door Hooveld960 » 25 Mei 2020, 13:53
Nog even een update. Excuus voor het feit dat dit zo lang heeft geduurd.
Enkele weken terug is er een nieuwe dynamo geplaatst. Had nog gevraagd of reviseren mogelijk was, maar zonder antwoord daarop is gewoon een nieuwe geplaatst.
Totale kosten 450 euro, waarvan de helft arbeidsloon. Ik zal met toch eens meer moeten verdiepen in het sleutelen, want hier valt wel geld mee te verdienen.
Anyway, wij weer varen. Gaat na een uur of twee varen ineens de wijzer van m'n toerenteller als een gek heen en weer.
Kijk ik door het raam naar binnen naar m'n dashoard, zie ik daar hetzelfde. Ook de wijzer van m'n voltemeter daar gaat heen en weern en m'n laadstroomlampje, jawel, brand weer.
Ook bovenop gaat de meter van m'n watertemp heen en weer.
Ik denk, dat is dus een heel ander probleem, ergens een los contact of zo.
Met het laadstroomlampje brandend kijk ik op m'n BMV en die staat gewoon op 50-60 amp laden.
Nu herinnerde ik me dat dat de vorige keer ook zo wAs, toen ik de storing van het laadstroomlampje kreeg.
Ook toen stond de BMV gewoon op 50-60 amp laden, en dat is niet alleen van de zonnepanelen, want dan zit ik tussen de 3-6 amp.
Dus vroeg ik me af of de dynamo überhaupt kapot was.
Na terugkomst thuis gebeld met het bedrijf wat de dynamo gemaakt, althans de nieuwe geplaatst heeft, en de hele situatie uitgelegd.
Nee, er was volgens hun geen sprake van dat er onterecht een helemaal niet kapot zijnde dynamo is vervangen.
Volgens hun zou het een zekering zijn. Afijn ze hadden de sleutel nog van de boot. Ik zei regel maar dat het gewoon werkt. Anders betaal ik de rekening niet. Dat laatste zei ik niet, maar wel voor mezelf.
Toch hou ik een nare smaak over aan het geheel. Hebben zij gelijk? Of is er misschien een dynamo, die helemaal niet kapot was, rucksichtloos vervangen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========