Rook uit carterventilatie, lekkende olie, overdruk?

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Rook uit carterventilatie, lekkende olie, overdruk?

Berichtdoor robgommans » 12 Okt 2020, 17:08

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn AQ130C / B20 blok. Sinds een tijdje lekt hij olie. In eerste instantie alleen onder oliekoeler, maar langzamerhand steeds meer, ook onder startmotor (maar dat zou ook uit het blok kunnen komen, via de startmotor op de bodem terecht komen) en ietwat uit peilstok. Het lijkt ook alsof hij uit de carterpan zelf thv pakking lekt. Er komt een continue stroom rook uit de carterventilatie slang die richting luchtfilter/carburateurs loopt. Motor start ok (nou ja...ook steeds slechter, maar een tik met een hamer doet soms wonderen), maar lijkt wat onregelmatig te lopen > 2200-2400 rpm. Recent bobine en bougies vervangen.

Ik lees overal over verhoogde carterdruk, maar als ik olievuldop losdraai bij een draaiende/warme motor, gebeurt er niks. Hij "schiet" er niet af. Er lijkt geen enkele druk op te staan.

Wat zou het kunnen zijn? Heeft het zin om iets toe te voegen aan de olie om lekkage, slijtage zuigerveren, rook uit carter ventilatie te voorkomen?

In de winter wil ik startmotor, pakking oliekoeler en pakking carterpan vervangen.

Bedankt voor jullie reacties!
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)

Re: Rook uit carterventilatie, lekkende olie, overdruk?

Berichtdoor bas » 12 Okt 2020, 18:24

Ik lees overal over verhoogde carterdruk, maar als ik olievuldop losdraai bij een draaiende/warme motor, gebeurt er niks. Hij "schiet" er niet af. Er lijkt geen enkele druk op te staan


Dat komt denk ik omdat er al een slang voor de carteventilatie naar het luchtfilter loopt waardoor de druk weg is. Hou met je vinger deze slang is dicht als de motor draait en kijk of er dan druk wordt opgebouwd.
Hoe ziet je olie eruit? Pikzwart?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Rook uit carterventilatie, lekkende olie, overdruk?

Berichtdoor robgommans » 14 Okt 2020, 00:42

Beste Bas,

Dank voor je reactie. Ik ga het proberen. De olie die hij lekt is gewoon bruin/zwart zoals ik gewend ben...in ieder geval geen witte residu (dus geen water) erbij.

Groet,
Rob
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten