Boot valt tijdens varen uit en start pas als motor is afgeko

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Boot valt tijdens varen uit en start pas als motor is af

Berichtdoor broekie » 22 Jun 2016, 21:01

Heeft deze motor een verdeler met puntjes?
Zo ja, controleer de puntafstand.
Als ze koud nog net open gaan, kan het zijn dat bij uitzettingen van een warme motor de afstand nog minder wordt en de vonk wegvalt.

Je zal alles na moeten lopen.
De oorzaak kan een klein dingetje zijn.

Anders zal je de compressie moeten gaan meten om te kijken of er inderdaad grotere dingen als koppakking, kleplekkage enz. de oorzaak is.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Boot valt tijdens varen uit en start pas als motor is af

Berichtdoor eagle » 22 Jun 2016, 21:22

Zoals Broekie en Vuuren ook al vonden,

lijkt op vapour-lock.
De ene motor is er vatbaarder voor dan de ander.
Vaak is de oorzaak gelegen in het warmer dan normaal worden ten gevolge van plaatselijk gebrekkige koeling door interne vervuiling van koelkanalen, vooral bij direkt gekoelde motoren.

Berucht is bijv. Volvo Penta MB 10 A; Er loopt daar een stalen leiding van opvoerpomp naar carburateur dicht tegen het blok aan, ter hoogte van de cilindervoet. De koelkanalen in het blok vervuilen op termijn, de prut zakt onderin, net ter hoogte van die leiding. Daardoor wordt het blok/ de leiding daar heter dan voorheen..

Wij draaien de machine heet, en gebruiken een kletsnatte doek voor het dan plaatselijk afkoelen van de verdachte plek/leiding. De reaktie is meteen merkbaar..
Oplossing hangt af van de oorzaak..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Boot valt tijdens varen uit en start pas als motor is af

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jun 2016, 22:01

Dit is in de basis een automotor en niet echt ontworpen als scheepsmotor.
Net zoals de oude Ford Watermota's automotoren zijn is het koelsysteem niet echt geschikt voor directe koeling met 'fresh-water'.
Het systeem kan vervuilen met bv. zand, de motor wordt warmer door een doorstromingsprobleem en er ontstaat vanaf 60 graden kalkafzetting.
Of de thermostaat gaat stuk en wordt vervangen voor een thermostaat met een te hoge waarde en er ontstaat kalkafzetting.
Kalkafzetting isoleert en belemmert de koeling van de motor.
Roest kan ook een rol spelen en doorroesten komt op termijn ook om de hoek kijken.

Dat is vaak het begin van het einde.
En daarnaast zit er een brandstofleiding nabij of aan de motor en wordt de brandstof door de hitte gasvormig, zoals Eagle omschrijft.

De oorzaak kan dus op meerdere gebieden liggen maar de gevolgen zijn o.a. vapour lock en uiteindelijk steeds heter worden van de motor.

Advies:
-
Meet infrarood de motortemperatuur eens goed op.
Direct gekoelde motoren met vervuiling/verkalking vallen vaak op door een opvallend oplopende waarde van temperatuur hoe verder je van de waterpomp af meet.
Achteraan de motor kan zomaar 20 graden verschillen met de voorkant waar koelwater wordt toegevoegd aan het cilinderblok.
-
De test met de koude natte doek van Eagle uitvoeren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot valt tijdens varen uit en start pas als motor is af

Berichtdoor johnjohn » 22 Jun 2016, 23:04

Goedenavond,

Mooi om jullie reacties te lezen.

Als ik hem wil starten dan hoor ik als ware alleen de startmotor draaien en geen 1 ppopje dat je denkt van ow hij wilt wel maar het lukt nog niet.
Zodra hij het wel doet start hij gewoon in 1 keer.

Als ik er nu zo bij na denk dan kan het inderdaad zijn alsof hij geen vonk heeft.. Dit ga ik zeker checken. Wat als de bobine's te warm worden? wat kan ik hier aan doen? Ik kan best handig zijn maar ik ben en blijf een amateur op dit gebied.. Al gaat het tot nog toe met de problemen oplossen aardig goed..

Vapour lock..... Nog nooit van gehoord maar ik heb het net opgezocht en weet nu wat het is. Er loopt inderdaad een brandstof leiding van mijn benzine pomp naar de carb over het blok..

Over die verdeelpuntjes.. daar ga ik ook naar kijken.. dat kan ik dus testen om te kijken of hij nog vonkt?

Ook ga ik de koude doeken proberen.

Over de koppakking.. dat is minder waarschijnlijk. Ik heb 2 weken terug de kop latem vlakken en een nieuwe koppakking erop gezet. En dit probleem was er voor dat ik dit gedaan heb ook al.

Ik heb ook iets gelezen over condensvorming in de tank.. en dat dit ook tot zoiets kan leiden als niet willen starten..

Goed om jullie reacties te lezen.. hier kan ik zeker mee verder.

Greettzz
johnjohn
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 Mei 2016, 22:40
ligplaats: friesland
info:

Re: Boot valt tijdens varen uit en start pas als motor is af

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jun 2016, 22:09

Geen brandstof = geen draaiende motor (ook niet met een prima ontsteking).

Je noemde 2 voorbeelden:
1-
Na hard varen stopt de motor.
2-
Na stoppen start de motor niet meer.
Lijkt op vapour lock.

Een bobine verdenk ik niet zo snel als het de juiste is (er zijn bobines voor 12 volt en ook bobines voor lagere spanning met een voorschakelweerstand die in normaal bedrijf ingeschakeld is).
de 2e kan uiteindelijk stuk gaan omdat het of de verkeerde bobine is of de schakeling verkeerd is.
Half stuk komt sporadisch voor maar is niet onmogelijk; een wikkeling is dan stuk en bij warm worden / uitzetten onderbreekt de verbinding helemaal.

Ik heb zoiets 1x meegemaakt bij een auto, die stopte na 5-10 km rijden spontaan en moest dan een half uur afkoelen.
De oorzaak nooit precies gevonden.
Uiteindelijk de stroomverdeler geheel vervangen voor een sloper en het probleem was uit de wereld.

Als de ontsteking goed is en de motor dienst weigert kan je tijdens starten een weinig (echt weinig tegelijk anders verzuipt de motor) benzine in de inlaat gieten en dan moet er enig teken van leven merkbaar zijn bij het starten.

Of de koude en natte lap van Eagle gebruiken om de benzine leiding sneller af te koelen.
Je mag kiezen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot valt tijdens varen uit en start pas als motor is af

Berichtdoor stentor950 » 23 Jun 2016, 22:37

Je verhaal klinkt mij zeer bekend in de oren. In autoland was dit vroeger een bekend voorkomend euvel bij warm weer. Op weg naar zuidelijke oorden viel menig automotor hierdoor uit.

Een aantal gaf al aan dat dit vermoedelijk Vapor Lock is. Ik denk dat zij gelijk hebben. Ervan uitgaande dat je koeling op orde is natuurlijk. Vapor Lock wordt veroorzaakt door warmte straling afkomstig van motor/uitlaat. In het motorruim is aanmerkelijk minder luchtstroming dan bij een (rijdende) auto, dus bij warm weer extra gevoelig.

In autoland loste men dit op door een hitteschildje te maken van metaal/aluminium en dit te plaatsen tussen de carburateur in de hittebron.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten