Pagina 1 van 1

VP MS koppeling 'knalt'

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2016, 14:44
door sebas-sz
Sinds enige weken ben ik de eigenaar van een Saga 20 waarin een VP MB10A ligt, icm de MS keerkoppeling. Boot is nog volledig origineel, inclusief bedieningspaneel en dus ook de gashendel.
Bij het schakelen van de neutrale stand naar de vooruit of achteruit gaat de hendel relatief stroef, in de vrijstand kan ik de hendel wel soepel bewegen. Daarnaast maakt de koppeling een 'knallend' geluid op het moment dat er geschakeld wordt tussen vooruit naar achteruit of andersom. Het lijkt alsof er veel kracht op de koppeling komt te staan op het moment dat er geschakeld wordt, zoveel dat de bout die de schroefas met de keerkoppeling verbind al gebroken is.

Komt dit problem iemand bekend voor, en zo ja, zijn er oplossingen bekend? Ik heb de morsekabels gecontroleerd en die lijken niet in scherpe bochten te liggen (lopen ook soepel in de vrij).
De olie is relatief donker van kleur, deze ga ik op korte termijn vervangen. Ik dacht dat de carter verbonden was met die van de motor, echter lees ik net van niet.

Alvast dank voor het meedenken!

Re: VP MS koppeling 'knalt'

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2016, 15:27
door Noordvaarder
Als je even de zoekfunctie had gebruikt,had je dat al veel antwoorden opgeleverd.
viewtopic.php?f=4&t=573&start=10

Re: VP MS koppeling 'knalt'

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2016, 15:53
door sebas-sz
Die thread heb ik al gelezen, echter komt mijn probleem er niet in voor.

Re: VP MS koppeling 'knalt'

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2016, 20:02
door eagle
Stationair toeren te hoog, of schroefspoed te groot. Of beide..

Gr, Eagle

Re: VP MS koppeling 'knalt'

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2016, 11:58
door sebas-sz
Dank voor de reactie, als ik het goed begrijp kande schroef dus plat gezegd te groot zijn? Stationair toeren kunnen helaas niet lager, dan valt de motor uit.

Het geluid maakt me vooral iedere keer bezorgd, maar kan het kwaad dat dit gebeurd? Maak ik stilletjes aan m'n keerkoppeling kapot of kan hij deze krachten wel hebben? Ik zal even een afweging moeten maken of ik de boot er weer uit ga halen om een kleinere schroef te installeren.

Gr. Sebastian

Re: VP MS koppeling 'knalt'

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2016, 18:49
door MaartenKlop
sebas-sz schreef: Stationair toeren kunnen helaas niet lager, dan valt de motor uit.

Niet zelden is het stationair toerental omhoog gesteld omdat de carburatie niet op orde is. Carburateurtjes hebben veel te leiden van ouderdom en vooral ook de samenstelling van de hedendaagse benzine, maar zijn in de regel nog goed te reviseren, we doen er zo'n 30 per jaar .. ;)
Leesvoer: http://albinmotor.nl/revisie/carburateur/ (Op de MB10a motor zit de 26 VBN carburateur.)
Ter indicatie, de motor op dit filmpje heeft een acceptabel stationair toerental: https://www.youtube.com/watch?v=C4CwxpbXTCM

sebas-sz schreef:Het geluid maakt me vooral iedere keer bezorgd, maar kan het kwaad dat dit gebeurd?

Jazeker.
Als de koppeling verder goed schakelt behalve het klappen is de asborging van de secundaire as wellicht nog heel.
Vaar je door dan kan de schade aanzienlijk meer worden.
De koppeling preventief een keer demonteren en (laten) inspecteren, bijvoorbeeld in het winterseizoen, kan je een hoop ellende besparen.

Re: VP MS koppeling 'knalt'

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2016, 11:54
door sebas-sz
HI Maarten,

Dank voor je uitleg, ik ga je even apart een mail sturen met een filmpje van de motor die stationair draait.
Hoeveel kost een revisie van de carb en kan je de messing vlotter ook los leveren en zo ja voor hoeveel?

Op het moment lig ik even helemaal stil omdat de benzine toevoer niet helemaal lekker gaat, moet de brandstof pomp of carb nog even checken voor ik weer met de keerkoppeling aan de gang kan...

Re: VP MS koppeling 'knalt'

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2016, 13:01
door sebas-sz
Het heeft even geduurd maar het probleem is ondertussen opgelost.
De boot heeft wat gewicht verloren door het verwijderen van een kap en andere interieurdelen, heb 250 kilo ballast toegevoegd waardoor de schroefspoed relatief weer beter klopt. Klap op de kpppeling is bijna niet meer te horen, schakelt mooi soepel. Ga nog een kleine verbetering proberen te krijgen door de trek-duwkabels te vervangen voor low friction kabels.
Daarnaast zat er veel troep in de tank waardoor de carb verstopt raakte, blijkbaar is geprobeerd dit te compenseren door de stationair omhoog te draaien. Het hoge stationaire toerental versterkte de klap op de koppeling.
Nu de interne tank nog schoonmaken zodat de externe eraf kan..

Dank voor de hulp!