1:1 ratio voor speedbootje

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

1:1 ratio voor speedbootje

Berichtdoor magnus » 14 Nov 2018, 19:05

Hoi ik ben Magnus, 17 jaar en het lijkt mij heel erg gaaf om een speedbootje te kopen en een auto motor er op te doen. Ik ben dol op Amerikaanse auto's, dus lijkt het mij gaaf om er een v8 in te doen. Mocht ik een speedbootje kopen dan gaat het budget laag worden, daarom wil ik er dan een aluminium Buick 3.5 V8 in doen. Die hebben meestal tussen de 120 en 140 pk, niet zo veel dus. Ik wil zoals de Thaise langstaart boten de prop direct aan drijven aan het vliegwiel, dus zonder dure bak er aan vast. Deze 1:1 ratio is natuurlijk in het nadeel, daarom vraag ik mij af wat voor prop geschikt zou zijn voor de motor. Het hoeft allemaal niet zo snel te gaan, als het maar een beetje vooruit komt ondanks de directe aandrijving. Een topsnelheid van rond de 30 km/u is prima. Ik hoor graag wat jullie denken dat geschikt zou zijn.
magnus
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 Nov 2018, 18:44
ligplaats: Amsterdam
info: geen boot

Re: 1:1 ratio voor speedbootje

Berichtdoor jade » 14 Nov 2018, 20:35

Komt toch wel heel wat bij kijken, koeling, overbrenging, veiligheid.
Simpel zou het niet worden, ook niet zo heel goedkoop.
Waarom niet een tweedehands sportbootje met forse oudere tweetak buitenboord motor kopen en daar wat mee aan prutsen?
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: 1:1 ratio voor speedbootje

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Nov 2018, 21:38

En, ook niet onbelangrijk; voor dat bootje moet je in het bezit zijn van een vaarbewijs, anders word je binnen de kortste keren van het water geplukt.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: 1:1 ratio voor speedbootje

Berichtdoor henkvd » 14 Nov 2018, 21:59

Toerental gaat te hoog liggen met een 1:1 overbrenging.

Ter vergelijking, een standaard outboard schroef zou in eerste instantie het meest voor de hand liggen, doorgaans toerental motor max 5500 rpm , staartstuk vertraging 1:2 schroefas toerental 2750
Hoever kom je boven dat laatste uit, toeren rond dat toerental zal prima gaan, maar bv 400 rpm wordt het slagroom kloppen, dan bast je van e cavitatie.
Kom je er wel mee weg, dan pak je een schroef van een outboard in de zelfde vermogens klasse bv 120 HP

Heb je nog 1 probleempje, je kan alleen vooruit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 1:1 ratio voor speedbootje

Berichtdoor bas » 15 Nov 2018, 06:34

Die longtail boten hebben er wel degelijk iets van een keerkoppeling of omgebouwde versnellingsbak tussen zitten met een naar verhouding forse schroef. Voor een achteruit maar idd. ook kom je niet weg met een 1:1 verhouding.

Maar denk zelf dat het bootje waarmee je het wilt gaan doen het belangrijkste is om te bepalen of dit mogelijk is. Die longtails zijn toch wel 10 a 15 meter lang met daarachter een schroefas in een bepaalde lengte verhouding.
Had je wat (op het oog)?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: 1:1 ratio voor speedbootje

Berichtdoor magnus » 15 Nov 2018, 17:18

Ik ben mij er van bewust dat het niet makkelijk zal zijn, maar die motoren kosten compleet rond de 250-300 euro en worden wel vaker gebruikt in boten. Ik zit te denken om een speedbootje te kopen, rond de 3 a 4 meter lang. Dat er geen achteruit versnelling mogelijk is bedacht ik mij ook al, dat vind ik niet zo erg, met een peddel in de boot komt dat wel goed.
magnus
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 Nov 2018, 18:44
ligplaats: Amsterdam
info: geen boot

Re: 1:1 ratio voor speedbootje

Berichtdoor bas » 15 Nov 2018, 17:53

3 a 4 meter :shock: ....
Je schroefas zal een dergelijke lengte ook nodig hebben om je schroef nog in een enigszins normale hoek in het water te krijgen, krijg je een heel raar draaipunt van.
Stabiliteittechnisch gezien lijkt het me ook geen goed plan om op zo'n bootje een dergelijk blok van ongeveer 300 kilo een dergelijk eind omhoog te brengen.

Klinkt lullig maar een kansloos project

Dan zou ik je geld en moeite in een tweedehands bbm steken
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: 1:1 ratio voor speedbootje

Berichtdoor Klaver vier » 15 Nov 2018, 18:30

Ik vind het idee helemaal te gek,ik heb ook wel is zitten denken om zoiets te maken,maar dan niet op een bootje van 3a4 meter dat wordt gewoon niks,dat is al wankel als je aan 1 kant gaat zitten,zonder motor.
Zo,n platte boot van aluminium van een metertje of 8,beetje het idee van zo,n hovercraft
Ik heb nooit kunnen zien hoe ze dat op zo,n draaibaar plateau zetten,het moet tenslotte kantelen en draaien.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: 1:1 ratio voor speedbootje

Berichtdoor Gruttepier » 15 Nov 2018, 19:35

Vaker dit soort ideeën gevolgd, tot nu toe in 15 jaar tijd slechts 1 die met enorm veel geduld en geld dit daadwerkelijk netjes voor elkaar gekregen heeft.
Gruttepier
 

Re: 1:1 ratio voor speedbootje

Berichtdoor pascall » 15 Nov 2018, 23:31

Gruttepier schreef:Vaker dit soort ideeën gevolgd, tot nu toe in 15 jaar tijd slechts 1 die met enorm veel geduld en geld dit daadwerkelijk netjes voor elkaar gekregen heeft.


De Kameleon :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten