Volvo Penta MB10A met Martec Intercooler

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Volvo Penta MB10A met Martec Intercooler

Berichtdoor Marcel62 » 05 Aug 2016, 21:30

Hallo watersporters,

Vragen voor de MB10A kenners:
Op dit moment wil ik een Intercooler van Martec op de VP MB10A aansluiten.
Ik heb een tekening van Martec waarop de aansluiting summier is geschetst bij de MB10A:

Afbeelding

In rood heb ik de aansluiting aangegeven van de intercooler.......
Er dient één leiding welke naar de driewegkraan gaat (boven de thermostaat) onderbroken te worden.
Nu heb ik deze leiding nog nooit losgehaald.......
Hoe zit deze leiding vast in de driewegkraan? (geperst???)
Kan ik de leiding zomaar losnemen en de twee gaten op de ''eén of andere manier afdoppen of afsluiten?
Of kan het volstaan door de leiding te zagen en de beide zijden af te doppen met bijvoorbeeld knel-eindstoppen?

Alvast bedankt voor het eventuele antwoord!

Groet,
Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: Volvo Penta MB10A met Martec Intercooler

Berichtdoor eagle » 06 Aug 2016, 06:12

De pijpjes zijn niet ingeperst maar ingestoken; De afdichting is een rubber ringetje, rechthoekig van doorsnede, dat in de opening zit, en waar het pijpje strak in gaat. Op het pijpje is daar een stuikrandje gevormd die het ringetje opsluit.

Eerst de klembeugel die de twee pijpjes aan elkaar verbindt wegnemen. Daarna de pijpjes eruit trekken. Eventueel het thermostaathuis los nemen voor meer ruimte. Meestal blijft het ringetje in de opening achter, soms komt het mee met het pijpje...

Pijpje 30 is de bypass tijdens nog koude motor, nodig om dan bij gesloten thermostaat toch de uitlaat te koelen. Maar na ombouw naar Martec hoeft dat niet meer..


De voedingsspanning voor de elektrische circulatie pomp kan aangesloten worden op de bobine; Klem 15. Let op de juiste draairichting! Staat op de pomp. Soms is de + blauw!!

Bij ombouw van Martec op een oudere motor moeten de koelkanalen schoongemaakt worden! Er moet dan ook een filterzeef in de koelkring worden opgenomen, om de pomp te beschermen.. Kijk maar eens in de kop door het thermostaatgat...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Volvo Penta MB10A met Martec Intercooler

Berichtdoor Marcel62 » 06 Aug 2016, 07:25

Beste Eagle,

Dank je wel voor de verhelderende en volledige uitleg!

Groet.
Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: Volvo Penta MB10A met Martec Intercooler

Berichtdoor Marcel62 » 11 Aug 2016, 22:50

Beste Eagle,
Ik ben aan het zoeken naar een filter welke in de leiding zal worden geplaatst naar de Martec, zoals je voorstelde. Nu kom ik uit bij de pumpguard van Jabsco of soortgelijke.... Deze zijn echter van kunststof (filterhuis) en mijn voorkeur gaat uit naar een messing of RVS filterhuis. Deze kan ik maar niet vinden. Heb je hier nog een tip voor?

Groet Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: Volvo Penta MB10A met Martec Intercooler

Berichtdoor eagle » 13 Aug 2016, 02:31

Hebben we op voorraad, origineel Martec. Kost zo,n 40 Euro meen ik..

Onze toko is momenteel dicht wegens vakantie; Ikzelf zit in Zweden, ben 12 september terug..

Dan check ik ook de tekening voor de aanpasschijf voor MS 1:1 op 4" voor Bullflex. Wat ik nog weet is, dat er hoeken uit de MS flens moeten worden gefreesd/ geslepen om plaats te bieden aan boutkoppen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Volvo Penta MB10A met Martec Intercooler

Berichtdoor Marcel62 » 13 Aug 2016, 02:59

TOP Eagle,

Ik zal na 12 september weer contact opnemen. Wil graag zo'n filter en wacht af mbt de boordenknoop....

Bedankt en een fijne vakantie toegewenst!

Groet Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten