Water in olie volvo penta aq130c

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Water in olie volvo penta aq130c

Berichtdoor johnjohn » 11 Mei 2016, 22:48

Hallo allemaal,

Ik heb een speedboot gekocht met een volvo penta aq130c blok erin. er ziteen volvo penta 270 hekdrive achter.

Na 2 keer ermee te hebben gevaren haal ik allemaal witte mayonaise olie uit mijn blok. Ai water in de olie.. MAar hoe komt dit erin?

Ik heb de waterpomp nagekeken. Ik zie hier geen tekenen van slijtage. Ook lekt deze geen water als de motor draait.

Ik heb de oliekoeler bekeken. Ik heb de waterleidingen eraf gehaald en deze met elkaar verbonden zodat dit niet door de oliekoeler komt. Echter houd ik het probleem van water in mijn olie.

Ik heb alles van mijn blok afgehaald tot de kop. Ook de uitlaatspuitstuk heb ik eraf gehad. Hier zag ik geen tekenen van olie in.

Als ik er 3 liter nieuwe olie in doe en ik vaar 200 meter waarna ik weer de olie eruit haal dan haal ik er al 3.8 l uit. Dus er komt dan al 800 cc water is.. Dit lijkt mij geen koppakking probleem. Of kan deze wel zoveel water doorlaten?

Er komt nog een probleem bij welke wellicht te maken heeft met het water in mijn olie.

Als ik op de boot stap en de boot dus beweegt komt er redelijk wat olie uit de hekdrive!!! nu heb ik de olie van mijn hekdrive gepeild maar deze is keurig van kleur waar dus geen water in zit.


Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Iemand vertelde mij dat er via de hekdrive nooooooit water in de motorolie kan komen. Maar toch denk ik dat dit wel het geval is omdat er water in mijn motorolie zit er er duidelijk olie ergens uit de hekdrive komt.

WIe kan mijn helpen??

Groeten
John
johnjohn
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 Mei 2016, 22:40
ligplaats: friesland
info:

Re: Water in olie volvo penta aq130c

Berichtdoor vuuren1 » 11 Mei 2016, 23:29

Water in de motor(olie):
- Hevelen via de buitenwaterinlaat, door de zeewaterpomp (die door slijtage water doorlekt en er geen hevelbreker aanwezig is).
- Water via de heckdrive kan als de uitlaat van de motor zelf lager ligt en/of er water terug kan lopen.
- De keerringen van de zeewaterpomp lekken buitenwater naar het motorcarter (dat is nooit zoveel als je noemt).
- Interne lekkage (dan verlies je koelvloeistof, of is het directe koeling met buitenwater door de motor?).
- Een lekkende koeler (heb je kennelijk al afgevangen).

In dit bijzondere geval lijkt het anders omdat je na 200 meter varen al een vracht water in de motor krijgt aangeboden.

Ik ga nu uit van directe koeling en dat je water in de motor krijgt als je vaart en niet stilligt.

Het is een erg oude en in de basis automotor die niet is bedacht om met buitenboordwater te worden gekoeld.
Roest is dan een mogelijkheid, ofwel er is iets doorgerot waardoor er een onbedoelde verbinding is ontstaan tussen het koelsysteem en het smeersysteem/motorcarter.

Hoe kom je daar achter?
Eerst het koelsysteem van de motor kortsluiten en afpersen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Water in olie volvo penta aq130c

Berichtdoor johnjohn » 11 Mei 2016, 23:45

Hallo,

Ten eerste bedankt voor je reactie!

De motor word gekoeld door buiten water.

Als jij het over de zeewaterpomp heb. Bedoel je dan de gewone waterpomp?

In de koelleidingen zie ik totaal geen olie en ik heb aardig wat koelleidingen los gemaakt.

Maar kan het niet zo zijn dat er een balg lek is in de hekdrive waardoor er via de aandrijving water in de carter komt?

Groeten
John
johnjohn
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 Mei 2016, 22:40
ligplaats: friesland
info:

Re: Water in olie volvo penta aq130c

Berichtdoor vuuren1 » 12 Mei 2016, 00:09

Als het een direct gekoelde motor is dan heb je maar 1 waterpomp.

Je hoeft geen olie te zien in koelleidingen als er een lekkage van water naar binnen in de motor bestaat.

De oliedruk van de motor is altijd hoger dan de druk van een waterpomp.
Tijdens varen kan er dan eigenlijk geen water in het oliedruksysteem komen.

De heckdrive is niet verbonden met het motorolie systeem.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Water in olie volvo penta aq130c

Berichtdoor johnjohn » 12 Mei 2016, 00:22

Hallo hans,

Dus eigenlijk zegt u dat het water tijdens het varen niet in de olie kn komen omdat de oliedruk hoger is?

Als ik uw mening nu vraag van wat u denk dat het daadwerkelijk kan wezen? Waar denk u dan aan?
En zoals u in uw eerste bericht zei.. olie wat ik vanuit mijn staartstuk zie komen komt uit mijn uitlaat?

Qua roest of iets dergelijks zie ik ook geen bijzonderheden..

Groeten
John

Ps.. ik ben echt een google doe het zelfer maar dat had u misschien al door.. maar ik red mij meestal wel aardig.
johnjohn
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 Mei 2016, 22:40
ligplaats: friesland
info:

Re: Water in olie volvo penta aq130c

Berichtdoor vuuren1 » 12 Mei 2016, 23:07

Het is waarschijnlijk een B18 automotor die niet is bedoeld voor directe waterkoeling.
Die motor is ca. 45 jaar blootgesteld aan zuurstofrijk water (hopelijk niet eens zout water..).

Dan is het niet ondenkbeeldig dat er intern iets is doorgerot.

De uitlaat komt in je staartstuk uit en als de motor volloopt met water stijgt het oliepeil ook zodat er olie/water langs de zuigers kan worden geperst.

Dit is gewoon gissen omdat het op afstand is en we niet 100% helderziend zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Water in olie volvo penta aq130c

Berichtdoor johnjohn » 21 Jun 2016, 23:40

Hallo..

Het probleem is opgelost.

De slang van de toevoer van het koelwater hing onder waterniveau waardoor er koelwater in het blok bleef hevelen.. hierdoor kwam via de uitlaatspruitstuk water in het blok.

Ik heb de slang boven waterniveau gehangen en een beluchter tussen gezet en het probleem is opgelost.

Bedankt voor je reactie..

Groeten
Johm
johnjohn
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 Mei 2016, 22:40
ligplaats: friesland
info:

Re: Water in olie volvo penta aq130c

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Jun 2016, 01:15

johnjohn schreef:Hallo..
Het probleem is opgelost.

Water kan in principe via het uitlaatspruitstuk nooit in het carter komen.want die verbinding is er niet.
De uitlaatspruitstuk voert de uitlaatgassen af naar buiten,en niet het carter in.
En als de motor loopt,dan kan er geen water tegen de druk van de uitlaatgassen in, de uitlaat in stromen.
En nu de aanvoer van water aftakking in de vorm van een beluchting,ben je van het probleem af?
Nee dat denk ik niet,want er komt nu geen water meer naar binnen in je koelsysteem,maar lucht.
Dat verklaard ook je probleem in een ander draadje denk ik.
Noordvaarder
 

Re: Water in olie volvo penta aq130c

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jun 2016, 20:14

Wybren,

Je verhaal klopt niet helemaal.
Water kan zeker via de uitlaat in het carter komen, maar dan als de motor stilstaat.
Het uitlaatsysteem hevelt vol via de koelwaterinlaat en een pomp die niet (meer) goed afdicht.
De wet van communicerende vaten laat een systeem hevelen als het met water is gevuld en het injectiepunt in het uitlaatsysteem lager ligt dan de waterlijn.
Het water loopt via kleppen die open staan (of iets doorlaten) op de zuigers en lekt langs de zuigers naar het motorcarter.

Ook je idee over de werking van een beluchter klopt niet omdat een beluchter alleen en uitsluitend de hevelwerking onderbreekt.
We noemen het dan ook wel een hevelbreker.
Deze monteert men in de pers van de pomp dus zuigt de pomp geen lucht aan.
Er zijn 2 soorten:
-
Een beluchter met terugslagklepje.
-
Een beluchter zonder klepje met een straaltje water overboord.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten