Ampere controle lampje blijft branden

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor Kwokko » 25 Mei 2020, 16:36

Hooveld960 schreef:Toch hou ik een nare smaak over aan het geheel. Hebben zij gelijk? Of is er misschien een dynamo, die helemaal niet kapot was, rucksichtloos vervangen?

Dat kan bij met best voorstellen dat je dat denkt.
Ik zou het hun wel laten weten van de rekening,want het probleem is niet opgelost.
Een een onopgelost probleem hoef je niet te betalen.
En het zou best kunnen dat jou dynamo nu ergens ander in vrolijk zijn rondjes draait.
Ik zou hem terug eisen, probleem is namelijk niet opgelost.
Kwokko
 

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor Marie Christina » 25 Mei 2020, 17:14

Ik vind het sowieso een zeer pittige rekening.
€225,- voor een dynamo, vooropgesteld dat die inderdaad vervangen moest worden, is plausibel.
Maar de laatste overige 225 voor arbeidsloon is belachelijk
Ik heb hem samen met mijn vrouw gedemonteerd en gemonteerd.
Nooit eerder gedaan, dus alles even uitvinden.
Als we er een uurtje mee kwijt waren was het veel.

Deze mensen doen het bij wijze van spreken dagelijks.
Kwartiertje de- en monteren, schat ik.
Dat maakt dan een half uurtje.
Mooi uurloon hanteren ze dan: €450 per uur.....
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor bas » 25 Mei 2020, 17:45

Even los van al het andere...

Ik heb ook niet bijster veel verstand van elektra maar waarom sta je constant te laden met 50-60A? Weet niet om wat voor dynamo het gaat maar als het "gemiddelde" is dan staat hij constant volle patat bij te laden.Staan er zoveel verbruikers op je accu of is je accu naar zijn grootje?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor Rene » 25 Mei 2020, 18:00

Je was me net voor Bas !!

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor Hooveld960 » 26 Mei 2020, 11:12

@Marie Christina: de rekening ligt op de boot, maar ik dacht dat daar 2,5 uur arbeid op stond. Dat zou dan toch een discussie worden met het bedrijf.
Dus beter om nu maar eens uit te zien naar een ander bedrijf.

@bas en @rene: Daar heb je een punt, maar ik moet wel zeggen dat ik die waarde zag op het moment dat de accu's niet vol waren, ik denk zo tussen de 75 en 90 procent.
Maakt dat nog verschil? Uit jullie reactie maak ik op dat als de accu's vol zijn de laadstroom ruim zal moeten dalen? Ik lees die waarde af van de Victron BMV702, dat is dan toch de waarde waarmee de accu's worden geladen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor bas » 26 Mei 2020, 17:14

Klopt, zodra de accu's vol zijn hoeft de dynamo in principe niets meer te doen.
Maar wat ik apart vind is dat je na 2 uur varen nog steeds een accu hebt die nog maar 75-90% vol is, dan kan het wel kloppen dat die dynamo maar blijft laden. Maar hoe komt die accu uberhaubt zo ver ontladen als er ook zonnepanelen bij staan?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Ampere controle lampje blijft branden

Berichtdoor Navigo » 26 Mei 2020, 19:10

HH,

Meten is weten.

De eerste vraag:
De dynamo is gewisseld, op basis waarvan is hij gewisseld?
-Haalde hij zijn voltage niet meer, te meten met volt/ multimeter. Is gemakkelijk aan boord te meten.
-De dynamo haalde de te laden stroom niet meer, hiervoor gaat hij meestal even op de testbank.

De tweede vraag:
Wat is het "aparte paneeltje" waar de waarde op wordt afgelezen?
- Een shunt met aangekoppelde aanwijzing?
- Bijvoorbeeld een bmv 700 en staat deze wel juist ingeregeld?

Dus meer vragen dan een duidelijk antwoord.
Eerst de spanning op de accupolen(in rust) meten.
Dan de motor startten en de spanning op de dynamo meten, aansluitend op de accupolen en daarna de stroom met stroomtang.
Dan kun je een conclusie trekken of dat wat je ziet waar is en wat er daadwerkelijk gebeurd.

Zodra het lampje van de dynamo brand, kun je de conclusie trekken dat de dynamo niet wordt bekrachtigd en niet laad.
Als je ziet dat je accu's worden geladen, maw je denkt te zien dat ze "voller" worden, dan waarschijnlijk alleen door de zonnepanelen.

Dat de dynamo niet of tijdelijk laadt kan meerdere oorzaken hebben. Slecht contact, is er eentje van.
Ook hier geldt meten is weten.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten