Elektrische brandstofpomp Albin O-21

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor deltamacs » 28 Jan 2012, 22:17

Wie heeft er wel eens een Albin O-21 van een elektrische brandstofpomp voorzien?
De statische druk vanuit mijn taank lijkt te klein te zijn en een pomp zou een oplossing kunnen zijn maar ik heb hier geen ervaring mee.
Welk soort, type, merk ect. Waar moet ik rekenong mee houden en welke aanpassingen zijn er nodig. Het lijkt mij dat je niet veel druk kunt zetten op een votterklepje voordat het gaat lekken. Hoe voorkom je dit, met een drukgestuurd relais om de pomp uit te schakelen of zijn daar andere systemen voor.

Wie kan me op weg helpen?
Bij voorbaat dank,
joost
deltamacs
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 Jan 2012, 22:03
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor Klaas » 29 Jan 2012, 19:19

ik denk dat Maarten jou hier wel tips en advies kan geven, dat is de albin man van het forum en heeft mij ook veel geholpen
Laatst gewijzigd door Klaas op 29 Jan 2012, 20:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor henkvd » 29 Jan 2012, 20:13

Normaal zou de valdruk voldoende moeten zijn, ik begrijp dat het tankniveau echter gelijk of lager ligt dan de carburateur, dan heb je hulp van een pompje nodig, een benzine pompje( lage opbrengst) uit een auto ( cabarateur uitvoering) kan prima, je moet alleen een exemplaar hebben die niet in de tank wordt ingebouwd een uitvoering met 2 slang pilaren, bang voor lekkage hoef je niet te zijn als de vlotternaald in goede conditie is( niet versleten). Het oppervlak van de vlotter is vele malen groter dan het oppervlak van de bovenkant van de vlotternaald, er is dus een vele malen grotere druk nodig op de bovenkant van de naald om de naald omlaag te drukken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4472
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jan 2012, 23:15

Losse pompjes zijn er voor auto's eigenlijk niet meer, of het is antiek, onbetrouwbaar of duur.
Voor brommobielen worden ze aangeboden, maar dan betaal je hoofdprijzen ( 160 euro..)

Ik denk aan een elektrisch pompje wat bv. Drinkwaard (Sliedrecht) op kleine scheepsmotoren monteert (of heeft gemonteerd).
Voor een dieselmotor zijn of waren ze aan de zwakke kant, maar in dit geval zou het heel goed kunnen werken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor MaartenKlop » 29 Feb 2012, 13:36

Joost,

Bij toeval kwam ik dit pompje tegen op de website van mijn leverancier:
Afbeelding

Dit (12 V) pompje kun je gebruiken voor de Albin O21. Deze pomp heeft een opvoerdruk van 0,15 bar. Leverbaar voor € 116,03 ex btw.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor MaartenKlop » 29 Feb 2012, 17:17

Joost, ik heb even verder gezocht , en kan het pompje hier in Nederland ook bestellen, scheelt zelfs 2 tientjes.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mrt 2012, 00:32

Kan m.i. vele malen minder kosten Maarten!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor MaartenKlop » 01 Mrt 2012, 11:02

vuuren1 schreef:Kan m.i. vele malen minder kosten Maarten!


Waar, en wat? Zulke beweringen zie ik graag onderbouwd met een bewijsje.. Ik ben een uurtje aan het zoeken en bellen geweest en dit is het wel zo'n beetje, of je moet tevreden zijn met imitatie spul.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mrt 2012, 23:37

Bijvoorbeeld Drinkwaard levert zeer eenvoudige opvoerpompjes mee met de Mitsubishi motortjes.
Bel die eens.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor deltamacs » 05 Mrt 2012, 21:02

Heren,

Bedankt voor de tips. Ik zal beide bedrijven eens bellen voor wat meer informatie. Zou 1 van jullie nog een gooi durven doen naar hoeveel druk een vlotterklepje van een aluminium Solex carb kan hebben (mits in goede staat natuurlijk).
Nu heb ik ook op de site van Pierburg zitten kijken en lees daar dat men aanraad om een retourleiding te gebruiken om circulatie in het systeem te houden. Is dat echt nodig, maakt het wat bewerkelijker?

Maarten,

Begrijp ik uit jouw mail dat als ik zo'n pompje via jouw bestel dat ik dan goedkoper uit ben? Ze verkopen daar ook Kingfilter benzine filters met een geintegreerd drukregelklepje. Wat zou evt. een BP169 pompje en een Kingfilter nr. 3 via jou kosten?
deltamacs
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 Jan 2012, 22:03
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten