Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor BarryK » 05 Jun 2020, 17:55

henkvd schreef:Hoe je er ook tegen aan kijkt, een zwakke vonk op 1 cilinder, kan toch feitelijk niet verder weg zitten dan tussen bougie aan de ene kant en het contact rotor en contact 3 van de verdelerkap , daar vandaan is alles gemeenschappelijk en zouden alle cilinders het zelfde gedrag moeten tonen.


Beste Henk , bedankt voor je antwoord !

Helaas is het probleem nog niet opgelost..

Vandaag nieuwe bobine, en spoel in de ontsteking vervangen, geen succes.

Tot nu toe vervangen :
- Bougies , Bougiekabels , Verdelerkap + rotor , bobine , Ontsteking spoel,
- Compleet nieuwe carburateur - Brandstof filters.
Tot zo ver is eigenlijk alles wat je kan bedenken vervangen. Op de ontsteking module na.. deze is aan de prijs vandaar.

Stationair zou de motor +-700 moeten draaien. (zover kon vinden manual etc).
Ik heb de kabels op het ontsteking gedeelte gecontroleerd. Zie hier weinig aan, ook met doormeten geen onnodige weerstand.

Zodra ik de motor start stottert deze. Op toeren gaat het wat beter. Maar hoort duidelijk dat de motor niet prettig loopt,
Zodra ik de bougie kabels een voor een los trek.
Reageert de motor hier op. Behalve bij Cilinder 3. Geen reactie..
Kabels gewisseld, bougies gewisseld, onderling.
Ook de oude kabels en verdelerkap en rotor geprobeerd. Geen succes

Op het moment ben ik einde raad.. helaas

Ik hoop dat je misschien eeen idee hebt waar het toch in kan zitten, of iemand anders op het forum natuurlijk ! Haha

Video van stationair: https://youtu.be/Z4CLNFpGmPE

Groetjes Barry
BarryK
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Mei 2020, 22:14
ligplaats: Vlissingen
info:

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor elrenegado » 06 Jun 2020, 10:57

heb je het ontstekingstijdstip al eens gecheckt ?


Volgens mij kan de ontsteking verdraaien voor andere timing. (eerst een boutje/schroefje lossen)
Probeer dat eens of je het stationair rustiger kan krijgen hiermee.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor henkvd » 06 Jun 2020, 11:10

Ik denk dat je alles gedaan hebt wat je kan doen, ik heb er geen verklaring voor in deze.
Compressie test sloot al uit daar geen beperking is.

Met een bougietester zou je de zwakte nog kunnen bevestigen van cil 3

Ver gezocht maar de houder van de pickup coil in de distributor heeft 4 houders ( 3 hoekig ) onder de rotor zit een plaatje met 4 punten er aan, samen triggeren die de pickup coil voor de CDI, zijn deze geheel intact ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor BarryK » 08 Jun 2020, 12:56

henkvd schreef:Ik denk dat je alles gedaan hebt wat je kan doen, ik heb er geen verklaring voor in deze.
Compressie test sloot al uit daar geen beperking is.

Met een bougietester zou je de zwakte nog kunnen bevestigen van cil 3

Ver gezocht maar de houder van de pickup coil in de distributor heeft 4 houders ( 3 hoekig ) onder de rotor zit een plaatje met 4 punten er aan, samen triggeren die de pickup coil voor de CDI, zijn deze geheel intact ?


Wederom bedankt voor je antwoord,

Alles is intact, Gister nog de markering van de poullie gecontrolleerd ten op zichte van de stand van de onsteking. mocht de pouliie ooit gedemonteerd zijn geweest en verkeerd terug geplaatst zijn zou dit voor een afwijking kunnen zorgen wat betreft de onsteking. Ook dit was niet het geval.
Echter staat het onstekingspunt verre van waar die moet staan. het indicatieplaatje zeg maar. Onstekings moment van cillinder 1 en 4 zijn op het zelfde punt. zelfde voor 2 en 3. Dus vanaf de verdelerkap hoef ik het niet te zoeken.
Zelf dacht ik nog aan de klep vast/blijft zitten. maar dit is ook niet het geval.

Het enigste wat nu nog overblijft is de onstekingsmodule die "de onsteking vertraaging'' regelt. Zodra ik het "speciale stekkertje' aansluit wat je normaal geruikt om de onsteking af te stellen. veranderd de motor niet in toeren, wat zover ik heb vernomen moet dit wel geval zijn. dat motor gaat dan naar zo geheten "Base" toeren tal. Zodat de onsteking afgesteld kan worden.
Nu is mijn vermoeden toch de onstekings module. ook omdat bij het aan sluiten van het "Speciale stekkertje' de motor hier 0 reactie op heeft.
Zover ik weet schakelt dit stekkertje de "vervroeging' uit.

Zoals je zegt, "alles' is uitgesloten op de module na.
Ik heb contact gehad met een bedrijf in Friesland, die naar mijn idee heel veel verstand heeft van Mercruiser motoren, Hij benoemde de symptonen "Slecht lopen/Schokken/een cillinder of meerdere die niet goed mee doen''
De modules gaan niet vaak kapot zei hij, maar het is mogelijk dat hier mijn probleem zit.

De gok genomen en besteld. verwacht deze week de module te ontvangen..
Zodra ik meer weet laat ik het weten !

Groetjes Barry
BarryK
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Mei 2020, 22:14
ligplaats: Vlissingen
info:

Re: Mercruiser 3.0 L - Onstekings Module?

Berichtdoor vertrouwd » 11 Sep 2020, 05:30

En wat is de uitkomst met de nieuwe module ?
vertrouwd
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 Sep 2020, 05:26
ligplaats: almere
info: bayliner 192 cuddy

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten