Motor Volvo Penta AQ171C

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Motor Volvo Penta AQ171C

Berichtdoor Pierreke » 17 Aug 2020, 13:16

Dag Iedereen,

Ik heb een nieuw bootje op het oog maar de motor hiervan is defect en ik vroeg me nu af of het defect hieraan eenvoudig te herstellen is of dit bijna onmogelijk is en daardoor de boot niet meer veel waard is?

Volgens de verkoper heeft de motor schade en vereist een nieuwe cilinderkop of cilinderkop revisie en een nieuwe zuiger. (zie foto's) (zuigerwanden zijn ok) Motor is ontmanteling.
Wat denken jullie hiervan? Is deze boot de moeite waard om te kopen of begin ik hier beter niet aan?

Het is echt het type boot waar ik al heel lang naar opzoek ben en zou deze daarom erg graag kopen en dan laten herstellen.
Wat denken jullie dat deze boot nog waard is?

Het gaat om een Cigalla & Bennetti V600 met Volvo Penta AQ171C.

Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pierreke
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 15:01
ligplaats: Deinze
info:

Re: Motor Volvo Penta AQ171C

Berichtdoor micha » 17 Aug 2020, 15:15

Wat kost de boot nu en wat je boot daarna nog waard is weet je waarschijnlijk zelf beter, Wat zijn de prijzen die je hier normaal voor ziet? En dan realistisch, als iemand er 20.000 voor vraagt en niet verkoopt is daze het niet waard. Dus wat is het verschil tussen de 2? dat is dan je budget.

Hou wel in rekening dat je een oud model hebt, wat jij gaaf vind, vind niet iedereen mooi en verkoop je dus moeilijker

Hoe handig ben je zelf? Zuiger vervangen gaat niet zonder het blok er uit te halen dus die moet eruit gebouwd worden. Als je het zelf kan kost het je uren. Een werkplaats zal er snel 1000 euro voor rekenen, eveneens inbouwen.
Nieuwe zuiger zal wellicht 200 zijn. Echter wat is hier gebeurd? Ik zie schade van een zuiger die tegen de cilinder kop aan gekomen is. Die zuiger is los geschoten?/ gebroken? wat zegt de eigenaar?

Ik zie dat die cilinderkop bijna nieuw is. Die zul je moeten vervangen verwacht is maar dat weet een revisie bedrijf beter. Gok daarin ook al rond de 600 euro voor revisie + pakking.

Dan komt het monteren daarvan, nieuwe zuiger, kleppen stellen, motor afstellen. ( en eventueel nog schade aan een krukas of iets wat je verder tegen gaat komen.)

Wilde gok is dat het je nog 4000 euro er makkelijk in moet stoppen als je het laat doen
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Motor Volvo Penta AQ171C

Berichtdoor Pierreke » 17 Aug 2020, 18:47

Bedankt voor de feedback.

De boot zelf lijkt op het eerste zicht nog in erg mooie staat, zie foto's.

Men vraagt € 3.500 voor deze boot. Indien ik deze professioneel kan laten herstellen voor € 4.000 zou dit dus neerkomen op € 7.500.
Wat mij het wel waard zou zijn. Maar kan de motor dan weer lang meegaan of zal deze vaak problemen hebben en dus vaak dure herstellingen/onderhoud?

Wat zouden jullie doen? Ik ben namelijk opzoek naar een dergelijke boot en wil niet meer dan € 10.000 uitgeven. Of is dit niet realistisch?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pierreke
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 15:01
ligplaats: Deinze
info:

Re: Motor Volvo Penta AQ171C

Berichtdoor broekerhaven » 17 Aug 2020, 18:59

Is een andere motor erin dan geen optie?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Motor Volvo Penta AQ171C

Berichtdoor Pierreke » 17 Aug 2020, 19:08

broekerhaven schreef:Is een andere motor erin dan geen optie?


Wat zou zo"n motor kosten en kan je dat zomaar vinden? Gaat wel om een 167 PK motor.
Pierreke
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 15:01
ligplaats: Deinze
info:

Re: Motor Volvo Penta AQ171C

Berichtdoor bas » 17 Aug 2020, 19:50

Dit blok is maar 2 jaar in productie geweest (1987-1989).
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar heb zelf ooit een Regal gehad met een 4 cilinder, 170pk, mercruiser. Zou zomaar eens hetzelfde blok kunnen zijn. Was ook een draakje om onderdelen voor te vinden en moeilijk te vinden onderdelen zijn duur. Dat was een jaar of 15 terug al zo, zal niet veel beter geworden zijn :lol:

Wat het allemaal gaat kosten durf ik niet zo te zeggen maar als ik de bedragen uit de eerdere postings zie dan zit je al een aardig eind in de richting van een ander blok van vergelijkbaar vermogen als ik bijvoorbeeld even heel snel bij Drinkwaard kijk.
Onder de 10.000 moet wel lukken in ieder geval, onder voorbehoud dat het op hetzelfde staartstuk kan allemaal.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Motor Volvo Penta AQ171C

Berichtdoor elrenegado » 18 Aug 2020, 11:21

bas schreef:Dit blok is maar 2 jaar in productie geweest (1987-1989).
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar heb zelf ooit een Regal gehad met een 4 cilinder, 170pk, mercruiser. Zou zomaar eens hetzelfde blok kunnen zijn.


Nee er zit een groot verschil tussen de VP AQ171 en de Merc 3.0 , heb ze beide in de boot gehad.

Onderdelen voor deze zijn nog wel te verkrijgen bij Marineparts
https://www.marinepartseurope.com/nl/vo ... 44670.aspx

Maar, 3500 voor een oude boot, met defecte motor vind ik best veel.
of zit er een goedgekeurde trailer bij misschien ?
Aangezien de motor defect is, kan je de staart ook niet testen, en zou je er bijna vanuit moeten gaan dat ook daar werk aan zit.
Al is het enkel alle rubbers etc vervangen.

Daarnaast is laten doen vele malen kostbaarder dan zelf doen.
Als je zelf niet handig genoeg bent, en maar 10k budget hebt zou ik verder zoeken eerlijk gezegd.
Stel dat je de staart moet vervangen, reken maar snel 2500 of meer.
Blok laten reviseren is ook al snel 3500 gok ik.

Op jou vraag of de motor daarna weer lang mee gaat, is geen antwoord te geven.
Dat hangt sterk af van de kwaliteit van de revisie, en van jezelf, m.a.w of je er netjes mee omgaat etc
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Motor Volvo Penta AQ171C

Berichtdoor bas » 18 Aug 2020, 14:03

Onderdelen voor deze zijn nog wel te verkrijgen bij Marineparts

Zijn ze daadwerkelijk nog te krijgen of adverteren ze ermee? Zelf een tijdje aan het kloten geweest met een OM615 waar ik onderdelen voor nodig had en dan blijkt er bij dit soort sites een groot verschil te zitten tussen ermee adverteren en daadwerkelijk hebben.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Motor Volvo Penta AQ171C

Berichtdoor micha » 19 Aug 2020, 08:05

Je vraagt, wat zouden jullie doen?

Ik ben nooit vies van een uitdaging en zou dit zelf met een paar maten gaan aanpakken. Ik weet niet wat normaliter de waarde is van deze boot maar ik zou wel rekening houden met het feit dat de boot met al zn onderdelen al 30 jaar oud is. In welke staat is de spiegel? En het staartstuk hoef ook niet persee helemaal goed te zijn. Dus het kan zijn dat je na de motor wisselen nog niet klaar bent

En ik geef toe, het is een heel gaaf model en zon motor ga je nog wel vinden bij drinkwaard inderdaad. Maar wat wil je zelf? Volgend jaar varen? En hoe handig ben je zelf? want het is wel zelf te doen voor een ervaren sleutelaar
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Motor Volvo Penta AQ171C

Berichtdoor elrenegado » 31 Aug 2020, 09:12

bas schreef:Zijn ze daadwerkelijk nog te krijgen of adverteren ze ermee? Zelf een tijdje aan het kloten geweest met een OM615 waar ik onderdelen voor nodig had en dan blijkt er bij dit soort sites een groot verschil te zitten tussen ermee adverteren en daadwerkelijk hebben.


Toen ik nog een speedboot had met een AQ171 erin (Regal Valanti 19c) kon ik daar nog gewoon de onderdelen bestellen,
Van wat ik nodig had was gewoon leverbaar, dat is inmiddels wel 6 jaar geleden.

Voor de OM615 (lag in mijn vorige boot) heb ik altijd alles bij o.a. drinkwaard kunnen vinden.
Maargoed, daar heb ik ook geen grote defecten aan gehad, dus was voornamelijk onderhoud.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten