eerst nog wel in de neutraal en voorruit. Nu ik de olie eruit heb laten lopen kan in het
staafje zo heen en weer bewegen de het busje in en uit, en koppelen doet hij helemaal niet meer.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten