Sinds enige weken ben ik de eigenaar van een Saga 20 waarin een VP MB10A ligt, icm de MS keerkoppeling. Boot is nog volledig origineel, inclusief bedieningspaneel en dus ook de gashendel.
Bij het schakelen van de neutrale stand naar de vooruit of achteruit gaat de hendel relatief stroef, in de vrijstand kan ik de hendel wel soepel bewegen. Daarnaast maakt de koppeling een 'knallend' geluid op het moment dat er geschakeld wordt tussen vooruit naar achteruit of andersom. Het lijkt alsof er veel kracht op de koppeling komt te staan op het moment dat er geschakeld wordt, zoveel dat de bout die de schroefas met de keerkoppeling verbind al gebroken is.
Komt dit problem iemand bekend voor, en zo ja, zijn er oplossingen bekend? Ik heb de morsekabels gecontroleerd en die lijken niet in scherpe bochten te liggen (lopen ook soepel in de vrij).
De olie is relatief donker van kleur, deze ga ik op korte termijn vervangen. Ik dacht dat de carter verbonden was met die van de motor, echter lees ik net van niet.
Alvast dank voor het meedenken!