vaarbewijs

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: vaarbewijs

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jan 2015, 11:36

broekie schreef:Geen agent zal je bekeuren als ze vragen om naast je vol gas te varen als ze twijfelen aan je combinatie.

Als ze het echt niet vertrouwen, komen "zij" gewoon aan boord, mag "jij" van boord (zodat er dus maar 1 persoon aan boord is) en trekken "zij" het gas open en meten met GPS de te halen snelheid.
Vergelijkbaar met de rollenbank test zoals ze die voor bromfietsen ed. toepassen.
broekie schreef:Dus gauw dat vaarbewijs halen

Dat zou iedereen sowieso moeten doen, maar dat is een andere discussie.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor broekie » 21 Jan 2015, 11:52

Ze proberen de combinatie uit en als die onder de 20 KM per uur blijft is er niets aan de hand.
Er zijn natuurlijk altijd handige figuren die een "flexibele" begrenzing hebben.
Die hadden wij 45 jaar geleden al op Nieuwkoop. Daar mocht je geloof ik max. 6 of 12 km/uur als algemene regel.
De huidige landelijke regels waren er toen niet.
We wisten precies waar pa de stelschroef had geplaatst zodat we niet snel konden.
Op de plas even de kap eraf en draaien maar.

Maar als je te snel vaart en wordt gesnapt op heterdaad, helpt geen "verklaring" of zegel.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vaarbewijs

Berichtdoor Byl54 » 21 Jan 2015, 12:24

Grootveld@ heb je dit meegemaakt of van horen zegen : Als ze het echt niet vertrouwen, komen "zij" gewoon aan boord, mag "jij" van boord (zodat er dus maar 1 persoon aan boord is) en trekken "zij" het gas open en meten met GPS de te halen snelheid. Vergelijkbaar met de rollenbank test zoals ze die voor bromfietsen ed. toepassen. ( in de wet staat nergens dat de snelheidsbeperking en meting met 1 persoon aan boord moet gebeuren.) Maar of je de grenzen wilt opzoeken, een discussie of fijn rondvaren zonder aangehouden worden.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor broekie » 21 Jan 2015, 12:38

Ik heb het ook wel gehoord dat de politie de boot inderdaad overneemt en naast de politieboot de max. haalbare snelheid meet.
Een politieman die een cursus marifoon gaf aan ons vertelde dit.
Hij had die dag ook een Makma vlet met een dikke diesel erin die snel kon varen gepakt.
Geen vaarbewijs, geen registratie en te snel varen. Dat liep behoorlijk in de papieren.
Daar zie je aan de buitenkant niets aan en als je rustig vaart zal niemand je lastig vallen.

Politie gaat geen technisch onderzoek doen waar de begrenzer zit enz.
Bepalend lijkt mij de max. snelheid van de combinatie op het moment van aanhouden.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vaarbewijs

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jan 2015, 13:38

Byl54 schreef:Grootveld@ heb je dit meegemaakt of van horen zegen : Als ze het echt niet vertrouwen, komen "zij" gewoon aan boord, mag "jij" van boord (zodat er dus maar 1 persoon aan boord is) en trekken "zij" het gas open en meten met GPS de te halen snelheid. Vergelijkbaar met de rollenbank test zoals ze die voor bromfietsen ed. toepassen. ( in de wet staat nergens dat de snelheidsbeperking en meting met 1 persoon aan boord moet gebeuren.) Maar of je de grenzen wilt opzoeken, een discussie of fijn rondvaren zonder aangehouden worden.

Ik heb dit een aantal jaren geleden vernomen, bron weet ik niet meer; sluit zelfs niet uit dat ik dit op de HISWA van de KLPD zelf heb gehoord.
Dat dit met 1 persoon aan boord zou moeten gebeuren, lijkt me logisch want het gaat erom waartoe het vaartuig in staat is.
Feitelijk zou dit zelfs onbelast (dus leeg) moeten gebeuren, maar dat lijkt mee een beetje lastig.

Daarbij heb ik sowieso iets tegen dit soort vormen van ontduiken van de wet- en regelgeving omdat je geen zin hebt om aan de regels (in dit geval VB) te voldoen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor aquanaut » 21 Jan 2015, 14:04

Byl54 schreef:Grootveld@ heb je dit meegemaakt of van horen zegen : Als ze het echt niet vertrouwen, komen "zij" gewoon aan boord, mag "jij" van boord


Ik heb dat meegemaakt..
Vanaf politie zijde welteverstaan, ik heb wel eens een paar keer mogen meevaren met de waterpolitie, zowel op de grotere schepen, als ook met de RIB
(allen powered by Volvo Penta, vandaar dit privilege)
Ook de "stille" boot die hier in de regio vaart is uitgerust met een Volvo Penta benzine motor.
Moet zeggen dat dat de leukste ervaring was, mensen die vol in overtreding zijn en vriendelijk blijven zwaaien.
Mensen bij ons aan boord flink terug zwaaien en wenken om dichterbij te komen.
In de meeste gevallen werd er spontaan gereageerd totdat de schipper uit zijn stoel omhoog komt en ze plots zijn koppel zien hangen met dienstpistool, handboeien en dergelijke.
Mensen die niet weten wat een stille politieboot is......vooral goed opblijven letten, je hoort hem vanzelf aankomen.

Bij twijfels of een boot een snelle motorboot of niet was werd er door een agent met het vaartuig gevaren waarbij de eigenaar in de meeste gevallen vanaf de politieboot mocht toekijken.

Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 21 Jan 2015, 20:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: vaarbewijs

Berichtdoor broekie » 21 Jan 2015, 14:20

Zo gaat het.
Er staat nergens welk bedrijf erkent is om te begrenzen, hoe dat moet en hoe dat verzegeld moet zijn.
Een begrenzings certificaat is er al helemaal niet.
De combi mag gewoon niet sneller dan 20 km/uur. Hoe je dat doet? zelf regelen.
Kleinere motor nemen, grotere boot kopen, of stort je bilge maar vol met beton.

Er is ook een categorie die het aantal PK's op de kap veranderd van 8 naar 4 of zo.
Alsof een beetje waterpolitie dat niet door heeft.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vaarbewijs

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jan 2015, 15:38

aquanaut schreef:Mensen die niet weten wat een stille politieboot is......vooral goed opblijven letten, je hoort hem vanzelf aankomen.

Tja, opletten ....
Ik blijf me bij programma's als "Blik op de weg" ook altijd verbazen hoe bestuurders (met name motorrijders) het voor elkaar krijgen om kilometers lang met veel te hoge snelheid te blijven rijden, met telkens dezelfde auto (meestal Volvo) op gepaste afstand en met even (te) hoge snelheid in de spiegel :roll:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor Marie Christina » 02 Mrt 2015, 20:32

broekie schreef:Zo gaat het.
De combi mag gewoon niet sneller dan 20 km/uur. Hoe je dat doet? zelf regelen.

Mag niet harder kúnnen.
Daar zit nou net de crux.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: vaarbewijs

Berichtdoor gast » 02 Mrt 2015, 22:30

Heb hier net een discussie over gehad op een ander forum, de regel is gewoon heel simpel "als de combinatie harder kan dan 20 kmph is het een snelle motorboot"
Een discussie kan heel leerzaam zijn omdat het je kan laten inzien dat je eigen zienswijze niet altijd de juiste is, in dit geval begon ik ook wat te twijfelen en heb navraag gedaan waaronder bij Vamex en bij de KLPD, beide partijen bevestigden de simpelheid van de regel.

Op het SB forum kwam iemand in dezelfde discussie nog met volgende BPR bepaling;

BPR
Artikel 1.20. Verlenen van medewerking aan ambtenaren

De schipper moet aan de bevoegde autoriteit de nodige medewerking verlenen, in het bijzonder het onmiddellijk aan boord komen van deze vergemakkelijken, teneinde deze in staat te stellen zich ervan te vergewissen of de bepalingen van dit reglement worden nageleefd.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten