Motor (aq130)(b20) koelt niet onder vermogen

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Motor (aq130)(b20) koelt niet onder vermogen

Berichtdoor johnjohn » 11 Jun 2017, 13:15

Hallo,,

Ik heb een koelprobleem met mijn volvo penta aq130 (b20) blok uit 1974. Vorig jaar koprevisie gehad en vele nieuwe onderdelen
Vorig jaar koelde de boot niet goed wanneer hij stationair liep, als ik dan wat gas gaf dan ging het koelen prima! Nu een nieuw vaarseizoen, ik heb de bobine, contactpuntje en condensator vervangen en wou vandaag gaan varen. Echter koelt mijn boot niet wanneer ik vaar. Zodra ik hem stationair op wat hogere toeren laat draaien dan koelt hij wel!!! Maar onder belasting dus niet.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Groeten
John
johnjohn
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 Mei 2016, 22:40
ligplaats: friesland
info:

Re: Motor (aq130)(b20) koelt niet onder vermogen

Berichtdoor johnjohn » 11 Jun 2017, 14:07

Ik heb al 1 probleem gevonden. Ik zie dat 1 '' tand'' van de impeller kapot is. Deze is ingescheurd dus wellicht klapt hij zonder vermogen niet om en kan hij de koelwater rondpompen maar zodra ik onder vermogen ga varen dat hij omklapt en noet genoeg water door laat!
johnjohn
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 Mei 2016, 22:40
ligplaats: friesland
info:

Re: Motor (aq130)(b20) koelt niet onder vermogen

Berichtdoor Riva » 11 Jun 2017, 14:29

Dag John,

Laten we er vanuit gaan dat je reeds alle punten hebt gecontroleerd die met jou koeling te maken hebben, de waterpomp/impeller, de thermostaat, interne koeling of rechtstreeks koelwater, als je blok open is geweest hadden ze kunnen zien of er veel corrosie vorming is bij alle koelwater poorten (kom voor bij langdurig stil staan, blijft er gewoon zee/sloot/rivier/meer water in je blokje staan met relatief veel zuurstof er in en die corrosie en mogelijke aangroei veroorzaakt....maar nogmaals dat hadden ze kunnen zien toen het blokje open was!

Als dat allemaal goed is dan blijft er niet zoveel over als alleen de klepspeling inlaat uitlaat slag, dus is de vraag of je de nokken as ook hebt laten vervangen of ging men er van uit dat die goed was en dus niet nodig, ( meet rapport)
Zijn de tummelaars vervangen, je kleppen, zijn die nieuw en in geslepen op de zitting of zijn het de originele en zijn die weer terug geplaatst op de zelfde plek waar ze in zaten?...er vanuit gaande dat het een bedrijf is geweest die weet wat te doen bij kop/motor revisie

Als dat allemaal goed is.....in het kort, staat de ontsteking op tijd, is je 1ste cilinder dan in de bovenste stand op arbeidslag/compressieslag en staat de klepspeling goed, als dat het geval is dan zou het blokje onder alle omstandigheden zijn warmte kwijt kennen.

Ik ben benieuwd of je hier wat aan hebt en of er nog andere punten zijn die bij forum leden bekent zijn...ik wil ook graag meer leren !
Soms is het problemen eenvoudiger als het eerst lijkt, als we maar weten waar we moeten kijken!...ik hoop dat je er wat aan hebt.

Warme groet
Riva
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: Motor (aq130)(b20) koelt niet onder vermogen

Berichtdoor Riva » 11 Jun 2017, 14:32

Okay. Ik zie net dat je al wat hebt gevonden wat een oorzaak zou kennen zijn.
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: Motor (aq130)(b20) koelt niet onder vermogen

Berichtdoor johnjohn » 11 Jun 2017, 14:38

Hallo riva,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik heb idd een kapotte impeller gevonden maar ik ga zeker nog naar de andere dingen kijken wat jij beschrijft. Hoe beter het blokje is hoe mooier hij vaart! Ik vraag soms veel van het blokje ivm wakeboarden enzo.

Nogmaals bedankt! Ik ga morgen de impeller vervangen en dan weer even kijken. Moet ik als ik de impeller vervangen heb ook eerst nog ergens koelwater in doen? Anders loopt de impeller heel even droog! Of maakt dat niet uit?

Groeten
John
johnjohn
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 Mei 2016, 22:40
ligplaats: friesland
info:

Re: Motor (aq130)(b20) koelt niet onder vermogen

Berichtdoor Riva » 11 Jun 2017, 14:48

Hai!
Heb je een prime tankje op jou systeem? Of een handpompje om voor te vullen voor je start?
Dat is gewoon handig om te voorkomen dat je impeller gaat caviteren....en dus ook kan stuk slaan.
Er zullen vast wel mede forum leden zijn die met Volvo penta blokjes varen dacht ik zo.
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: Motor (aq130)(b20) koelt niet onder vermogen

Berichtdoor varg » 11 Jun 2017, 17:15

impeller heel even 'droog' gebruiken en hij/zij is overleden! Dus eerst systeem weer helemaal afvullen.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Motor (aq130)(b20) koelt niet onder vermogen

Berichtdoor nathalie52 » 16 Aug 2023, 15:30

Hoi John, ik heb recent een volvo penta gekocht met gelijkaardige problemen.
Ik krijg het idee dat het om hetzelfde bootje gaat.
Zouden wij mss even contact kunnen leggen of het idd om hetzelfde bootje gaat.
Zo weten we mss iets meer over de geschiedenis.
Alvast bedankt, groetjes Nathalie.
nathalie52
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 16 Aug 2023, 15:24
ligplaats: Brasschaat
info:

Re: Motor (aq130)(b20) koelt niet onder vermogen

Berichtdoor aquanaut » 16 Aug 2023, 16:07

Beste nathalie52,

De starter van dit 6 jaar oude topic is ook al 6 jaar niet meer op het forum geweest.
Ik acht de kans klein dat hij dit leest....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten