door vuuren1 » 23 Okt 2014, 22:47
Ik lees in dit topic juist weinig over de nadelen van een benzinemotor.
Een gasinstallatie is veilig mits het volgens de regeltjes is aangelegd en is onderhouden.
Er varen nog steeds bootjes rond met tuinslangen, of heel oude gasslangen en een antieke regelaar op een fles die niet in een goede bun staat.
Gelukkig komt dat niet meer zo vaak voor.
Gaskoelkastjes vormen een risico maar zijn voor de CE norm verboden, die mag je alleen nog maar zelf inbouwen totdat de verzekering dit een halt toe roept.
Een goede gasinstallatie is dus gasdicht, een benzinemotor met carburateur niet.
Een modernere benzine motor met mono- of multipoint injectie is wel gasdicht en dus veilig maar komt niet voor in boten omdat de dieselmotor het heeft gewonnen.
Een carburateur op een oude jachtmotor is meestal van het dwarsstroom of stijgstroom type en bij een iets lekkende vlotternaald loopt de benzine de boot in.
Ook als er een acceleratiepomp op zit en het hendel wordt bij stilstand bediend komt er benzine vrij.
Het is wel te begrijpen waarom iemand met een benzine motor de onveiligheid af probeert te zwakken maar het klopt niet.
Neem de verzekeraars maar, met een benzine motor betaal je niet voor niets meer premie.
Een boot met een inboard benzinemotor is in de markt ook een heel stuk minder waard.
Verder prima om middels ventileren proberen te voorkomen dat er iets misgaat en ik zou zeker een hele goed gasdector inbouwen.
Groet, Hans van Vuuren