motorinbouw (auto)

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: motorinbouw (auto)

Berichtdoor aquanaut » 07 Jul 2015, 15:54

Chicken power schreef:
aquanaut schreef:In tegenstelling wat in de Kameleon geschreven werd gaat een versnellingsbak in een auto niet werken.
Volgens mij gaat dat al meer dan honderd jaar goed, alleen in een schip lijkt het geen succes te zijn...
Groet, Cp


:D hahaha, moet natuurlijk zijn VAN een auto IN een boot. :mrgreen:

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: motorinbouw (auto)

Berichtdoor broekerhaven » 08 Jul 2015, 10:08

Ik weet niet hoe het bij alfa zit maar bij opel zit er een losse abs computer die de impuls van de voorwielen of achter pakt en is niet gekoppeld aan de ecu van de motor.
Het enige wat dit blokje gebruikt zonder in noodloop te gaan is de lambda sonde in de uitlaat , de rest van de sensoren zitten in of aan het blok zelf en aangesloten op de motorkabelboom die naar de ecu gaat.
Deze blokjes kan je starten op een pallet en geen noodloop.
Ook hebben deze geen startonderbreking die gekoppeld zit aan deze ecu.
In principe is het een fundatie maken, motor erin , uitlaat aansluiten, koeling van de wierpot naar de waterpomp en van de thermostaat naar de uitlaat,benzine erin en klaar..motor draait.
Aleen kan dus het beste de bak er achter weg en een keerkoppeling direct op de krukas koppelen.
Dan nu de vraag : hoe dathet beste te doen??
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: motorinbouw (auto)

Berichtdoor henkvd » 08 Jul 2015, 17:44

Met de KW pomp van de automotor ga je het niet reden, aanzuigen wordt een probleem.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: motorinbouw (auto)

Berichtdoor broekerhaven » 08 Jul 2015, 19:56

klopt , daar zat ik ook aan te denken .

daarom gaan we dan over op kielkoeling , dat moet goed gaan (nix aanzuigen , alleen rondpompen) en een droge uitlaat.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: motorinbouw (auto)

Berichtdoor henkvd » 08 Jul 2015, 20:19

Idd dat gaat wel.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: motorinbouw (auto)

Berichtdoor gast » 08 Jul 2015, 23:10

Nou dan ga ik dit draadje met interesse volgen :geek:
Altijd interessant mensen met doorzettingsvermogen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: motorinbouw (auto)

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jul 2015, 23:06

Een versnellingsbak werd vroeger wel toegepast maar was geen comfortabele oplossing.
Je kiest een schroef die bij de achteruitreductie past en je kiest dan de vooruitversnelling.
Alleen is ongesynchroniseerd achteruit schakelen niet mogelijk zonder een rem op de schroefas te monteren (probeer maar achteruit te schakelen als je auto nog met 40 km/u vooruit rijd...).

Daarbij is een boot helemaal niks waard met een automotor + versnellingsbak.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorinbouw (auto)

Berichtdoor aquanaut » 10 Jul 2015, 06:52

vuuren1 schreef:Alleen is ongesynchroniseerd achteruit schakelen niet mogelijk zonder een rem op de schroefas te monteren (probeer maar achteruit te schakelen als je auto nog met 40 km/u vooruit rijd...).


Daarvoor moet je ook een oude bak van een Mercedes of BMW kiezen met gesynchroniseerde achteruit. sowieso een RWD bak
Met een bak met ingebouwde differentieel (FWD) wordt het al helemaal niets...met een benzinemotor al helemaal niet.

Overigens ben ik het niet helemaal met je eens Hans, je legt de schroef uit op de tweede versnelling dan heb je een redelijke (lichtbelaste) achteruit.
Als je em op de achteruit uitlegt is ie voor je 1e te licht en voor je 2e te zwaar.
Aangezien de meeste achteruit reducties tussen de 1 en 2 zitten.

Maar ik blijf het topic net als Chaea volgen...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: motorinbouw (auto)

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jul 2015, 23:43

Ja, er zijn versnellingsbakken met een gesynchroniseerde achteruit maar dan hang je meteen aan slechts een paar keuzemogelijkheden.

Aanvullend:
Je gaat in de basis uit van de achteruitreductie omdat die vast ligt, dan ga je naar een -in de buurt- vooruit reductie.
Én uiteraard een achterwiel aangedreven auto (dan wordt de spoeling erg dun...)

Ofwel:
Heel erg achterhaald idee wat niks is en niks wordt.

Koop dan gewoon een goedkope Chinese (of beter Koreaanse) industriemotor direct uit het land van herkomst,
Kost erg weinig en is relatief simpel te mariniseren.
Zoek dan meteen even naar een aziatische namaak keerkoppeling en u zult zich verbazen over de mogelijkheden!
(heb ik al 15 jaar terug allemaal uitgezocht, heb de documentatie misschien nog wel ergens liggen..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorinbouw (auto)

Berichtdoor henkvd » 10 Jul 2015, 23:49

Alles het om lage vermogens gaat is een brommobiel motor denk ik de enige geschikte motor waar je evt nog iets mee kan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten