Pagina 2 van 3

Re: Renault Marine

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2019, 14:24
door MarcelM
Sorry vergeten te melden. Maar er is een vonk
Maar volgens mij een hele lichte.

Héb zo een vermoeden dat mijn probleem beschreven staat in deze link bij storingen.

https://www.minisevenclub.nl/wiki/distr ... g-verdeler

En dan met name het stukje:
De slechte verbinding zit –als hij optreedt- dikwijls in het kabelschoentje in de verbinding van de verdeler naar de bobine. Als je dat kabeltje wat beweegt, kun je voelen of het schoentje wel strak op het pennetje zit. Eventueel –zachtjes- met een waterpomptang het klemmetje wat toeknijpen. Het kan zijn dat het kabeltje ‘onderweg’ gebroken is. Met een proeflampje ertussen kun je –de draad bewegend- bemerken of het kabeltje gebroken is. In elk geval, wanneer de motor haperig loopt of hapert en je hoort ploffen in de carburateur en soms de motor niet te starten is, ga dan maar op zoek naar een slechte verbinding in de primaire stroomkring of vals contact. Zit de draad naar de ‘condensator’ nog goed vast? Soms maakt de condensator ‘vals’ aarde. Keer dan het isolatieplaatje onder de condensator om. Meestal is het dan weer in 

Re: Renault Marine

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2019, 21:14
door MarcelM
hij loopt weer.........
ik had dus (van bovenaf gezien) de bougies tegen de klok in 1-3-4-2 aangesloten.
ik dacht laat ik eens de draairichting controleren en wat denk je, de rotor gaat met de klok mee.
opnieuw aangesloten 1-3-4-2 (waarbij 1 de linker cilinder is) en hij loopt weer.

helaas net als voorheen, als ik snel gas geef slaat hij af (rustig naar voren geen probleem) en 1000rpm stationair, daaronder loopt hij echt niet lekker (schudden) en met een beetje pech slaat hij af.

zou dit opgelost zijn met een 123 ontsteking?
wat een instinker, de oude bougiekabels waren dus ook gewoon verkeerd genummerd, maar natuurlijk niet naar gekeken/ niet gezien met het loshalen.

Re: Renault Marine

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2019, 22:28
door Rene
Klinkt als een rottige / slecht afgestelde carburateur.

René

Re: Renault Marine

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2019, 21:26
door MarcelM
correct! luchtschroef 3/4 slag ingedraaid en probleem is weg :)

Nog wel veel geratel bij 800rpm (uit keerkoppeling / vliegwiel lijkt het te komen) maar boven de 1000 helemaal weg.

op de foto klikken en je hebt een filmpje

Afbeelding20190604_202930 by marcelnam, on Flickr

Re: Renault Marine

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2019, 22:59
door MarcelM
inmiddels wat rondgegoogled en waarschijnlijk een demperplaat die vervangen moet worden?
kan iemand dit bevestigen? en is dit te doen met de boot in het water?

Re: Renault Marine

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2019, 23:26
door bas
Zou zomaar eens kunnen ja. Hoef je niet voor droog

Re: Renault Marine

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2019, 08:28
door MarcelM
bas schreef:Zou zomaar eens kunnen ja. Hoef je niet voor droog


ik neem aan motor ondersteunen (balk over de vloer, en dan in een takel 'hangen') schroefas los, schroefas stukje naar buiten duwen en dan de keerkoppeling eraf halen?

Re: Renault Marine

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2019, 08:37
door bas
Zoiets ja. Of , als ie er tussenzit, de homikineet er tussenuit halen, dan hoeft je schroefas niet naar achteren. Weet niet hoever die naar achter kan met het roer maar dan heb je misschien net wat meer ruimte.

Re: Renault Marine

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2019, 08:43
door varg
Hoi Marcel, bedankt voor het filmpje. Je demperplaat is volgens mij inderdaad nar de gallemiezen. Bij Dintra in Putten hebben ze daar nogal verstand van.
Je realiseert je dat via je link naar photostream nog veel meer van jou te zien is? Je houd van lekker eten merkte ik :D
groet, Arnold

Re: Renault Marine

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2019, 09:01
door MarcelM
varg schreef:Je realiseert je dat via je link naar photostream nog veel meer van jou te zien is? Je houd van lekker eten merkte ik :D
groet, Arnold


Dat realiseer ik me :) en geen probleem, ik zet enkel foto's op flickr die ik op een forum wil delen