Volvo Penta AQ130 start spontaan niet meer, startmotor stil

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Volvo Penta AQ130 start spontaan niet meer, startmotor stil

Berichtdoor robgommans » 15 Aug 2020, 19:54

We zijn een tijd geleden naar de jachthaven gevaren zonder problemen. Nu doet hij het niet meer. De motor gaat nog omhoog en omlaag. Als ik de sleutel op contact zet gaat het "Amp" en "Oil" lampje ook branden en komt de brandstofmeter tot leven, maar als ik dan verder draai om te starten gebeurt er helemaal niks. Geen tikkend geluid in de startmotor, niks. Ik heb met een multimeter gemeten en heb op de dikke rode draad die van accu naar startmotor loopt 12V. Als ik de sleutel omdraai heb ik op de gele dunnere draad (zie foto) die naar startmotor loopt ongeveer 8-9V. Is de startmotor kapot? Iets met het contact/contactsleutel? Accu slecht?

https://www.dropbox.com/s/0z9udu9iosu5z ... 7.jpg?dl=0
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)

Re: Volvo Penta AQ130 start spontaan niet meer, startmotor s

Berichtdoor Kwokko » 15 Aug 2020, 20:34

Om iets uit te sluiten,eerst met een andere (nood) accu proberen. Lukt het dan wel,dan was de accu aan het eind van zijn leven.
Kwokko
 

Re: Volvo Penta AQ130 start spontaan niet meer, startmotor s

Berichtdoor Rene » 15 Aug 2020, 21:45

Zet eens 12 volt rechtstreeks op de gele draad, met een draad met voldoende draaddikte, start hij dan wel, dan heb je een overgangs weerstand in je startdraad vanaf het contactslot.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Volvo Penta AQ130 start spontaan niet meer, startmotor s

Berichtdoor Navigo » 15 Aug 2020, 22:34

HH,

Accu leeg.

Oorzaak?

1-Niet opgeladen door dynamo tijdens laatste keer varen.
2-Lekstroom door iets vergeten af te zetten of foutje in elektrisch systeem.
3-Accu aan het eind van zijn levensduur.


Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Volvo Penta AQ130 start spontaan niet meer, startmotor s

Berichtdoor robgommans » 15 Aug 2020, 23:24

Dank voor jullie reacties. Ik ga het morgen eens proberen met een andere accu.
Wel nog een vraagje...hoe kan ik controleren of de dynamo werkt en de accu oplaadt tijdens het varen?
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)

Re: Volvo Penta AQ130 start spontaan niet meer, startmotor s

Berichtdoor robgommans » 16 Aug 2020, 20:18

Een nieuwe accu bood helaas ook geen soelaas. Toen rechtstreeks 12 V op andere contactpunt op startmotor gezet en hij start na een paar pogingen. Vervolgens doet hij het via de gele draad ook weer?! Nou ja...niet vlekkeloos. De startmotor tikt en na 2-3 pogingen achter elkaar start hij. Dus waarschijnlijk toch sprake van overgangsweerstand? Iets met de gele draad?
robgommans
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Aug 2020, 19:47
ligplaats: Jachthaven Vinkeveen
info: Draco 2000 DC (1970)

Re: Volvo Penta AQ130 start spontaan niet meer, startmotor s

Berichtdoor Rene » 16 Aug 2020, 20:27

Yup, lijkt me zeer voor de hand liggend.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Volvo Penta AQ130 start spontaan niet meer, startmotor s

Berichtdoor RayBud » 20 Aug 2020, 21:57

Vermoedelijk is je startmotor aan het einde van zijn Latijn.
Wanneer je start, met een losse draad op je aansturing startmotor laat je als hetware je starter schrikken en kan het zijn dat deze weer "normaal" start. U geeft aan dat de losse draad in de eerste instantie niet werkte en na een paar keer proberen wel! Met je contact sleutel is het erg lastig om een aantal keer heel snel te starten vandaar dat het met een losse draad vaak wel lukt.
RayBud
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Aug 2020, 20:40
ligplaats: rosmalen
info: Man, vrouw en 2 kinderen

Re: Volvo Penta AQ130 start spontaan niet meer, startmotor s

Berichtdoor aadbloem » 21 Aug 2020, 21:24

RayBud schreef:Vermoedelijk is je startmotor aan het einde van zijn Latijn.
Wanneer je start, met een losse draad op je aansturing startmotor laat je als hetware je starter schrikken

Kunt u deze methode van schrikken verder uitleggen? Is de methode van starten niet hetzelfde als de startsleutel omdraaien? Ook dan wordt er een plus naar het startrelais gegeven. Een losse draad doet toch niets anders?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Volvo Penta AQ130 start spontaan niet meer, startmotor s

Berichtdoor vuuren1 » 21 Aug 2020, 22:34

Een directe plus / voeding naar de bendix spoel met positief resultaat geeft aan dat er via de startsleutel geleverde spanning (met negatief resultaat) tekort schiet.

Het is allemaal erg oud en slechte contacten / overgangsweerstanden liggen voor de hand.

De meest directe start-methode-proef is om met een schroevendraaier een directe verbinding te maken (voorzichtig zijn en geen contact met de massa maken = kortsluiting!) tussen de dikke plus kabel op de startmotor en de aansluiting van de bendix spoel (of dat de gele draad is die daarop is aangesloten kan ik niet zien).
Dan komt de accuspanning direct op het startrelais (mits de accukabels goed zijn!).
Daarmee kom je er achter of de startmotor dan wel en ook na herhaling goed functioneert.
Als dat zo is dan zit het probleem in het stuurstroom circuit waar je contactslot deel van uitmaakt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten