vaarbewijs

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: vaarbewijs

Berichtdoor kajoe » 17 Jan 2018, 10:36

en u gelooft dat men zich aan goed zeemanschap zal houden ?we zijn Hollanders dus doen bijna alles wat de wet verbied ,daarbij zijn er volks stammen die nog nooit van het bpr gehoord hebben laat staan gelezen zeker de artikelen 1.4 en 1.5 niet wat de kern is van het b.p.r. r.p.r .
de politie gaat pas controleren naar een begrenzer als er iets is gebeurd ,wij hebben dat meer malen gehad hier en er kwam uit dat de motor zelf technisch begrenst moest zijn, en niet met een of ander slotje .
immers als er een registratie op de boot staat is het een snel vaartuig en de instanties kunnen niet zien of er een begrenzer op zit ,, hier had eens een man een 100pk motor op een bootje maar geen registratie tekens ,dus staande gehouden ,en hij vertelde dat dat niet nodig was enz ,toch een pv gegeven ,op bevel van de rechter heeft de k.l.p.d een onderzoek er na gedaan en de man kreeg gelijk op de zitting maar kreeg wel het advies van de rechter om er een veel kleinere motor op te zetten ,omdat hij de kans had wel vaker bij hem op bezoek te mogen komen .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor quichot » 18 Jan 2018, 11:28

Dat verhaal van @kajoe snap ik niet. Het heeft allemaal niks te maken met al dan niet aangebrachte nummers. Een vaarbewijs is vereist voor schepen die sneller kúnnen dan 20 km/h, ook al gaan ze stapvoets. Er moet een andere reden zijn geweest om af te zien van vervolging dan het voor-mij-niet-nodig-smoesje. Onzin. Fout in het verbaal of de aanklacht of zo.

Het draait dus om het begrip kunnen. Kan een schip met een voor de opvarenden afgesloten begrenzer sneller dan 20 km/h? Striktgenomen niet, dus dan zou VB niet vereist zijn.
Het valt of staat dus bij de (on)mogelijkheid voor de opvarenden om de begrenzing op te heffen. Als moeder de vrouw mét vaarbewijs (laat ik de rollen eens omdraaien! ;) ) de boot uitleent aan haar VB-loze echtgenoot, en daarbij de sleutel op zak houdt, kan het vaartuig als dat wordt aangehouden op dat moment niet sneller dan 20 km/h, en lijkt me een VB niet vereist.

Nu kun je stellen dat het vaartuig potentieel wel sneller kan als de begrenzing wordt opgeheven. Maar trek je die redenering door, dan kan ieder vaartuig potentieel sneller dan 20 km/h, als je maar voldoende vermogen installeert.

Of dat allemaal wenselijk is, of gevoelig is voor gesjoemel, doet er in feite niet toe.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vaarbewijs

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jan 2018, 12:52

Flauwekul verhaal van kajoe in onze boot staat 125 pk maar er hoeft echt geen registratie op.
Het gaat er echt om of de boot harder kan dan 20 kilometer per uur.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: vaarbewijs

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Jan 2018, 13:44

Ik vermoed dat hier sprake was van een op het oog nogal zware motor op een langzaam schip (waterverplaatser).
Je kunt zat kleine schepen bedenken die ook met een 100PK niet boven de 20kmh uitkomen.

Kan me voorstellen dat KLPD in de 1e instantie denkt aan snelle motorboot, maar formeel hadden ze dat dan ter plekke kunnen/moeten controleren.

En dus moet de rechter er aan te pas komen en die heeft een uitspraak gedaan, in dit geval ten gunste van de verbaalde.

Waarmee maar weer eens wordt aangetoond, dat we hier, ondanks dat er volksstammen zijn die het tegendeel beweren, nog steeds in een rechtstaat leven.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Jan 2018, 13:54

quichot schreef:Maar trek je die redenering door, dan kan ieder vaartuig potentieel sneller dan 20 km/h, als je maar voldoende vermogen installeert.

Volgens mij laat moeder natuur dat niet toe
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor quichot » 18 Jan 2018, 17:53

R.C.Grootveld schreef:Volgens mij laat moeder natuur dat niet toe

Rompsnelheid en zo. Snap ik. Maar het was bij wijze van spreken.
Het ging me even om de vraag hoe ruim het criterium is dat een vaartuig op het moment van contrôle niet beschikt over voldoende motorvermogen om 20 km/h te kunnen varen.
Als dat contrôlemoment namelijk niet het criterium is, dan zou de VB-plicht moeten gelden voor alle rompen die theoretisch sneller zouden kunnen dan 20 km/h.
Als dat contrôlemoment wel het criterium is, dan is zo'n begrenzer m.i. wettelijk geldig om geen VB te hoeven overleggen.
Wat is in principe het verschil tussen een geactiveerde niet-uitschakelbare begrenzer, en de mogelijkheid om de 10 pk outboard te verwisselen met een 30 pk? Om het nog spannender te maken: tijdens controle hangt de 10 pk erachter en ligt de 30 pk aan boord.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vaarbewijs

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Jan 2018, 23:50

Begrenzers zijn over het algemeen alleen (juridisch) geldig als ze permanent zijn, dwz niet uitschakelbaar en meestal eist dat een verzegeling.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de wetgever het accepteert, dat een begrenzer in resp. uitgeschakeld kan worden, afhankelijk van wie er op dat moment stuurt.
En het gaat er niet om wat de KLPD er van vindt, die zijn nl slechts uitvoerend, het gaat erom wat de wetgever er van vindt. KLPD schrijft geen wetten voor, die handhaaft slechts (iets met Trias Politica).

Stel dat er een incident zou zijn en er zou zo'n vaartuig bij betrokken zijn, dan mag de KLPD vinden wat ze wil, uiteindelijk is het de rechter die bepaalt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Jan 2018, 23:57

R.C.Grootveld schreef:Stel dat er een incident zou zijn en er zou zo'n vaartuig bij betrokken zijn, dan mag de KLPD vinden wat ze wil, uiteindelijk is het de rechter die bepaalt.

Ik denk echter dat de rechter van tevoren heeft bepaald,voor wat en welke delicten ,en hoe hoog de santies dan moet zijn.
En dan is het aan de KLPD om deze lijst goed te interpreteren.
Ben je het als verbaliserende daar dan niet mee eens,dan kun je beroep aantekenen tegen de sanctie.
Maar in het algemeen denkt men niet zover,is mijn mening,met natuurlijk in hun achterhoofd houdende,dat de sanctie dan ook hoger uit kan vallen natuurlijk.
Tenzij het een ongeval betreft met (zwaar) gewonden,dan wordt er achteraf vaak gekeken en beoordeeld door een rechter.
Noordvaarder
 

Re: vaarbewijs

Berichtdoor broekie » 19 Jan 2018, 08:08

Een snelvarend schip heeft een registratie. Mijn eerste heb ik aangevraagd in 1978, de YA-53-39 voor een boesch junior.
Daaraan ziet de waterpolitie dat de bestuurder over een VB moet beschikken wat overigens pas later kwam.
Nu zet je een begrenzer. Haal je dan het nummer eraf?

Ik sprak een waterpolitie man op de Kaag bij de cursus marifoon die hij verzorgde een tijd terug.
Hij had een sloep met veel PK gepakt zonder vaarbewijs en zonder registratie erop.
Ben je dubbel de klos. Kost flink geld. Duidelijk geval. Man wil niet opvallen, geen registratie, ding kan hard.
Met een begrenzer zou hij geen probleem hebben. Nu heterdaad gepakt, geen discussie.

Als je registratie voert, is het een geregistreerde snelvarende boot. Dus VB.
Al vaar je langzaam en is er iets begrenst wat er ook zo weer af kan in de meeste gevallen.

Begrens je hem, moet dat nummer er af. Geen VB.

Alle andere verzinsels komen van mensen die geen VB hebben en toch snel willen varen met een trucje.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vaarbewijs

Berichtdoor Gruttepier » 19 Jan 2018, 08:25

Onzin, je mag gewoon varen met een registratie op je boot zonder vaarbewijs. Zolang je combi op dat moment aantoonbaar niet harder kan dan 20 kmph is er niks aan de hand.

Voorbeeld:
Pa heeft een Zodiac met 20 pk, ding gaat 40 kmph en is vaarplichtig.
Registratie is VERPLICHT
Zoontje van 15 vaart ook maar zet er dan een 3.5 Malta op, ding gaat 12 kmph. Niet vaarbewijsplichtig.
Echter moet het motornummer wel op het bewijs staan, geen probleem die kan je invullen op de aanvraag.

Praktijkvoorbeeld
Mijn broertje wou graag vissen en zocht hiervoor een rubberboot.
Quicsilver 400 gevonden met een grote zware 30 pk 4 t Mercury.
Jongen heeft geen VB en heeft geen zin om hard te varen.
Mercury verkocht en een DT 4 Suzuki erop, aangepast op de registratie.
Hij is 2 x gecontroleerd en niks aan het handje
Gruttepier
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten