Bullflex op Volvo Penta met MS keerkoppeling, Seal plaatsen

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Bullflex op Volvo Penta met MS keerkoppeling, Seal plaatsen

Berichtdoor Marcel62 » 03 Aug 2016, 03:04

Beste Watersportfanaten,

Na flink sparen kon ik een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan, echter blijft het tot nu toe bij de droom.......
Ik heb een flexibele schroefaskoppeling van Vetus, de Bullflex type 2 voor op de 25 mm schroefas gekocht met daarbij een tussenflens (boordenknoop) van Vetus de Flange2A en de daarbij behorende Vetus Uniset4/5. De Uniset4/5 bestaat uit tapeinden welke de tussenflens aan de keerkoppeling vast zet en aan de Bullflex.
En omdat we nu toch bezig zijn.... een Volvo-Seal met een waterschep setje om de watergesmeerde schroefas al varend van enig koelwater te voorzien. Tot nu toe vaarde de boot met een schroefasafdichting van vetkoord. Maar omdat er nu moderner spul is, leek me de Volvo Seal de juiste keuze. Ook vanwege het advies wat ik hier gekregen hebt (bedankt Hans).

De Vetus tussenflens Flange2A is volgens Vetus speciaal voor de Volvo keerkoppelingen MS - MSB en MS2. Zie:
http://www.vetus.com/schroefassystemen/ ... -5549.html
Nu zit er in mijn bootje een Volvo Penta MB10A met een MS keerkoppeling, dus de 10 pk versie en staat deze in de bovengenoemde omschrijving erbij.
De keerkoppeling MSB maakt van een MB10A een 15 pk versie, dit komt omdat de MSB met een reductie (versnellingsbak) werkt (1.91 : 1) en zo krijg je 5 pk meer.
De MS2 is ook zo'n dergelijke reductie, echter is deze bij mijn weten, bij de modernere motoren van VP geleverd.

Maar goed ik dacht de juiste tussenflens van Vetus te hebben aangekocht, dus hup boot op de kant, bij de watersportvereniging.
De borg van de schroefmoer losgemaakt, schroefmoer verwijderd en de schroef weggenomen van de boot, dit om ruimte te kunnen creëren door de as richting het roer te kunnen schuiven als de as-koppeling losgenomen moet worden met de poelietrekker.

Bij de motor de as-koppeling losmaken van de MS-keerkoppeling. O, er zit een borgpin door de as-koppeling en as, deze was netjes, bijna onzichtbaar vlakgeslepen. Met een centerpons een put geslagen in de onwrikbare pin en het ding eruit geboord. eerst met een boortje van 4 mm, erna een 6 mm boor welke de maat van de pin was. Verder zit de as-koppeling vast met 4 inbusbouten aan de kleerpokkeding uhhhh keerkoppeling, dat koste veel kracht. Enerzijds de altijd te korte inbussleutel, verlengd met de pijp van de ankerlier en bedienend met "links". En met de rechterhand de as tegenhouden zodat deze niet meedraait door de krachtsinspanningen van links, af en toe een voet erbij om de inbussleutel in de inbusbout te houden, gedoe....... Het leek verdacht veel op een gevalletje Loctite...... Maar na wat klappen van een kunststof hamer op de inbussleutel, enig gepruts en en een bak koffie tussendoor, zijn de inbusbouten losgeraakt en kon ik de as naar achter schuiven.
Ik weet het, lagers van de keerkoppeling vinden het laten schrikken met een hamerslag echt niet leuk, dat bedenkend, zo voorzichtig mogelijk geslagen.....

Zo geprobeerd om de poelietrekker op de as te krijgen om de oude as-koppeling los te maken. Pfoeoeoeoe die paste net.... maar goed dat ik de schroef losgemaakt heb want door het wegnemen van de schroefmoer kreeg in nu de broodnodige extra millimeters ruimte om de poelietrekker recht op de as te krijgen.

Verder nog niets in de gaten hebbende, gewoon doorgaan ...... die as-koppeling moet van die schroefas af! De functie hiervan zal worden overgenomen door de Bullflex en de Volvo Seal moet geplaatst worden.

Maar .......... wat zit zo'n ding enorm vast! Al draaiend aan de poelietrekker kwam er geen beweging in dat ding. Kruipolie erbij en twee bakkies koffie verder, nog eens geprobeerd..... nou forget it! De poelietrekker op zijn strakst gezet en dan met de voornoemde hamer flink rammen na 30 rake klappen en de zorg om de as niet te verbuigen en ook niet de keerkoppeling te raken kwam er na een aantal vervloekingen een millimeter beweging in de as-koppeling. 20 klappen verder zat ik op 3 mm!
Nu kwam de poelietrekker los met zijn poten..... die kan strakker...... ho maar..... door de klappen was de schroefdraad van dat ding beschadigd geraakt en stond deze vast...... niet meer heen of weer te draaien. Daar weer kruipolie op een zware Bahco erbij en de sleutel verlengen..... Na heel veel gepruts en een tekort aan "handjes" het ding eraf gekregen.

Nu kan er gemonteerd worden…… effe de Vetus tussenflens erbij. He???????? Hoe kan dat nou?????? De gaten van de keerkoppeling en de tussenflens komen niet overeen? Nog eens lezen of ik het wel goed heb besteld had? Ja, dat wel. Past de flens wel op de Bullflex? Ja, die komt overeen!

Meten……. De tussenflens heeft gaten kruislings op 80 mm (3 inch?), de MS-keerkoppeling op 65 mm (2,5 inch?). Kortom de Vetus tussenflens past nooit niet op de MS-keerkoppeling! :oops: :oops: :oops: Ken je dat gevoel? :shock: :shock: :shock:

Okay, terug kunnen we altijd nog, maar toch........

Nu is mijn vraag: Bestaat er een tussenflens, boordenknoop of adapter welke verloopt van met gaten kruislings 65 mm naar 80 mm (oftewel van 2,5 inch naar 3 inch)?
Of is er iemand die een draaibank-expert is of kent?

Groet Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: Bullflex op Volvo Penta met MS keerkoppeling, Seal plaat

Berichtdoor eagle » 03 Aug 2016, 20:51

Een paar opmerkingen:

MB 10 A is altijd 15 pk. maakt niet uit welke reductie er achter zit..

Keerkoppeling MS heeft vrijwel altijd een reductiekast achtergebouwd; 1:1,91, alleen bij benzinemotor MB 10 a is er geen reductie. De flenzen van de reductie- en de 1;1 versie zijn verschillend, de reductie-versie is veel groter, omdat het draaimoment groter is..
Er zijn alleen boordeknopen voor de reductie- versie.

De MSB is een modificatie op de originele MS; De conussen zijn anders uitgevoerd. Heeft niets van doen met de reductie..

Aanpassen van een bullflex aan een MS 1:1 flens kan alleen met een speciale tussenschijf die gedraaid/geboord moet worden.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Bullflex op Volvo Penta met MS keerkoppeling, Seal plaat

Berichtdoor Marcel62 » 03 Aug 2016, 21:04

Hallo Eagle,

Hier de uitleg van Marna, de ontwikkelaar en toeleverancier van de Mb10a:

MB10A, Volvo Penta MB10A, Marna S, er alle navn på samme motor, en 2 sylindret bensinmotor på 10 HK (15 HK med reduksjonsgear), levert med gear eller vribar propell. En ny og sterkere utgave har fått navnet T 12, og yter 12/17 hk

Vertaald met Google vertaal geeft dit:
MB10A , Volvo Penta MB10A , Marna S , zijn allemaal namen voor dezelfde motor en een 2 - cilinder benzinemotor van 10 pk ( 15 pk met reductie versnellingsbak ) , geleverd met vistuig of variabele spoed propeller . Een nieuwe en sterkere versie met de naam T 12 , en voert 12/17 pk

En ja, ik ben op zoek naar een draaibankman....

Groet Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: Bullflex op Volvo Penta met MS keerkoppeling, Seal plaat

Berichtdoor eagle » 03 Aug 2016, 22:28

Marna leverde de MB 10 A met max toerental 1000 omw/min; dan levert hij 10 pk.

Volvo Penta modificeerde de motor, oa om dezelfde zuigers te kunnen gebruiken als hun B20, paste de ontsteking aan, en bracht het max toerental op 2000 omw/min. Vermogen is dan 15 pk.

Reducties kunnen geen vermogen leveren, sterker: ze vragen het: het rendement 1:1 is beter dan 1:1,91. (De direkte uitvoering is niet gekoeld, de gereduceerde wel!!).

We hebben ooit wel aanpasschijven voor de bullflex op de direkte MS gedraaid, maar dat is alweer wat jaren geleden.. ik zal zoeken naar de tekening ervan, dan zien we verder..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Bullflex op Volvo Penta met MS keerkoppeling, Seal plaat

Berichtdoor Marcel62 » 03 Aug 2016, 22:37

Beste Eagle,

Ah, dat verklaart een hoop mbt het Volvo verhaal.
Nu begrijp ik ook waarom Marna de grotere maat bootschroef ooit meelevende, volgens hun oude beschrijvingen.....

Met een tekening zou ik al een heel eind op weg zijn!
Alvast bedankt voor de inspanningen, Eagle!

Groet, Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten