Renault Marine

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Renault Marine

Berichtdoor MarcelM » 02 Jun 2019, 14:24

Sorry vergeten te melden. Maar er is een vonk
Maar volgens mij een hele lichte.

Héb zo een vermoeden dat mijn probleem beschreven staat in deze link bij storingen.

https://www.minisevenclub.nl/wiki/distr ... g-verdeler

En dan met name het stukje:
De slechte verbinding zit –als hij optreedt- dikwijls in het kabelschoentje in de verbinding van de verdeler naar de bobine. Als je dat kabeltje wat beweegt, kun je voelen of het schoentje wel strak op het pennetje zit. Eventueel –zachtjes- met een waterpomptang het klemmetje wat toeknijpen. Het kan zijn dat het kabeltje ‘onderweg’ gebroken is. Met een proeflampje ertussen kun je –de draad bewegend- bemerken of het kabeltje gebroken is. In elk geval, wanneer de motor haperig loopt of hapert en je hoort ploffen in de carburateur en soms de motor niet te starten is, ga dan maar op zoek naar een slechte verbinding in de primaire stroomkring of vals contact. Zit de draad naar de ‘condensator’ nog goed vast? Soms maakt de condensator ‘vals’ aarde. Keer dan het isolatieplaatje onder de condensator om. Meestal is het dan weer in 
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Renault Marine

Berichtdoor MarcelM » 03 Jun 2019, 21:14

hij loopt weer.........
ik had dus (van bovenaf gezien) de bougies tegen de klok in 1-3-4-2 aangesloten.
ik dacht laat ik eens de draairichting controleren en wat denk je, de rotor gaat met de klok mee.
opnieuw aangesloten 1-3-4-2 (waarbij 1 de linker cilinder is) en hij loopt weer.

helaas net als voorheen, als ik snel gas geef slaat hij af (rustig naar voren geen probleem) en 1000rpm stationair, daaronder loopt hij echt niet lekker (schudden) en met een beetje pech slaat hij af.

zou dit opgelost zijn met een 123 ontsteking?
wat een instinker, de oude bougiekabels waren dus ook gewoon verkeerd genummerd, maar natuurlijk niet naar gekeken/ niet gezien met het loshalen.
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Renault Marine

Berichtdoor Rene » 03 Jun 2019, 22:28

Klinkt als een rottige / slecht afgestelde carburateur.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Renault Marine

Berichtdoor MarcelM » 04 Jun 2019, 21:26

correct! luchtschroef 3/4 slag ingedraaid en probleem is weg :)

Nog wel veel geratel bij 800rpm (uit keerkoppeling / vliegwiel lijkt het te komen) maar boven de 1000 helemaal weg.

op de foto klikken en je hebt een filmpje

Afbeelding20190604_202930 by marcelnam, on Flickr
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Renault Marine

Berichtdoor MarcelM » 04 Jun 2019, 22:59

inmiddels wat rondgegoogled en waarschijnlijk een demperplaat die vervangen moet worden?
kan iemand dit bevestigen? en is dit te doen met de boot in het water?
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Renault Marine

Berichtdoor bas » 04 Jun 2019, 23:26

Zou zomaar eens kunnen ja. Hoef je niet voor droog
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Renault Marine

Berichtdoor MarcelM » 05 Jun 2019, 08:28

bas schreef:Zou zomaar eens kunnen ja. Hoef je niet voor droog


ik neem aan motor ondersteunen (balk over de vloer, en dan in een takel 'hangen') schroefas los, schroefas stukje naar buiten duwen en dan de keerkoppeling eraf halen?
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Renault Marine

Berichtdoor bas » 05 Jun 2019, 08:37

Zoiets ja. Of , als ie er tussenzit, de homikineet er tussenuit halen, dan hoeft je schroefas niet naar achteren. Weet niet hoever die naar achter kan met het roer maar dan heb je misschien net wat meer ruimte.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Renault Marine

Berichtdoor varg » 05 Jun 2019, 08:43

Hoi Marcel, bedankt voor het filmpje. Je demperplaat is volgens mij inderdaad nar de gallemiezen. Bij Dintra in Putten hebben ze daar nogal verstand van.
Je realiseert je dat via je link naar photostream nog veel meer van jou te zien is? Je houd van lekker eten merkte ik :D
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Renault Marine

Berichtdoor MarcelM » 05 Jun 2019, 09:01

varg schreef:Je realiseert je dat via je link naar photostream nog veel meer van jou te zien is? Je houd van lekker eten merkte ik :D
groet, Arnold


Dat realiseer ik me :) en geen probleem, ik zet enkel foto's op flickr die ik op een forum wil delen
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten