Ampere controle lampje blijft branden

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor quichot » 19 Apr 2020, 11:18

Als die monteur de dynamo niet heeft vervangen, met andere woorden als het probleem nog niet is opgelost, hoe weet hij dan zeker dat de dynamo stuk is?
Om op je vragen terug te komen: er zijn tal van dynamo- en startmotorrevisiebedrijfjes die dat zo voor je kunnen testen, en hoogstwaarschijnlijk ook gelijk zien om welk merk en type dynamo het gaat. Google maar 's voor jouw regio. Ik zou daarvoor niet naar een watersportwinkel of scheepsmotorenzaak gaan. Die sturen je dynamo namelijk ook door naar zo'n bedrijf.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor heuvels » 19 Apr 2020, 11:44

Waarschijnlijk ten overvloede wil ik onderstaande melden.

Als je de motor in een verkeerde volgorde uitzet, eerst contact uit dan de motor stilzetten, kan de dynamo een opdonder krijgen.
Dus eerst motor uit dan contact uit.
Geldt voor oudere configuraties, bij nieuwe gaat het allemaal vanzelf.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor Marie Christina » 19 Apr 2020, 11:50

Even een tip voor de noorderlingen onder ons:
Beuving De Punt repareert zelf voor een redelijk bedrag.
Mijn dynamo laadde niet meer en hij heeft de diodebrug en de koolborstels vervangen voor €100,-.
Inclusief arbeidsloon, onderdelen en een half jaar garantie.

(Al is dat laatste nooit een probleem bij Beuving. Als je een jaar later komt zonder bon met een klacht over de reparatie wordt het opgelost. Het risico dat je loopt te liegen nemen ze voor lief. Trouwens, lieg maar gewoon niet, want echtgenote Anneke heeft het geheugen van een olifant. En op dat moment helpt ze je dan netjes uit de brand, alleen daarna nooit meer... :) )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Apr 2020, 12:31

Ik reageer even op een aantal opmerkingen hiervoor.

Ik zet altijd eerst de motor uit met de stop (trek) knop. Daarna pas het contact uit.

De monteur kwam vrijdagmiddag om half 5. Heeft de diagnose gesteld. Ik heb de sleutels van de boot gegeven en ze gaan a.s. week de dynamo uitbouwen en repareren of vervangen. Waarbij ik uiteraard zal aangeven dat als repareren goedkoper is, ik voor die optie zal gaan.

Het is nu ook niet netjes om het bedrijf te laten weten van hun verdere diensten af te zien en het verder zelf gaan regelen.

Ik zie het niet zitten om zelf te gaan sleutelen. Het zal ongetwijfeld nog niet eens zo moeilijk zijn, maar ik heb er geen zin in. Dus ja, dan ben ik uiteraard meer geld kwijt.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor Kwokko » 19 Apr 2020, 13:18

Marie Christina schreef:Beuving De Punt repareert zelf voor een redelijk bedrag.

Doet Wessel dat dan nog?
Hij zit in een rolstoel,en Anneke komt alleen nog in de winkel.
Ik zou haar eerst maar eens gaan bellen,als ik je was voordat je daar weer heen gaat.
(btw , geen kwaad woord over Wessel en Anneke trouwens,is altijd een fijn adres geweest.)

Hooveld960 schreef:Ik zie het niet zitten om zelf te gaan sleutelen. Het zal ongetwijfeld nog niet eens zo moeilijk zijn, maar ik heb er geen zin in.

Verstandige keuze.
Kwokko
 

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor Marie Christina » 19 Apr 2020, 14:08

Kwokko schreef:Doet Wessel dat dan nog?
Hij zit in een rolstoel,en Anneke komt alleen nog in de winkel.



Of Wessel hem zelf gerepareerd heeft of iemand bij hem in dienst of iemand in vriendendienst weet ik niet.
Ik stond er niet naast.
Ik vermoed dat je in een rolstoel best een dynamo kunt repareren.

En ik had ook van tevoren gebeld met de vraag of zij daar iets mee konden.
Het antwoord was volmondig bevestigend.
Het zinnetje Ik zou haar eerst maar eens gaan bellen,als ik je was voordat je daar weer heen gaat klinkt onheilspellend.
Alsof me daar iets vreselijks kan overkomen.
maar zo bedoel je het vast niet.

Wat bedoel je dan wel precies?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor quichot » 20 Apr 2020, 10:07

heuvels schreef:Waarschijnlijk ten overvloede wil ik onderstaande melden.

Als je de motor in een verkeerde volgorde uitzet, eerst contact uit dan de motor stilzetten, kan de dynamo een opdonder krijgen.
Dus eerst motor uit dan contact uit.
Geldt voor oudere configuraties, bij nieuwe gaat het allemaal vanzelf.

Huh? Wat is de technische logica hierachter?
Ik vergat wel eens een van de stuurhutdeurtjes van slot te halen bij wegvaren 's morgens. Stuurhutsleutel zat aan startsleutel (nu niet meer). Dan draaide ik al varend het contact even uit. Nooit iets kapot gegaan. Of had ik gewoon mazzel?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor heuvels » 20 Apr 2020, 10:26

quichot schreef:Huh? Wat is de technische logica hierachter?
Ik vergat wel eens een van de stuurhutdeurtjes van slot te halen bij wegvaren 's morgens. Stuurhutsleutel zat aan startsleutel (nu niet meer). Dan draaide ik al varend het contact even uit. Nooit iets kapot gegaan. Of had ik gewoon mazzel?

Ik heb het niet zelf verzonnen, het is me jaren geleden als beginnende schipper van verschillende kanten verteld. Ik heb vroeger elektrotechniek gestudeerd maar het is me niet echt duidelijk geworden. Heeft met tegen-emk te maken waarschijnlijk. Kan ook zijn dat de spanningsregelaar er van kapot kan gaan. In ieder geval heb ik altijd eerst de motor uitgezet en daarna het contact.
Als de dynamo 40 ampère levert zal het meer kwaad kunnen als wanneer hij 1 ampère geeft lijkt mij.
Maar misschien is dit wel een broodje aap verhaal :D
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor Hooveld960 » 25 Mei 2020, 13:53

Nog even een update. Excuus voor het feit dat dit zo lang heeft geduurd.
Enkele weken terug is er een nieuwe dynamo geplaatst. Had nog gevraagd of reviseren mogelijk was, maar zonder antwoord daarop is gewoon een nieuwe geplaatst.
Totale kosten 450 euro, waarvan de helft arbeidsloon. Ik zal met toch eens meer moeten verdiepen in het sleutelen, want hier valt wel geld mee te verdienen.

Anyway, wij weer varen. Gaat na een uur of twee varen ineens de wijzer van m'n toerenteller als een gek heen en weer.
Kijk ik door het raam naar binnen naar m'n dashoard, zie ik daar hetzelfde. Ook de wijzer van m'n voltemeter daar gaat heen en weern en m'n laadstroomlampje, jawel, brand weer.
Ook bovenop gaat de meter van m'n watertemp heen en weer.
Ik denk, dat is dus een heel ander probleem, ergens een los contact of zo.
Met het laadstroomlampje brandend kijk ik op m'n BMV en die staat gewoon op 50-60 amp laden.
Nu herinnerde ik me dat dat de vorige keer ook zo wAs, toen ik de storing van het laadstroomlampje kreeg.
Ook toen stond de BMV gewoon op 50-60 amp laden, en dat is niet alleen van de zonnepanelen, want dan zit ik tussen de 3-6 amp.
Dus vroeg ik me af of de dynamo überhaupt kapot was.

Na terugkomst thuis gebeld met het bedrijf wat de dynamo gemaakt, althans de nieuwe geplaatst heeft, en de hele situatie uitgelegd.
Nee, er was volgens hun geen sprake van dat er onterecht een helemaal niet kapot zijnde dynamo is vervangen.
Volgens hun zou het een zekering zijn. Afijn ze hadden de sleutel nog van de boot. Ik zei regel maar dat het gewoon werkt. Anders betaal ik de rekening niet. Dat laatste zei ik niet, maar wel voor mezelf.

Toch hou ik een nare smaak over aan het geheel. Hebben zij gelijk? Of is er misschien een dynamo, die helemaal niet kapot was, rucksichtloos vervangen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor heuvels » 25 Mei 2020, 14:02

Ik heb het zelfde probleem gehad met dynamo, temperatuur en toerenteller.
Bleek dat de V-snaar kuis verrot was. Oorzaak een lekkende pakking van brandstoffilter, stond diesel over de V-snaar te sproeien.
Check dus of je V-snaar niet staat te slippen, en of de pulley van de dynamo goed vast zit...
Je moet het in die hoek zoeken want ook je waterpomp draait op dezelfde V-snaar.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten