Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

Berichtdoor Ayhan » 26 Jul 2019, 09:58

Via dit onderwerp wil ik graag weten of iemand hier ervaring mee heeft en mij de juiste richting op kan helpen.

Ik heb een speedboat met een Mercruiser 3.0 LX. Gisteren toen het 38 graden wat dacht ik te gaan varen. Mijn boot startte zonder enige problemen en loopt als een zonnetje.
Wel heb ik de bilge moeten luchten omdat er een sterk benzine geur uit kwam.

Na 10 minuten varen " onder de 10 kmph " heb ik m opengetrokken. Mijn boot wil geen toeren meer maken bij vol gas. Hij houdt in en komt niet boven 3000 toeren.
Ook wordt de benzine lucht op dat moment heel merkbaar.

Een paar feiten:

- Boot heeft 2 weken geleden gevaren
- 2 weken geleden helemaal volgetankt en weggezet. Bij tanken spoot er na vollopen wel benzine uit de ontluchtingsgat.
- Bilge stinkt naar benzine en er is vloeistof in de bilge, bruinachtig qua kleur en stinkt heel erg naar benzine
- Motor start direct
- Stationeer draait prima
- Geen zichtbare lekkage " Of ik zie iets over het hoofd "
- Benzine geur is vers, geen half verbranding.

Alvast dank voor het meedenken.
Ayhan
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 26 Jul 2019, 09:42
ligplaats: Waspik
info:

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

Berichtdoor Electricben » 26 Jul 2019, 11:49

het is nooit erg verstandig om de tank zo vol te gooien dat er brandstof via het ontluchtingsgat uit spuit, want dan geef je er blijk van dat je totaal niet beseft dat de bij het tanken relatief koude benzine geen enkele kans meer heeft op een normale wijze te kunnen uitzetten: dit leid altijd tot problemen.
Hoe zou het dan toch komen dat je benzine ruikt? Zoek en gij zult vinden!

In normale situaties als een motor niet op toeren wil komen, kunnen daar meerdere oorzaken voor zijn:
* de motor krijgt niet voldoende brandstof wellicht door achterstallig onderhoud, zoals een verstopt luchtfilter, verstopt brandstoffilter, lekkende brandstoftoevoer waardoor
valse lucht wordt aangezogen o.i.d.
OOK kan de brandstofpomp niet goed werken, bij brandstofinjectie kunnen de injectoren vervuild zijn, bij carburatie kan de carburateur vervuild zijn.
* de ontsteking werkt niet goed

Oplossing:
Leermoment : Check altijd in de aangegeven volgorde dus eerst brandstof, pas als laatste ontsteking.

Ik geef je expres niet meer informatie, want anders leer je er niet van.
Electricben
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 30 Nov 2017, 15:31
ligplaats: geen
info:

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

Berichtdoor Marie Christina » 26 Jul 2019, 12:01

Heel mooi dat je iemand iets wil meegeven, Electricben.
Maar het is een dun lijntje tussen iemand iets willen leren en belerend zijn.

Denk je niet dat TS ook wat leert als je de oplossing gewoon aandraagt?
Want je wekt wel de verwachting die te hebben.
Met een beetje achtergrondinfo erbij heb je het door jou beoogde doel dan ook bereikt en is TS uit de brand. :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

Berichtdoor Yep » 26 Jul 2019, 13:18

Electricben schreef:Ik geef je expres niet meer informatie, want anders leer je er niet van.

Eensch, daar heeft niemand dus wat aan.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

Berichtdoor Ayhan » 26 Jul 2019, 13:26

Hoi ElectricBen,

Helemaal voltanken is nooit verstandig, echter kan ik niet zien hoe vol het is, ik ben afhankelijk van de pomp die automatisch stopt als het vol is.

Ik wilde door alles te benoemen het eea uitsluiten en directer zoeken naar een oorzaak en oplossing.
Het is mooi weer, boot ligt in water en wil voorkomen dat ik het er weer uit moet laten takelen als het snel op te lossen is.

Ik heb het bericht puur geplaatst op basis van jouw bericht over je expertise in dit gebied. Ik leer van fouten maar ik begrijp niet wat ik met jou antwoord moet.
Mijn expertise gebied ligt elders maar ben redelijk technisch aangelegd. Dat alles wat je als mogelijke oorzaak hebt benoemd was ik zelf al achter.

Mijn doel is om met de gegevens die ik heb gegeven te kijken wat de meest voor de hand liggende oorzaak kan zijn zodat ik snel het probleem kan verhelpen.

p.s.
Informatie niet geven omdat ik het niet zou leren vind ik raar. Ik heb een probleem die ik wil oplossen.
Ayhan
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 26 Jul 2019, 09:42
ligplaats: Waspik
info:

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

Berichtdoor henkvd » 26 Jul 2019, 14:08

Om maar een deur open te trappen, ga eerst na of de vloeistof in de bilge benzine bevat, just in case.

Schoonmaken en dan verder uitzoeken waar het vandaan komt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Jul 2019, 14:46

Ayhan schreef:Ook wordt de benzine lucht op dat moment heel merkbaar.

Hiermee lijkt er dus een verband te zijn met het gevraagde vermogen.
Het lijkt er dan ook op, dat er ergens in het brandstof systeem van de motor zelf een lek zit.

Ik heb een paar jaar geleden ook zoiets gehad en toen bleken er een paar slangetjes van de retourleiding te 'zweten' resp. te lekken.
Was eenvoudig op te lossen, slangetjes zijn gewoon bij de betere watersportzaken te koop. Ik heb er toen een monteur bij gehaald, maar ik weet nu wat ik moet (en dus zelf kan) doen.
Nu heb ik (gelukkig) een zelfontbrander en ik weet meer van stoommachines dan van de huidige, moderne benzine motoren, maar ik zou het in die richting zoeken.

En in de wetenschap dat ik nu bot over kom, maar als ik aan boord van een schip benzinegeur ruik, zou ik het niet in m'n hoofd halen om dat ding te starten . . . . .
Je zal de eerste niet zijn die de kogelbaan formule aan den lijve moet ondervinden en na van de schrik bekomen te zijn een paar schadeclaims van je buren in de brievenbus vindt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

Berichtdoor Ayhan » 26 Jul 2019, 15:52

henkvd schreef:Om maar een deur open te trappen, ga eerst na of de vloeistof in de bilge benzine bevat, just in case.

Schoonmaken en dan verder uitzoeken waar het vandaan komt.


Zojuist bilge leeggepompt en meegenomen naar huis. Vloeistof is wel brandbaar maar niet heel erg. Mengelmoesje van water en brandstof denk ik.
Heb de bilge nu helemaal droog en schoongemaakt, ff afwachten...
Ayhan
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 26 Jul 2019, 09:42
ligplaats: Waspik
info:

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

Berichtdoor Ayhan » 26 Jul 2019, 15:58

R.C.Grootveld schreef:Hiermee lijkt er dus een verband te zijn met het gevraagde vermogen.
Het lijkt er dan ook op, dat er ergens in het brandstof systeem van de motor zelf een lek zit.

Ik heb een paar jaar geleden ook zoiets gehad en toen bleken er een paar slangetjes van de retourleiding te 'zweten' resp. te lekken.
Was eenvoudig op te lossen, slangetjes zijn gewoon bij de betere watersportzaken te koop. Ik heb er toen een monteur bij gehaald, maar ik weet nu wat ik moet (en dus zelf kan) doen.
Nu heb ik (gelukkig) een zelfontbrander en ik weet meer van stoommachines dan van de huidige, moderne benzine motoren, maar ik zou het in die richting zoeken.

En in de wetenschap dat ik nu bot over kom, maar als ik aan boord van een schip benzinegeur ruik, zou ik het niet in m'n hoofd halen om dat ding te starten . . . . .
Je zal de eerste niet zijn die de kogelbaan formule aan den lijve moet ondervinden en na van de schrik bekomen te zijn een paar schadeclaims van je buren in de brievenbus vindt.


Lessons learned :-) Ik had uit voorzorg wel de motorkap etc allemaal verwijderd voordat ik m aanslingerde.
Dat het de leidingen zouden kunnen zijn is idd aannemelijk. Aangezien de tank vol zat met deze warme dagen en geen ruimte had om uit te zetten.
Ayhan
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 26 Jul 2019, 09:42
ligplaats: Waspik
info:

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

Berichtdoor Popeye » 26 Jul 2019, 16:06

Ayhan schreef:Hoi ElectricBen,

Helemaal voltanken is nooit verstandig, echter kan ik niet zien hoe vol het is, ik ben afhankelijk van de pomp die automatisch stopt als het vol is.

Ik wilde door alles te benoemen het eea uitsluiten en directer zoeken naar een oorzaak en oplossing.
Het is mooi weer, boot ligt in water en wil voorkomen dat ik het er weer uit moet laten takelen als het snel op te lossen is.

Ik heb het bericht puur geplaatst op basis van jouw bericht over je expertise in dit gebied. Ik leer van fouten maar ik begrijp niet wat ik met jou antwoord moet.
Mijn expertise gebied ligt elders maar ben redelijk technisch aangelegd. Dat alles wat je als mogelijke oorzaak hebt benoemd was ik zelf al achter.

Mijn doel is om met de gegevens die ik heb gegeven te kijken wat de meest voor de hand liggende oorzaak kan zijn zodat ik snel het probleem kan verhelpen.

p.s.
Informatie niet geven omdat ik het niet zou leren vind ik raar. Ik heb een probleem die ik wil oplossen.

De beste man zit op dit forum om, volgens mij, nog wat bij te kunnen verdienen na zijn pensionering. Heeft nog bruikbare onderdelen die verkocht kunnen worden en waarschijnlijk wil hij graag helpen tegen een "nette" vergoeding!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten