scheurtje in waterkoelhuis

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

scheurtje in waterkoelhuis

Berichtdoor lhgv » 26 Apr 2018, 14:04

ik merkte vandaag een scheurtje op in het waterkoelhuis van mijn motorblok, vermoedelijk toch dat in de winter hier net ff de antivries niet goed doorgekomen is (of gewoon ouderdom)
kwam druppelsgewijs steeds een klein beetje water uit

gaat om een OMC 120 motor, wordt gekoeld met buitenwater, wat overigens nog prima goed werkt

hebben jullie tips hoe dit te repareren cq materialen die erop te plakken zijn? alle tips zijn welkom!
lhgv
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 23:00
ligplaats: Hoogeveen
info:

Re: scheurtje in waterkoelhuis

Berichtdoor broekerhaven » 26 Apr 2018, 17:57

Van Welk materiaal is het gemaakt?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: scheurtje in waterkoelhuis

Berichtdoor peter jansen » 26 Apr 2018, 21:46

Aluminium? Dan belzona toepassen. Na eerst een kamertje te hebben gefreesd.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: scheurtje in waterkoelhuis

Berichtdoor lhgv » 26 Apr 2018, 22:28

https://www.xtrack.nl/nl/product/belzon ... -125-gram/

Bedoel je dit product? Volgens mij inderdaad aluminium
lhgv
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 23:00
ligplaats: Hoogeveen
info:

Re: scheurtje in waterkoelhuis

Berichtdoor peter jansen » 27 Apr 2018, 09:06

Klopt. Dat merk bedoel ik. Is wel prijzig zie ik. Misschien is lassen ook nog een optie. Heb je een foto van de scheur?
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: scheurtje in waterkoelhuis

Berichtdoor Roelof » 27 Apr 2018, 19:57

Belzona is een goed product maar ik twijfel of het een langdurige en permanente afdichting kan vormen.
Het scheurtje in elk geval aan de uiteinden "afboren" met een klein boortje ( 3 of 4 mm) om doorgaand scheuren te voorkomen.
Indien Belzona niet gaat werken kun je overwegen om "Metalock" erbij te halen.

Ze kunnen de scheur dichten dmv krammen, voor meer info kun je google-en op het net.
Dit zal niet goedkoop zijn maar wel goedkoper als een nieuw motorblok. Metalocken is wel afhankelijk van de toegankelijkheid van de scheur.

In het verleden heb ik brandstoftanks laten "metalocken", ze zijn nog steeds dicht. Ze doen ook veel met motoren, tandwielkasten en andere zwaarbelaste / trillings gevoelige constructies. Het is door de div. klasse bureau's een geaccepteerde / erkende reparatie methode.

Een ander mogelijkheid:
Scheurtje afboren en laten lassen met las-brons.
Persoonlijk zou ik hier meer vertrouwen in hebben dan in een Belzona reparatie maar ben er niet helemaal zeker van of het op de lange termijn goed blijft.

Als je de reparatie met een "plastic steel" wilt proberen, koop dan in elk geval Belzona, geen B merk zolas Devcon oid.

De naam "plastic steel" slaat natuurlijk nergens op, het is plastic of staal maar in de volksmond wordt het vaak zo genoemd. Ook hoor je wel eens "kneedbaar staal".
Staal wordt kneedbaar bij ca. 1400 graden dus hoe iemand dat met de hand wil kneden is een mirakel :mrgreen: .

Succes met dit vervelende probleem, ik hoop dat je laat horen hoe de reparatie wordt uitgevoerd (met foto's? :D )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: scheurtje in waterkoelhuis

Berichtdoor lhgv » 27 Apr 2018, 20:11

Ik ga de Belzona methode maar eens proberen, het is een klein scheurtje (paar cm) en heeft weinig te leiden (hoop ik)
70 euro is in ieder geval de gok waard, kan daarna altijd nog de duurdere reparaties overwegen als t niet blijkt te werken

Ik zal zodra ik weer op de boot ben ff een fototje maken, dank voor de tips! Ik laat weten hoe de reparatie gaat


dank voor de tip ook van het boren aan de uiteinden van het scheurtje, dat ' breekt ' volgens mij het scheur effect toch?
lhgv
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 23:00
ligplaats: Hoogeveen
info:

Re: scheurtje in waterkoelhuis

Berichtdoor Roelof » 27 Apr 2018, 20:40

Het uiteinde van een scheurtje is altijd scherp, door trillingen kan een scheur verder doorscheuren.
Door de uiteinden van de scheur af te boren krijg de scheur een radius. deze heeft geen scherpe hoek en zal dus niet of minder gevoelig zijn om verder te scheuren.

Probeer een zo klein mogelijk boortje zodat het oppervlak van het vulmateriaal zo klein mogelijk blijft, afhankelijk van de positie en lengte van de scheur zou ik 3 mm proberen. Zorg wel dat je zeker bent dat je boort op de einden van de scheur.

Mbt Belzona:
Het mengen van het A en B component is zéér belangrijk. Doe dit met een plamuurmes, niet met een stokje oid.
Verspreid het A component egaal over een plaatje, verdeel hierna het B component egaal over A.
Steek met het plamuurmes daarna de massa van het plaatje en smeer het over het restant. Werk dit wederom egaal uit en herhaal dit kruislings zeker 10 keer, hoe vaker je het herhaald, des te beter wordt het vermengt.

Wees niet bang dat de Belzona snel opdroogt, het heeft een vrij lange verwerkingstijd.
Als ik een dergelijk product gebruik, maak ik van het restant een bolletje, dit is mijn proefstuk om de uitharding te controleren.
Zorg dat de ondergrond zeer goed droog en absoluut vetvrij is. Neem ruim de tijd om te ontvetten en herhaal dit een aantal keer.

Succes,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: scheurtje in waterkoelhuis

Berichtdoor eagle » 28 Apr 2018, 02:14

120 PK OMC (inboard, benzine, 4cil, lichtblauw) heeft geen aluminium delen; Alles is gietijzer..

Waar zit het scheurtje? (Wat bedoel je met "Waterkoelhuis"?)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: scheurtje in waterkoelhuis

Berichtdoor lhgv » 28 Apr 2018, 10:16

https://photos.app.goo.gl/ht4Qg3CKxL7WbmKD7

Ben benieuwd of deze link werkt
lhgv
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 23:00
ligplaats: Hoogeveen
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast