Elektrische brandstofpomp Albin O-21

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Mrt 2012, 13:40

Joost,

Als je huidige motorproblemen worden veroorzaakt door te weinig valdruk dan kan ik je 100% garanderen dat met zo'n pompje je problemen verholpen zijn. Inderdaad moet je zorgen dat dat pompje uitgaat als de motor stopt, maar daar is met niet al te grote moeite een simpele oplossing voor te vinden.

Ik schrijf niet voor niets als, want ik heb zo m'n twijfels of onvoldoende valdruk de werkelijke oorzaak is. Volgens mij heb ik je op het oude forum weleens een paar vragen gesteld, en voor zover ik mij herinner nooit antwoord op gehad.
* Wanneer het probleem zich voordoet (dus de motor valt stil tijdens het varen), loopt er dan een forse straal benzine uit de vlotterbak als je de aftapplug opendraait?
* Hoe zien de bougie's eruit op dat moment (foto)?
* Hoe hoog staat de onderkant van je tank boven de carburateur, bij een beladen boot?
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor vuuren1 » 08 Mrt 2012, 23:54

Op het oude forum hebben we ook al een stukje van deze boom opgezet maar ik weet niet meer uit het hoofd wat er precies loos was.

Een Albin draait betrouwbaar als de benzineaanvoer (ook de carburatie) klopt en er een goede ontsteking aan hangt.
Verder is een goede compressiedruk belangrijk.
Eigenlijk heel simpel omdat het zo'n eenvoudig concept is.

Het door Maarten aanbevolen pompje is meteen goed (ook de druk).
Er zijn allerlei opvoerpompjes te koop die fors boven de 3 bar leveren en dat zou hier niet goed gaan.

Voor dit ene geval zou ik Maarten volgen en geen Chinese gokken gaan nemen.
In de positie van Maarten zou ik zeker (belangstellend) in China kijken.
Je bent daar meteen hun -dear friend- dus sturen ze je graag een pompje op om een duurtest mee uit te voeren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor deltamacs » 09 Mrt 2012, 22:27

Maarten,

Omdat ik alles al dubbel gecontroleerd had en alles in orde bleek te zijn was ik al ernstig aan het twijfelen of er wel iets mis was met bijvoorbeeld carburateur of ontsteking.
zeker omdat de motor op vermogen zo opeens stopte had ik al langer het idee dat de brandstof toevoer niet helemaal in orde was. Omdat sloepje al een jaar of 70 oud is en de tank altijd op dezelfde plek heeft gezeten leek het statische druk verhaal me eerst onwaarschijnlijk. De sloep staat nu op het droge dus kan ik het niet meten maar meer als een paar cm zal het zeker niet zijn tussen de banjo van de carburateur en de onderkant van de tank.
Bougies zien er (na heel weinig uren) verbazinwekkend schoon uit. Zo schoon dat ik bij het controleren van de eerste dacht dat die cilinder niet mee deed. Alleen was de ander net zo schoon, echt compleet blank.

Ik heb vorige week de motor gestart met een grote emmer water er naast voor de koeling. Ik heb toen een kort leidinkje gemonteerd en met een knijpfles bezine toegevoerd. Motor starte meteen, pakte koud en warm heel makkelijk toeren op, bleef gewoon draaien eigenlijk niks mis mee. Ik kan echt niks anders meer bedenken als dat de toevoer het probleem is.
deltamacs
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 Jan 2012, 22:03
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mrt 2012, 23:19

@Deltemacs

Hoe simpel kan het zijn?
Een tankje boven een carburateur met een vlotterkamer.
De vlotter stijgt en sluit de aanvoer af, dan zakt de vlotter en is er weer aanvoer.

Iedere oude bromfiets met een benzineslangetje van 5 cm en de tank er juist boven draait al vanaf ruim voor 1960 tot heden prima.
In die situatie is er nog nooit iemand geweest die aan een opvoerpomp heeft gedacht.
Wat wel eens voorkwam was dat het zeefje in de tank verstopt raakte.

Misschien is het verstandig om Maarten een keer uit te nodigen voor een diagnose?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor deltamacs » 13 Mrt 2012, 19:27

Hans,

Dat zou inderdaad het simpelste zijn, wat statische valdruk creëren door de tank boven de carburateur te plaatsen. Alleen heb ik geen brommer van 1960 maar een oude open houten sloep waarin er niet veel te bekennen is boven het niveau van de motor kist.
Ik zou natuurlijk zo'n ziekenhuis paal voor infuuszakken tegen de motorkist kunnen spijkeren maar ik weet niet of ze benzine in van die zakken verkopen.

Heren, jullie zijn er klaar mee begrijp ik. Als ik het opvoerpompje heb gemonteerd en geprobeerd zal ik jullie laten weten wat het resultaat is ook als het niet gewerkt heeft.
Tot nu toe heb ik alle gesuggereerde zaken gecontroleerd en of aangepast tot en met een andere motor gemonteerd zonder resultaat. Laat me dit eens proberen.
Maarten is van harte welkom maar ik twijfel eraan of hij nog iets kan toevoegen wat nog niet gezegd is.

Jullie horen van me.
deltamacs
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 Jan 2012, 22:03
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor henkvd » 13 Mrt 2012, 19:59

Benzine leiding bij de carburateur los nemen en kijken of je een mooie flow hebt.
Indien in orde helpt de pomp je niet verder.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor deltamacs » 13 Mrt 2012, 21:12

Uiteraard geprobeerd.
Er komt benzine uit de slang maar het houd niet over. Het is een klein sloepje, 5.5 m. Als ik een meter meer naar voren ga staan trim het jacht zo een paar graden en dus verandert het verschil in hoogte tussen carb en tankniveau. Dit gebeurt ook als ik van half gas naar vol gas ga. Moeilijk te zeggen dus of er altijd benzine komt. Het is zowieso kiele kiele en zoals eerder aangegeven als ik zelf bezine in de carburateur spuit met een knijpfles loopt de boel wel als een zonnetje.
Ik laat weten hoe dit afloopt.
deltamacs
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 Jan 2012, 22:03
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor vuuren1 » 13 Mrt 2012, 23:06

@Deltamacs,

Je zou natuurlijk wel een tijdelijk tankje op voldoende hoogte boven de carburateur kunnen plaatsen om het feitelijke probleem te localiseren.
Een soort infuuspaal en een 5 liter kan met uitloopaansluiting is prima.

Ik ben gewend eerst de oorzaak op te sporen alvorens allerlei andere dingen te gaan uitproberen.
Het verhaal van het tankje met valdruk helpt ook vaak problemen bij dieselmotoren uit te sluiten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor MaartenKlop » 14 Mrt 2012, 12:00

Ik heb al sinds een paar postings terug niets meer toe te voegen ;). Je hebt de oorzaak hoogstwaarschijnlijk al gevonden, de oplossing ligt duidelijk voorhanden en toch blijven we hier mijmeren over vanallesennogwat.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Elektrische brandstofpomp Albin O-21

Berichtdoor deltamacs » 08 Dec 2013, 00:38

Bericht door deltamacs » ma 18 jun 2012, 18:02

Heren,

Toch weer wat later als ik gedacht had, maar afgelopen weekend is ze te water gegaan, met brandstofpompje!

En wat blijkt, starten en lopen, ondertussen een halve dag gevaren en geen plof verkeerd.
Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat het probleem met het moeilijk vermogen oppakken en het zomaar afslaan van de motor te maken hadden met te weinig statische druk door een te laag niveau van de tank.
Blijft voor mij een raadsel hoe dit probleem in een 70 jaar oude sloep nog voor kan komen maar ik ben blij dat ik het gevonden heb.

Toch bedankt voor het meedenken, dat heeft in ieder geval geholpen om alle andere zaken uit te sluiten. Als je maar lang genoeg afstreept wat het niet is blijft er maar 1 mogelijke oorzaak over.

Groet,
Joost
deltamacs
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 Jan 2012, 22:03
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten