vaarbewijs

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: vaarbewijs

Berichtdoor quichot » 19 Jan 2018, 10:09

Gruttepier heeft gelijk. De regel is eenduidig: vaartuigen die sneller kunnen dan 20 km/h. Nergens een woord over registratie snelle motorboot. M.a.w.: die registratie betekent niet automatisch dat een vaartuig met die registratie tijdens controle per definitie moet worden beschouwd als vaartuig dat sneller kan dan 20 km/h.
Uiteraard bepaalt de klpd niet wat rechtsgeldig is, maar moet wél het verbaal opmaken. In dat verbaal moet staan wat de aard van de overtreding is.
Dus nogmaals: is er sprake van een overtreding bij niet-uitschakelbare begrenzing? Kan het vaartuig sneller dan 20km/h in de staat waarin het wordt aangehouden? En bij het meevoeren van een tweede bb-motor waarmee het vaartuig wél sneller kan dan 20 km/h?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vaarbewijs

Berichtdoor Gruttepier » 19 Jan 2018, 10:39

Daar kan je ook weer meerdere interpretaties aan geven.
Een 4 pk waar je 18kmh meegaat kan snel verwisseld worden met een 6 pk waar je 25 kmph mee gaat.
Een 9..9 waar je op een consoleboot 15 kmph meegaat is logischerwijs niet makkelijk te switchen met een 25 pk waar je 35 kmph gaat. D3nk aanballes wat je los moet halen en de gewichten.

Nergens is het verboden een losse motor te vervoeren!


Voor derest grijs gebied waarbij de waarneming van de verbalist zwaar weegt bij een rechterlijke uitspraak.
Gruttepier
 

Re: vaarbewijs

Berichtdoor broekie » 19 Jan 2018, 10:59

Ik zou wel willen weten of je een registratie snelle motorboot mag voeren als hij niet snel kan.
Ben je VB plichtig als er überhaupt een snelvaar registratie op de boot zit?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vaarbewijs

Berichtdoor quichot » 19 Jan 2018, 11:49

Dat zou kunnen. Dat je geen registratie mag voeren, dan wel moet afdekken als je boot niet sneller kan dan 20 km/h. Voor de klpd is het uiteraard verwarrend, en je kunt niet altijd ter plekke het gas opentrekken om te zien hoe hard 'ie kan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vaarbewijs

Berichtdoor henkvd » 19 Jan 2018, 11:55

Dat is een goede vraag waar slecht een antwoord op te vinden is, alle info die duidelijk is gaat over harder dan 20 KM/h, tot zover helder en duidelijk.
Blijf je er onder, dan zou je zeggen, schrap de registratie want er zitten alleen nadelen aan, maar nergens vind je info dat het niet mag.

Wel is info te vinden dat als er een registratie opstaat dat een VB weer verplicht is.

Volgens de wetgeving is begrenzen permanent, in of uit schakelen naar believen zou dus geen sprake van kunnen zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor Marie Christina » 19 Jan 2018, 12:05

De RIB van de zeevaartschool had vroeger een registratie.
Omdat die harder kon dan 20 km/hr.
Maar dat betekende ook dat er altijd iemand moest sturen die een vaarbewijs had.
En het ging er juist om dat de studenten het leerden.

We hebben toen een lichtere motor aangeschaft zodat hij langzamer dan 20 km/h gaat en nooit aan die registratie meer gedacht.
Tot de rekening van die registratie kwam.
Toen dachten we opeens: hé. Dat kan net zo goed weg.

De boot ligt tegenover het kantoor van de waterpolitie in Delfzijl.
Maar er is nooit wat van gezegd dat wij met een boot met registratie rondvoeren die langzamer kon dan 20 k/u.

(Wat overigens nog niks zegt. Misschien was het hun ook gewoon niet opgevallen.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor Gruttepier » 19 Jan 2018, 13:00

Je bent vb plichti g als je harder kan als 20 kmph
Je bent niet vb plichtig op een geregistreerde boot, je kan zonder vb registreren. Gaat ie harder dan .......20 kmph geldt eerste regel.
Gruttepier
 

Re: vaarbewijs

Berichtdoor henkvd » 19 Jan 2018, 13:18

Ik denk dat het niet zo makkelijk gaat bij een controle, dat wordt dan een stevige discussie waarin ik denk dat zonder VB je in iedergeval niet zonder bon mee weg komt.

Vraag neer leggen bij de RDW betreft registratie langzamer dan 20 KM/h

Als is het geen issue lijkt me, permanent begrenst, weg met de registratie, voorkom je een hoop discussies mee en scheelt weer allerlei eisen die je anders verplicht bent.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor Sambeek » 19 Jan 2018, 13:44

Een aantal jaar geleden mocht iemand achter het stuur/gashendel staan zonder vaarbewijs.
Als er maar één persoon bij was met vaarbewijs.
Tegenwoordig mag dat niet meer (zover ik weet) De stuurman moet zelf het vaarbewijs hebben.

even off topic:
Ik meen 5 jaar geleden iemand bij ons in de haven, wel een snelle boot geen vb.
Of ik mee ging even stukje varen . Nou ja, ga wel mee. (leuk)
Was in april en best koud. De eigenaar zelf achter de gashandel natuurlijk, en je zou
het in dat jaargetij niet verwachten, maar ja hoor waterpolitie.
We gingen al wat te hard voor wat daar mocht. Dus controle ;) . Eigenaar zelf
had nog geen papieren want zo melde hij, maken even een proefvaart. :?
Politie was best coulant, want mijn vaarbewijs tonen was goed, echter die snelheid mocht daar echt niet.
Pas op de Rijn. O? is dat zo? Kregen nog netjes een kaartje van de agent waar het op stond.
Hadden ze even mooi mazzel dat ik mee was gegaan!! 8-)
O ja, de agenten waren wel in hele goede doen. Ze vroegen nog hoeveel zwemvesten er aan boord waren. (Wij waren met 4 man.)
De eigenaar kijkt in een luikje en zegt 1. Hoeveel, zegt de agent, 4? uh, ja 4. :lol:
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor Popeye » 19 Jan 2018, 14:28

Sambeek schreef:
even off topic:
Ik meen 5 jaar geleden iemand bij ons in de haven, wel een snelle boot geen vb.
Of ik mee ging even stukje varen . Nou ja, ga wel mee. (leuk)
Was in april en best koud. De eigenaar zelf achter de gashandel natuurlijk, en je zou
het in dat jaargetij niet verwachten, maar ja hoor waterpolitie.
We gingen al wat te hard voor wat daar mocht. Dus controle ;) . Eigenaar zelf
had nog geen papieren want zo melde hij, maken even een proefvaart. :?
Politie was best coulant, want mijn vaarbewijs tonen was goed, echter die snelheid mocht daar echt niet.
Pas op de Rijn. O? is dat zo? Kregen nog netjes een kaartje van de agent waar het op stond.
Hadden ze even mooi mazzel dat ik mee was gegaan!! 8-)
O ja, de agenten waren wel in hele goede doen. Ze vroegen nog hoeveel zwemvesten er aan boord waren. (Wij waren met 4 man.)
De eigenaar kijkt in een luikje en zegt 1. Hoeveel, zegt de agent, 4? uh, ja 4. :lol:


Zo iemand trekt de volgende keer dus weer het gas open wanneer en waar dat niet mag; komt mij tegen, en ik kan alles wat op mijn aanrechtje stond daarna weer van de vloer zoeken! :evil:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten