Pagina 1 van 1

Abnormaal gedrag gas/gashendel

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2020, 21:06
door robgommans
Volvo Penta AQ130 uit vermoedelijk eerste kwartaal 1970

Vandaag gaan varen, 3000 toeren richting brug, bij de brug gas teruggenomen en in ene keer schiet het toerental omhoog naar 6000 toeren. Motor meteen uitgezet. Na een paar keer opnieuw proberen (met hetzelfde resultaat, zeer hoog toerental) ging het vervolgens weer goed. Mogelijk heb ik de gashendel een keer helemaal in zijn achteruit gezet of zo.

Het gas reageerde daarna wel echt anders. Het leek ook alsof de uitslag naar voren minder groot was als naar achteren. Het stationair toerental was ook in ene keer rond de 1200 touren, waar het voorheen misschien 600-700 was. In zijn achteruit reageerde hij in eerste instantie "traag". Dat wil zeggen het leek langer te duren voor dat de keerkoppeling in trad maar wel met als resultaat dat je van "niet achteruit" naar "behoorlijk snel achteruit" gaat. Ook "klapte" hij behoorlijk bij het in gang zetten (zowel vooruit als achteruit)

Ik heb aan de gashendel "gefrunnikt", schroeven losgedraaid, geprobeerd het toerental lager te krijgen. Ook viel mij op dat de knop om de motor in neutraal te zetten naar mijn mening nu een kwartslag gedraaid is. Het logo stond volgens mij op zijn kop (hoewel dat niet logisch is) maar nu dus in verticale stand (zie foto link hieronder). Het uittrekken van de knop om in neutraal te zetten gaat nu ook veel zwaarder dan eerst.

Na mijn "gefrunnik" lijkt e.a. wat soepeler te lopen. Zowel achteruit als vooruit gaat hij nu goed, hij klapt niet meer. Stationair toerental is nog wel altijd hoger dan wat het was en de knop om neutraal/gang te zetten zit volgens mij nog steeds gedraaid en gaat moeizaam uit en in.

Rara...wat is er gebeurd?

https://www.dropbox.com/s/gxssgwap2dwns ... 5.jpg?dl=0